Gå til innhold

Sunt å spise lavkarbo hvis du ikke går på lavkarbodiett?

Anonym12346

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Er det sunnere å spise lavkarbo om du ikke går på lavkarbodiett? ser at lavkarbo tacolefser er det nesten like mye kalorier som i en vanlig tacolefse. Teller kalorier, og da vil det jo uansett være like mye kalorier, men er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lavkarbo er ingen diett, det er en livsstil. 

Anonymkode: fce89...00c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingenting å si for kun vektnedgang. I det store og det hele er det kun kalorier inn og kalorier ut som har noen betydning for vekta.

Anonymkode: 0bb2f...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg spiser en lavkarbo lefse på 130 kcal og en vanlig lefse på 130 kcal, spiller det ingen rolle, dersom det kun er for vektnedgang og antall kalorier er aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingen hensikt å spise ett måltid med kavbarbo og ett måltid etterpå med høykarbo. Hvis du ikke vil være på lavkarbo så må du heller tenke på hvor mye kalorier måltidet inneholder, så det vil være akkurat det samme om det er samme kaloriinnhold i lavkarbolefsene. 

Anonymkode: dbe96...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lavkarbo har du oversikt over karbohydrater (holde dem nede) på "vanlig" kosthold teller du kalorier. 

Det du må spørre deg selv er hva ønsker? Å spise et måltid lavkarbo har ingen helsegevinst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonym12346 skrev (3 minutter siden):

Så om jeg spiser en lavkarbo lefse på 130 kcal og en vanlig lefse på 130 kcal, spiller det ingen rolle, dersom det kun er for vektnedgang og antall kalorier er aktuelt?

Har ingen verdens ting å si nei 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får litt lavere blodsukkerøkning med lavkarbo, lavere insulinstigning. Jeg ville av den grunn valgt lavkarboproduktet. 

Anonymkode: 33c5c...354

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får litt lavere blodsukkerøkning med lavkarbo, lavere insulinstigning. Jeg ville av den grunn valgt lavkarboproduktet. 

Du blir også raskere sulten igjen med høykarbo når blodsukkeret synker :

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-generelt/glykemisk-indeks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du blir også raskere sulten igjen med høykarbo når blodsukkeret synker :

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-generelt/glykemisk-indeks/

Det er helt klart min erfaring. Når jeg velger lavkarboprodukter fremfor vanlige med like kalorier kjenner jeg meg mett lengre. Og blodsukkeret er mer stabilt.

Anonymkode: 2e463...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ingenting å si for kun vektnedgang. I det store og det hele er det kun kalorier inn og kalorier ut som har noen betydning for vekta.

Men jeg har kjøpt 2 ulike kakao

regia sin kakao som er lav på KALORIER. en pose kakao blandet ut med vann er sirka 40 kcal.

Jeg kjøpe også Monster sjokoladedrikk fra tights.no. Denne er en lavKARBO drikk, og er 30g + vann ligger på rundt 40 kcal også.

i monster sin sjokoladedrikk er det mye mer fett enn i regia sin. men like mye kalorier! er det ikke sunnere å ta regia sin som har mindre fett? eller har det ikke noe si siden kaloriene er lik for begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym12346 skrev (3 minutter siden):

Men jeg har kjøpt 2 ulike kakao

regia sin kakao som er lav på KALORIER. en pose kakao blandet ut med vann er sirka 40 kcal.

Jeg kjøpe også Monster sjokoladedrikk fra tights.no. Denne er en lavKARBO drikk, og er 30g + vann ligger på rundt 40 kcal også.

i monster sin sjokoladedrikk er det mye mer fett enn i regia sin. men like mye kalorier! er det ikke sunnere å ta regia sin som har mindre fett? eller har det ikke noe si siden kaloriene er lik for begge

Siden jeg er opptatt av stabilt blodsukker, så ville jeg fokusert på innhold av karbohydrater. Jeg mistenker at den med mer kalorier fra fett ville være å foretrekke for meg. For noen vil det sikkert ha noe å si hvor mye fett eller karbohydrater de har inntatt ellers den dagen. For de aller fleste vil nok smaken være mest avgjørende. 

Anonymkode: 2e463...601

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...