Gå til innhold

Hender det at dere jenter løfter tyngre enn gutta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en gutt, som er ganske utrent. Og jeg opplevde nylig å bli "seriously outlifted" av et par jenter som går på samme studie som meg. De sa de hadde trent styrke i ca 2 år og jeg lurte på om jeg kunne bli med dem, også siden jeg var litt "interessert" i hun ene. Det viste seg imidlertid at jeg hadde ikke sjans på de vektene de løftet. Jeg ble skikkelig sjokkert, og manndommen min fikk seg en smekk. Selv om jeg ikke har noe treningsbakgrunn, så var jeg ganske sikker på at jeg var sterkere enn dem. Jeg er jo ca et hode høyere enn begge de to, men tynn som en strek. 

Anonymkode: 8416c...1b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er 155, men i beinpress tar jeg de fleste utrente damer og menn 😆

Anonymkode: 9a3af...db0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En erfaren kvinne som har trent styrke i mange år vil så klart løfte mer enn deg. En utrent kvinne vil på ingen måte klare det. 

Menn og kvinner er ulikt bygd og mennenes utgangspunkt for å bygge muskler er absolutt bedre enn kvinnens. Du finner neppe en kvinne og en mann som har trent like lenge og like effektivt, hvor kvinnen løfter mer enn mannen. Likevel er der absolutt tilfeller hvor kvinnen er sterkere enn mannen. Så et par på tik tok hvor mannen løftet soleklart mest i benkpress, men kvinnen løftet mest i knebøy. 

Kvinner som har trent styrke jevnlig i flere år er ganske sterke. Altså, jeg SLITER med 20 kg i knebøy. Og så ser jeg damer på gymmen som løfter mange reps med 60 til 100 kg, har sett ei løfte 120 kg... Maskiner! 

Anonymkode: c4faf...483

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 130 i markløft og 107,5 kilo i benk. For noen mannfolk er det mye, for noen er det ingenting. Det samme for damer, har flere venninner som løfter mer. For de fleste utrente er det likevel mye. 

Anonymkode: ad050...337

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har 130 i markløft og 107,5 kilo i benk. For noen mannfolk er det mye, for noen er det ingenting. Det samme for damer, har flere venninner som løfter mer. For de fleste utrente er det likevel mye. 

Jeg er nybegynner i styrketrening og klarer knapt stanga i benk. Så ja, er forskjell på folk, og hvor trent de er og hvordan utgangspunktet deres er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha! Var du så uvitende fikk du deg i det minste en lærdom 

Anonymkode: 13e6e...877

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar 250 kg i beinpress. 

Klarer så vidt å løfte den stanga. Har dårlig styrke i armene. Har trent i tre år. 

Er du utrent så er du heller ikke sterk. Muskelene dine har ingenting å jobbe med og derfor klarer du ikke å løfte tungt. Begynn å tren så vil du merke fremgang 😊

Anonymkode: a4f95...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Vilt! Er du kvinne? Jeg trente 2 måneder ifjor. 140kg (Maksløft) markløft, 85kg (Maksløft) benk, 225kg (x6 rep) beinpress. Noe jeg er fornøyd med. Det står verre til med løpingen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra, da fikk du deg en realitetsorientering. Gutter har ofte en tendens til å overvurdere egen styrke, og vise versa (jenter undervurderer ofte seg selv). Jeg ble fort mye sterkere da jeg begynte med vekter. I beina er jeg sterkere enn selv mange trente menn. 

Anonymkode: cbb2c...fbd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det rare var at de så jo ikke noe spesielt sterke ut ! Ingen synlige muskler, tvert imot veldig feminine og slanke. I flere øvelser klarte jeg bare å ta det de varmet opp med, rett og slett. Flaut, uansett hvordan du snur og vender på det. Jeg fikk høy puls, ble svimmel og måtte sette meg ned. De spurte om det gikk bra med meg, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og samboer trener crossfit, han opplever ofte at små jenter på anslagvis 50-60 kg løfter tyngre enn ham. 

Anonymkode: cb794...a88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hender at jeg har løftet mer enn noen gutter og menn på trening. jeg tok 127,5 kg i markløft og 6 reps på 67,5 kg i benkpress forrige gang. :) 

kvinne, 26

Anonymkode: a5dbb...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg klarer bare 70 kg i beinpress, og synes det er mye😅 

jente 18

Anonymkode: 03762...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 18.16):

Jeg er 155, men i beinpress tar jeg de fleste utrente damer og menn 😆

Anonymkode: 9a3af...db0

AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 18.14):

<snip> Selv om jeg ikke har noe treningsbakgrunn, så var jeg ganske sikker på at jeg var sterkere enn dem. Jeg er jo ca et hode høyere enn begge de to, men tynn som en strek. 

Det å ha korte lemmer er en fordel i de fleste øvelser. Det krever mer kraft for å skape samme utslag i lange ekstremiteter, og vekten kommer i mange tilfeller lengre ut fra kroppen.

Mer generelt kan man si at trening ikke bare forbedrer musklenes absolutte styrke, men også vår evne til å iverksette dem. Kroppen blir innstilt på en høy belastning og hjernen lærer å sende sterkere impulser til musklene. På disse punktene vil altså noen som er godt trent ha store fordeler. Teknikk kan også ha stor betydning i noen øvelser. Det kan jo også finnes øvelser hvor du er sterkere enn disse jentene. I øvelser som benkpress er kjønnsforskjellen som regel enorm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det rare var at de så jo ikke noe spesielt sterke ut ! Ingen synlige muskler, tvert imot veldig feminine og slanke. I flere øvelser klarte jeg bare å ta det de varmet opp med, rett og slett. Flaut, uansett hvordan du snur og vender på det. Jeg fikk høy puls, ble svimmel og måtte sette meg ned. De spurte om det gikk bra med meg, haha. 

Det er ikke slik at når man er sterk så er man automatisk fit og synlig trent. Du kan ikke se på alle at de trener, men du kan så klart se på noen at de bor på gymmet. Men for noen som bare trener for å holde seg sterk og har normal fettprosent så skal det mye til for at du faktisk kan se at personen trener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det hender at jeg har løftet mer enn noen gutter og menn på trening. jeg tok 127,5 kg i markløft og 6 reps på 67,5 kg i benkpress forrige gang. :)

kvinne, 26

Anonymkode: a5dbb...e3d

Imponerende, hvor lenge har du trent? Jeg klarte bare 40-45 kg i benkpress etter å ha trent ca en mnd nå (jeg er gutt). Problemet er at etter en 4-5 reps begynner jeg å vingle. Jentene lo litt av meg, det var jo liksom "manneøvelsen". De hadde ingen problemer med å ta 10 kjappe repetisjoner med 45 kg og fortsatte å legge på mer vekter. Seriøst, hva er vanlig? Merker at jeg blir motivert for å trene for å reparere selvbilde litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Imponerende, hvor lenge har du trent? Jeg klarte bare 40-45 kg i benkpress etter å ha trent ca en mnd nå (jeg er gutt). Problemet er at etter en 4-5 reps begynner jeg å vingle. Jentene lo litt av meg, det var jo liksom "manneøvelsen". De hadde ingen problemer med å ta 10 kjappe repetisjoner med 45 kg og fortsatte å legge på mer vekter. Seriøst, hva er vanlig? Merker at jeg blir motivert for å trene for å reparere selvbilde litt.

Benkpress vil jeg si er en veldig teknisk øvelse, så når du knekker den koden kan du oppleve stor fremgang.

Skyt frem brystet, trekk skuldrene ned, press skulderbladene så langt bak du kan, og lås dem mot benken. Dette rekrutterer brystet mer og reduserer friksjon i det ganske skadeutsatte skulderleddet.

Plant føttene ved siden av benken med en ganske spiss vinkel i knærne, slik at du får presset kraftig fra med lårene. Prøv også å svaie ryggen (forsiktig til å begynne med). Fordelen med å svaie er både å korte ned løftebanen, og at den nedre, sterkeste delen av Pecs blir mer involvert. Mange føler også at dette hjelper med å skape et skikkelig «spenn» i kroppen.

Kun hodet, skulderbladene og rumpa skal være i kontakt med benken (også hvis du ikke går inn for å svaie ryggen - bare det å fremheve brystet og trekke sammen skuldrene vil skape en naturlig glipp mellom rygg og benk, og gjøre at man ligger i en viss bro).

Den optimale grepbredden er for de fleste det punktet hvor underarmene er parallelle med hverandre når stangen er på sitt laveste.

Ikke stress med å komme i gang med løftingen etter at du har hektet av. Før du senker stangen mot brystet må du føle at du har kontroll på vekten og starte en kontant innånding. Hold pusten under den nederste, tyngste delen av løftet og pust ut når vekten er kommet et stykke opp. Strekk nesten helt ut, men unngå å låse albuene på toppen av løftet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja. Jeg er egentlig løper og løperbygget mann, som går all in på styrketrening i perioder før motivasjonen faller og det blir mer løping... men ja, det skjer titt og ofte at jenter løfter tyngre, noen mye tyngre.

Jeg har lært at det ikke er sånn at menn er sterkere enn damer alltid, langt fra og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg løper fortere og tar mye mer enn samboeren i alle beinøvelser, men han er veldig mye sterkere enn meg i overkroppen. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tamsi skrev (1 time siden):

Jeg løper fortere og tar mye mer enn samboeren i alle beinøvelser, men han er veldig mye sterkere enn meg i overkroppen. Har inntrykk av at det er ganske vanlig.

Ja, jeg har samme erfaring. I benkpress er han latterlig mye sterkere enn meg, men i beinpress og knebøy er det nesten motsatt, der vinner jeg lett. Det kan være biologi, men også at vi har ulike treningsmål og treningsvaner. 

Anonymkode: cbb2c...fbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...