AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Jeg tror noe av grunnen til dette er at jeg bruker ssri. Men - jeg har altså et helt påtrengende behov til å ha noe i munnen/tygge på noe til enhver tid. Jeg er spesielt fysen på kaffe, sjokolade, lakris - alt som er godt. Selv når jeg er mett er den «fysenheten» der, og det er ikke sult. Type PMSgodtesyk hele måneden. Har noen erfaring med dette og tips? Løsningen er selvsagt å bare si NEI hele tiden - men hadde vært fint å få dempet dette her. Anonymkode: 4498f...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 jeg sliter med AKKURAT det samme - tror det kanskje er fordi jeg er blitt litt vel avhengig av sukker det siste året. Prøver å dempe det med tyggis og sukkerfri drops/halspastiller, uten noe særlig suksess. Skal prøve å begynne å bruke munnskyll etter hvert måltid (så det "smaker" at jeg har pusset tennene), da er det jo ikke spesielt godt med godsaker håper jeg. Anonymkode: 63c95...2a8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Drikk vann og te Det går også an å lære seg å godta å være sulten. Men ville prøvd å øke vanninntaket først. Et glass vann gjør at magen får noe i seg, og blir fornøyd en liten stund. Anonymkode: 2a99b...e52 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 TS her Drikker mye vann, litt for mye faktisk (har hatt natriummangel en periode faktisk). Tyggis og pastiller trigger faktisk magekatarr hos meg :S Men jeg vurderte lakriste - og andre type te som smaker litt «varmt», har egentlig ikke tenkt på det Tannpuss merker jeg faktisk hjelper litt. Og munnskyll. Anonymkode: 4498f...dcf
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Det beste er å finne noe å gjøre som gjør at du glemmer fristelsen. Der er ingenting du kan spise eller drikke eller ta som vil fjerne de lystene du har. Du må rett og slett bare ikke bry deg og ikke gi etter. Anonymkode: d7c99...fb9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Ikke vær slave av enhver liten cravings du har, TS, distraher deg med noe annet. Den lysten du føler er uovervinnelig varer bare i noen minutter. Gjør du noe annet i de minuttene så går det over. Ta en tyggis om det blir ulidelig. Mintsmak gjør at sjokolade ect ikke smaker like godt uansett. Beste grepet jeg har gjort er å slutte med den konstante småspisingen og holde meg til måltidene. Da kan man også spise større måltider som holder deg mett lengre. Tenk på det - bare 2 timer til neste måltid. Det greier du. Etter hvert blir det også en vane. Jeg oppdaget også at å småspise trigget mer sult, så det ble en dårlig sirkel å gi etter hele tiden. Snu det til å ikke tenke at du sier "nei" hele tiden, men at du sier "ja" til bedre vaner. Anonymkode: 747ba...442 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Ikke erfaring med SSRI, men vært hekta på småspising (spesielt søtt) og for mye kaffi. Tilslutt var jeg utrolig lei og merket også at jeg fikk mindre og mindre energi litt etter sukkerkicket var over. Jeg sluttet å spise søtt inkludert mat med kunstig søtning for en lenge periode. Kaffi bare til måltid - en kopp til frokost og en til lunsj. På ettermiddag og kveld drikker jeg grønn te, det trigger ikke sug hos meg. Jeg passet også på å spise nok til måltidene og ingenting utenom. Moderasjon av søtt trigget bare mer cravings hos meg. Lettere å definere det som mat jeg ikke spiser og gi kroppen næringsrik mat som den trenger. Etter kortere tid enn jeg hadde trodd (ca. 1 uke) forsvant cravings og kroppen vente seg til nytt spisemønster. Nå etter flere måneder er det ikke fristene å falle tilbake til gamle vaner, veldig godt å være kvitt suget. Anonymkode: edd51...900
Ytdhd Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Hvis jeg spiser for mye søtt (godteri, for mye brus etc.) tar det meg ca. 10 dager før det gir seg skikkelig og jeg ikke lenger føler et behov for søtsaker. Ville prøvd å gå cold turkey i 10 dager eller rundt to uker. Etter denne perioden vil du nok oppleve at sjokolade f.eks. blir veldig søtt og du blir kvalm i for store mengder av det.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Småsnack på grønnsaker, bær, frukt, edamame bønner (frosne, varm 3 min i micro), kikerter osv. istedenfor sukkerfrie alternativer. Da vil søtsuget avta etter hvert. Min favoritt er edamame med salt, ovnsbakte kikerter eller ferske blåbær (for de dagene med ekstra søtsug). Fiber er gull for å kvitte seg med cravings. Anonymkode: f4f4e...b02
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #10 Skrevet 13. mars 2021 Mulig du holder på å utvikle mageproblemer på grunn av SSRI. Cravings kan være tegn på at magen ikke er i lage. Anonymkode: ec64c...23b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #11 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 18.36): Jeg tror noe av grunnen til dette er at jeg bruker ssri. Men - jeg har altså et helt påtrengende behov til å ha noe i munnen/tygge på noe til enhver tid. Jeg er spesielt fysen på kaffe, sjokolade, lakris - alt som er godt. Selv når jeg er mett er den «fysenheten» der, og det er ikke sult. Type PMSgodtesyk hele måneden. Har noen erfaring med dette og tips? Løsningen er selvsagt å bare si NEI hele tiden - men hadde vært fint å få dempet dette her. Anonymkode: 4498f...dcf Hva er ssri? Anonymkode: fdb43...871
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #12 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 9.20): Mulig du holder på å utvikle mageproblemer på grunn av SSRI. Cravings kan være tegn på at magen ikke er i lage. Anonymkode: ec64c...23b Tipper at i mange tilfeller så ligger problemet i hjernen. Man kjeder seg og kjedespiser, man er lei seg og trøstespiser, og lignende. Eller så er man bare sulten rett og slett. Noen blir også fysen på noe søtt etter et større måltid, men det er ikke kroppen som krever dette - det er hodet. AnonymBruker skrev (På 13.3.2021 den 9.33): Hva er ssri? Anonymkode: fdb43...871 En type antidepressiva. Anonymkode: d7c99...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #13 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 18.36): Jeg tror noe av grunnen til dette er at jeg bruker ssri. Men - jeg har altså et helt påtrengende behov til å ha noe i munnen/tygge på noe til enhver tid. Jeg er spesielt fysen på kaffe, sjokolade, lakris - alt som er godt. Selv når jeg er mett er den «fysenheten» der, og det er ikke sult. Type PMSgodtesyk hele måneden. Har noen erfaring med dette og tips? Løsningen er selvsagt å bare si NEI hele tiden - men hadde vært fint å få dempet dette her. Anonymkode: 4498f...dcf Jeg også sliter med akkurat det samme. Synes det hjelper å spise en rute mørk sjokolade. Synes ikke det så godt at jeg får lyst på mer, men det demper suget. Drikker mye vann og lettbrus også. Også synes jeg det hjelper å pusse tenna. Anonymkode: 05497...2c7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #14 Skrevet 14. mars 2021 Beste måten å dempe det et å ta en hard uke hvor du kun spiser faste måltider og ingen snack mellom. Anonymkode: 300e1...495
261010 Skrevet 15. mars 2021 #15 Skrevet 15. mars 2021 Noe som funker for meg, som også sliter med dette å ha lyst på nye. Så har jeg en pakke ferske dadler i skapet, vil jeg ha noe, så tar jeg meg en dadel. Det er jo så søtt at alle sug går over Bedre enn å gå å ha lyst på noe.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #16 Skrevet 15. mars 2021 Sliter med det samme. Jeg har craving når jeg er sliten, lei, utmattet, trist, stresset, oppjaget, angst osv. Det demper angsten der og da, men så kommer skammen tilbake at jeg ikke klarer å holde meg til den sunnere dietten. Jeg spiser sunnest og er mest motivert når jeg har ferie. Da har jeg bedre tid til å tenke på meg selv, trene mer, spise 3-4 faste måltider til dagen og går som regel ned i vekt da. Til og med når jeg er i syden (fordi jeg holder meg til faste måltider og har ikke cravings etter søtsaker osv). Jobben er min største stressfaktor. Tidsfrister som skal holdes og høye skuldrer. Har forsøkt å skifte jobb, men har fortsatt nesten de samme arbeidsoppgavene. Muligens meg som takler stress veldig dårlig og har tendenser til å overspise 😞 Anonymkode: 56fd3...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå