Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er kjempe snill men jeg lurer på om han er litt kynisk med tanke på å beskytte seg selv ved eventuell brudd. Som er forståelig. Men jeg ønsker deres tilbakemeldinger på hva jeg evt kan gjøre for å sikre meg selv også på en rimelig måte. 

(vi har ikke giftet oss enda)

- Han tjener 3-4 millioner i året. 

- Jeg tjener 450 000 

- Han ønsket jeg skriver under ektepakt slik at jeg ikke kan ta noe fra han ved brudd. Jeg vet egentlig ikke hva dette innebærer og konsekvenser for meg praktisk. Har forstått det slik at da beholder han alt og kan kaste meg ut på gaten når som helst dersom det skulle skjære seg. Stemmer det?

- han sier at hus og diverse uansett vil bli litt mitt etter hvert. Jeg vet ikke hvor sant det er når jeg skriver under på ektepakt.  
- Hvorfor ser han det ønskelig at jeg skriver på det? Jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendig. Når ekteskapsloven likevel sier at går ut med det man kom inn med. 
- Når jeg spør han hvorfor så forklarer han på en mest mulig minskende måte at denne ektepakten er svært ubetydelig. Hvorfor bruker han penger da på å lage en slik ektepakt? Det gir ikke mening. :( 

Jeg føler meg veldig svak her og føler han kjører over meg. Kanskje jeg overreagerer ? :( 

setter pris på informative tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 0314e...f33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår at du ser EXIT 😆 (om du ikke allerede har, og dette er en trolletråd). 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i denne ektepakten han vil ha deg til å skrive under da?

Anonymkode: 37ba8...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Han beholder alle sine eiendeler og penger om dere skilles. Alt du har igjen er det du kommer inn med. Han mener nok at huset vil føles som ditt, men så lenge det er oppført som bare hans så er det bare hans. 

Anonymkode: af42a...c49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en annen mann.

Anonymkode: db9e4...265

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha en advokat til å se over ektepakten. Jeg er ikke imot en ektepakt, men den må være rettferdig. Du bør absolutt bruke penger på en advokat til å se over ektepakten før du skriver under på noe som helst! Ikke finn på å skrive under uten juridisk råd

Anonymkode: 6c26a...391

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke litt og litt mer eier av eiendom eller annet som står i hans navn. 

Dersom han ønsker alt i sitt navn, husk at du ikke skal ta del i noen av utgiftene som følger eiendom og det som ektepakten måtte omfange. De er da hans og hans alene. 

Du MÅ spare deg opp penger, slik at den dagen det blir slutt så har noe.

Du bør også virkelig lese den ektepakten skikkelig, Google ord og uttrykk, Finn ut hva det faktisk betyr for din del. Og la gjerne advokat ta en kikk. 

Anonymkode: aab4f...50a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha en plan for hvordan du skal spare opp penger. 

Om du legger til rette for at han får tjene mer penger (feks om der er barn i bildet som du tar hånd om), skal du også kompenseres for dette. Du mister jo da muligheten til inntekt selv ved å ikke være tilgjengelig for din arbeidsgiver. 

Som allerede skrevet: niles avtalen: Hvilke om, hvis, men, kan, skal, bør, må er det i ektepakten? Det er vesentlig forskjell på kan og må. 

Anonymkode: aab4f...50a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ektepakten ikke er noe annet en særeie ser jeg ikke hvordan det er å lure noen. Det vil jo i praksis si at dere har samme sikring som om dere skulle vært samboere, hva tenker du er feil med det?

Jeg antar at han bidrar til at dere lever godt. Du bor mye bedre enn du ellers ville gjort, reiser på bedre ferier, spiser bedre mat? Og at han tar mye av fellesen? I så tilfelle får du jo lagt deg opp mye penger, noe du ellers ikke ville hatt muligheten til. 

Om han også forventer at dere bidrar likt i hverdagen derimot, og at du ikke har mulighet til å legge deg opp av egen lønn, da hadde jeg ikke giddet. 

Anonymkode: 033b8...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i ektepakten, da?

jeg synes han høres fornuftig ut. Min mann og jeg har skjevfordelt våre midler fordi jeg tjener mer enn han. Jeg ville tenkt det var særdeles uklokt å gjøre noe annet. 

Likevel, for å også poengtere at jeg er «snill» (i mangel av bedre ord) har jeg gitt han en eierandel i en hytte kjøpt og finansiert ene og alene av meg. Dette har jeg gjort fordi han bruker med tid på vedlikehold av hytte og tomt (mine penger, men hand arbeidskraft). Han benytter også hytta mer enn meg fordi han har mer tid til det. 

vi har barn og er gift. Før vi giftet oss hadde vi en samboerkontrakt.

Anonymkode: e62ba...823

• Liker 2
Skrevet

Dette kommer jo helt an på hva som står i ektepakten. Dere får snakke om det, og når det foreligger et utkast, så får du lese godt igjennom.

Det KAN hende at han har bare vil at du skal være klar over at det han tar med inn, forbli hans på vei ut. Det er jo utgangspunktet, men det finnes også de som setter opp alt felles, så han vil at du skal være klar over at det ikke er tilfelle her.

Så må dere snakke om hvordan det løses med huset dere bor i. Har han kjøpt det, men egen EK og eget lån? Ser han for seg at du skal kjøpe deg inn?

Vi kan ikke gi bedre svar her enn det du får ved å faktisk snakke med ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ektepakt er jo ikke så dumt når man tjener så forskjellig. Skjønner det er veldig uromantisk å "planlegge" for bruddet, eller tanken at han kanskje ikke er kjemperaus ved en skilsmisse, men det trenger ikke være kynisk. Med mindre han får deg til å betale all mat og regninger, imens han betaler lån og avdrag på et hus du aldri får eierandel i, og/eler sparer masse penger som han skal ha med seg ut igjen. 

Så bare pass på at det ikke er det som er planen, at du står for alle de løpende utgiftene som man ikke får noe igjen for... Jeg ville også hørt om jeg kunne kjøpt meg inn i huset med en andel. Og så bør du passe på å spare penger til deg selv!

Men du - få en advokat til å lese gjennom! Jeg lurer på om du er samme TS som har laget førti tråder om dette, og du har fått noen gode svar her - men det må en profesjonell til som faktisk sitter med ektepakten foran seg og leser den for å gi deg de beste svarene på alt du lurer på her og mer til som du ikke har tenkt på.

Det koster litt med en advokat, men det er en liten investering i forhold til hvor mye som kan være på spill for fremtiden din her.

Anonymkode: d0bf0...a7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Snurrepurre said:

Foreslår at du ser EXIT 😆 (om du ikke allerede har, og dette er en trolletråd). 

Trolletråder trenger ikke være feil hvis problemet er interessant.

Anonymkode: 5ab34...964

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han tror sikkert du er stokk dum og enkel å lure. Klassisk dette her. Selvsagt innrømmer han ikke dette. 

Hva ser du i mannen annet enn pengene?

Anonymkode: 96e51...e85

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen vits i å kommentere mer på dette, før hun svarer på hva som skal stå i ektepakten. Å drive og diskutere for eller mot ektepakt er helt meningsløst uten å vite innholdet.

Anonymkode: 37ba8...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Realiteten er jo at du tjener dårligere enn han dessverre. Gjør du mer i hjemme og med barna bør dere ha en avtale som sikrer deg ved evt brudd. Bortsett fra det må du passe på sparing til pensjon, buffer, evt leilighet til deg selv. 

Anonymkode: 2c038...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Det er en forsikring for han så du ikke stikker av med masse penger han har tjent. Helt fair når han tjener så sykt mye mer enn deg

Anonymkode: f5a05...c26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er redd for at du skal ta 50%.

Du er redd for at du bare skal få 0%.

50% er urimelig hvis du ikke har vært med som en vesentlig støtte og gjort det mulig for ham å tjene så mye. Hvor mye ville han tjent som single? hvis han hadde tjent like mye så er det urimelig å ønske 50%. Hovedregelen i Norge er vel at det man tar med inn, skal man også ta med ut av samlivet. Det man skapte sammen bør deles (men dette er ofte en vanskelig beregning).

Men han burde også fire litt. Han vil vel ikke at du skal henge ved ham bare pga økonomisk trygghet og ikke noe mer? Da er det bedre å ofre 10-30% for å bli fri fra en kvinne som bare later som.

Fasit: 10-30%

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på dere som mener ts blir lurt. Hun gjør jo ikke det ved en ektepakt. Hva er feil med å sikre seg selv og egne verdier. 

Vi vet jo heller ikke hva som står i ektepakten. 

Både advokater og eksperter sier jo at det er lurt. Men er enig med flere her, la en advokat se på eketepakten.

Anonymkode: 701df...f24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor gratis, det burde du kanskje når han tjener så mye, iallfall om dere har et mye bedre hus enn dere ville hatt om han hadde en mer normal lønn, så må du i det minste passe på å spare det som du ellers ville betalt i boutgifter hvis du var single. Da har du en buffer, kanskje nok til en liten nesten nedbetalt leilighet mange steder i landet hvis det går skeis. Her går mange damer i samme situasjon i fellen. De overforbruker, spiller rik og kjøper dyre pynteting som det er vanskelig å selge senere eller oppgraderinger til hjemmet som du ikke får med deg. Isteden for å spare.

Mange rike menn (og kvinner?) har nok en berettiget bekymring for gold-diggere og har kanskje vonde erfaringer med det. Å kreve ektepakt er en slags beskyttelse mot å gå rundt å mistanke deg (eller hvem som helst) for hvorfor du vil være med ham. Mange rike har også rike foreldre som presser på for ektepakt. Han er redd for å bli den dumme i familien hvis det blir brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...