AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Termin er rett rundt hjørnet og jeg er livredd for styrtfødsel!! Har hørt så mange skrekkhistorier og får helt panikk bare tanken på å ligge å skrike i bilen av smerte på vei til sykehuset og kanskje føde langs veien. Med nummer 1 ble jeg satt igang og fødselen tok 14 timer. Hvor stor er sjansen for at nr 2 blir styrtfødsel? Noen som har erfaring med dette? Eller har blitt satt igang med nr 1 før termin og har født nr 2? Hvordan var fødsel nr 2? Kom baby før eller etter termin? Anonymkode: 167c4...fd3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Det er vel vanskelig å si, alle fødsler er jo ulike. Men jeg har inntrykk av at om man er "typen" til å ha styrtfødsel så går det ganske raskt første gang også. Jeg hadde styrtfødsel med første. Da jeg fikk rier kom de veldig tett fort, og vi var på sykehuset ca 40 minutter etter første rie. Da jeg hadde fått skrevet meg inn og surra meg opp på fødestua hadde jeg full åpning og ungen var ute ca 1,5 time etter ankomst sykehus. Jeg har bare 15 minutter til sykehuset, så er ikke så redd for å ikke rekke frem selv om det skulle gå fort nå med nr to. Har du lang vei til sykehuset siden dette er noe du bekymrer deg over? Anonymkode: 55386...f8b
Cer3s Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Har man hatt en styrtfødsel er sannsynligheten stor for at nr 2 også er det, men ingen garanti. Vet også om noen som brukte nesten ett helt døgn på første ungen og bare noen få timer mer andre. Vet også om ei hvor det tok 45 min fra første tegn til baby var ute 🙈 Med første tok det ca 6 timer fra første tegn til baby var ute, og 1 time aktiv fødsel så vi hadde relativt god tid selv om fødselen gikk fort når den først starta. Med nr 2 tok det 2 timer fra første tegn til baby var ute, starta mer eller mindre rett i aktiv fødsel 😅 var innlagt og satt i gang.
Sinsiew Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Her tok første fødsel 4,5 t fra 3 cm. Andre gikk fra rier med 5 min mellomrom til 1 min mellomrom på under 30 min, og 8 cm da jeg kom inn på sykehuset. Jeg har heldigvis stjernekikkere som visst gjør at de trenger litt tid fra 10 cm til de dreier seg ned i bekkenet. Pressfase 10 min på begge, og de 10 min er jeg glad jeg ikke hadde i bilen. Ellers var bilturen grei. Vond, men overkommelig. Men var ikke noe observasjonsrom for å se etter hvor stor åpningen var. Jeg kjente jo at jeg nesten satt på hue 😂
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Jeg ble satt i gang med den første, og fødselen tok 5,5 timer fra jeg ble satt i gang til ungen ble født. Jordmor kommenterte da at dette gikk raskt for å være førstegangs, og jeg må ringe sykehuset med engang jeg får rier neste gang, fordi jeg kan få styrtefødsel. Hun hadde det helt rett, min neste fødsel varte totalt 1,5 time fra første rie, under en time fra jeg ankom sykehuset. Jeg bodde nærme sykehus, heldigvis, og rakk å komme meg på sykehus. Anonymkode: 6ddcd...65f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Jeg vet ikke om det er større sjanse. Men kan jo si min erfaring. Med første tok det 17-18 timer, med andre var det styrtfødsel (ifølge jordmor). Fra første riene (som jeg trodde var kynnere) begynte forsiktig, (og jeg trodde jeg hadde gooooood tid) til barnet var ute, gikk det ca 2 timer. Rakk ikke sykehus, så det ble langs veien, uten smertestillende, men var en fin fødsel likevel.❤ 😊 ingen av fødslene skremte meg, men hvis du er bekymra så finnes det heldigvis fagfolk en kan snakke med 😊 Anonymkode: 53b3b...144
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Jeg hørte en podcast fra Foreldrerådet om Andre fødsel, og der sa fødselsoverlegen på Ullevål at man er seg selv lik, og om man gikk over termin med første gjør man det gjerne med andre, hadde man styrtfødsel med første, er muligheten der igjen osv. Så ja, alle fødsler er ulike, men du er mer lik deg selv enn en random på KG... 😉 Anonymkode: 0ddc8...9c1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hørte en podcast fra Foreldrerådet om Andre fødsel, og der sa fødselsoverlegen på Ullevål at man er seg selv lik, og om man gikk over termin med første gjør man det gjerne med andre, hadde man styrtfødsel med første, er muligheten der igjen osv. Så ja, alle fødsler er ulike, men du er mer lik deg selv enn en random på KG... 😉 Anonymkode: 0ddc8...9c1 Da erdet litt vanskelig å vite når man ble satt igang med første 😅 Anonymkode: 167c4...fd3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 Ut fra din historie ville jeg ikke gått rundt og vært redd for styrtfødsel. Anonymkode: 764e3...ce3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #10 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ut fra din historie ville jeg ikke gått rundt og vært redd for styrtfødsel. Anonymkode: 764e3...ce3 Hvorfor ikke? Anonymkode: 167c4...fd3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Termin er rett rundt hjørnet og jeg er livredd for styrtfødsel!! Har hørt så mange skrekkhistorier og får helt panikk bare tanken på å ligge å skrike i bilen av smerte på vei til sykehuset og kanskje føde langs veien. Med nummer 1 ble jeg satt igang og fødselen tok 14 timer. Hvor stor er sjansen for at nr 2 blir styrtfødsel? Noen som har erfaring med dette? Eller har blitt satt igang med nr 1 før termin og har født nr 2? Hvordan var fødsel nr 2? Kom baby før eller etter termin? Anonymkode: 167c4...fd3 Hører mest at fødsel nummer en og nummer to er ganske like, men at nummer to kan gå litt fortere. Så det høres ikke ut som om du trenger å være redd. Og styrtfødsel er ikke så fælt heller. Første fødsel varte i 3.5t. Andre fødsel varte i 1.2t her. Siste rakk jeg ikke epidural på, men det gikk helt fint! Revnet på første, ikke på andre. Anonymkode: b8eee...327
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Vil si at sannsynligheten nok er ganske liten siden du hadde såpass lang førstefødsel. Min første kom 4 timer etter at jeg kom på sykehuset med 5 cm, totalt kanskje 6 timer. Andre kom på under 2 timer, men var en fin fødsel likevel. Gikk helt fint å sitte i bilen, mannen måtte kjøre pent i svinger og over humper bare. Pressriene kom et par minutter før vi kom til sykehuset, men rakk å bli hentet med en sykehusseng utenfor døra før babyen kom. Fordelen var jo at jeg ikke var sliten etterpå i det hele tatt 😄 Anonymkode: fdd39...e6a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Dette er jeg og veldig redd for.. de første cm tok mange timer på meg sist men siste fase gikk super fort. Jordmor sier at jeg må si ifra om det når jeg ringer inn til føden. Bor nærme sykehuset så det er greit med ungen vi har fra før må jo plasseres å er så redd for at det tar totalt sett lang tid å komme frem 😅 Anonymkode: 19bfa...180
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Jeg synes bare jeg hører om raske andregangsfødsler, så ikke tro du har god tid. Her brukte jeg flere dager på førstemann og det endte med at alt stoppet opp og tang. Med nr 2 hadde jeg 4 cm åpning når vi kom inn på sykehuset og 5 min etter (turen det tok med heis til fødestua) var det 10 cm åpning. 25 min fra vi kom til barnet var ute 😅 Vi trodde vi hadde god tid. Anonymkode: 985a8...b75
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #15 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 5.56): Da erdet litt vanskelig å vite når man ble satt igang med første 😅 Anonymkode: 167c4...fd3 Da er det mulig du vil bli satt igang igjen. Min mor ble satt i gang med oss alle 3 søsken, første og siste gikk det greit fort å få ut, men jeg var treig og trengte all hjelp hun kunne få og selv da kom jeg litt i seneste laget. Så det er forskjeller, men igjen er man mer lik seg selv enn andre 🙂 Anonymkode: 0ddc8...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #16 Skrevet 14. mars 2021 Min første kom på 4 timer, andre kom på 2 timer. Anonymkode: 70462...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå