Gå til innhold

Hvor ofte er 4-5.klassingen ute/med venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor flyttet vi nærmere byen og datteren min på 9 år måtte bytte skole. Korona gjorde sommerferien ganske ensom, men så løsnet det litt når skolen startet på. Der vi bodde før, var datteren min en populær jente på skolen, men på fritiden var det desverre få å omgåes, da det var få jenter i klassen og mange var veldig opptatt med idrett ol. Håpet det sosiale skulle bedre seg på ny skole.

Her er det større klasse og større gåavstander mellom barna, men hun har fått spesielt én god venninne, og ett par stk hun besøker veldig sjeldent. Hun ene er her en del.

Oppi alt dette med korona, så flyttet vi, og jeg begynte å studere og startet i ny jobb. Vi er hjemme omtrent samtidig hver dag, og energinivået mitt er ikke på samme nivå med barnet sitt. Jeg har savnet litt alenetid en stund nå, litt tid for meg selv i hverdagen, mens hun kommer hjem fra skolen og venter på at jeg skal aktivisere henne hver dag..

Når jeg var 9, hadde vi selvsagt ikke ipad og smart-tlf'er, så vi var mye ute. Det var barn over alt som man kunne leke med. Men nå virker det som alle er hjemme, og spiller på ipad og besøker hverandre innendørs. Lite fysisk aktivitet. Jeg prøver å finne ut hvorfor hun ikke har flere å være med etter skoletid, for det er flere jenter fra samme trinn i gata vår. Men hun vil ikke snakke om det og blir bare irritert når jeg spør. Og pga. korona har jeg heller ikke fysisk møtt noen av de andre foreldrene, så jeg kjenner jo ingen her.

Burde jeg snakke med læreren om dette? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: ab45b...60d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hun med på noen organiserte aktiviteter da? Jeg har ei jente på 11 som er veldig glad i å slappe av hjemme, men hun har aktiviteter fire dager i uka, så vi stresser ikke så veldig med at hun derfor ikke er så mye med andre rett etter skolen. Vil tro hun i snitt er med noen hjem eller har med noen hjem kanskje en gang i uka og i tillegg møter noen i løpet av helga hvis vi ikke er bortreist. Hvis jenta di ikke er med på noe organisert, er det kanskje ok å oppmuntre henne til å være sammen med noen iallefall en gang i uka...Det et jo helt klart greit å trives i eget selskap, men vi har iallefall sett at det lett blir mye skjermbruk og at vår jente noen trenger et lite dytt for å gidde å finne på noe med andre. Ser jo imidlertid at hun er strålende fornøyd når de da møtes, så har ikke dårlig samvittighet for å pushe henne litt. 

Anonymkode: 617cd...f62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er hun med på noen organiserte aktiviteter da? Jeg har ei jente på 11 som er veldig glad i å slappe av hjemme, men hun har aktiviteter fire dager i uka, så vi stresser ikke så veldig med at hun derfor ikke er så mye med andre rett etter skolen. Vil tro hun i snitt er med noen hjem eller har med noen hjem kanskje en gang i uka og i tillegg møter noen i løpet av helga hvis vi ikke er bortreist. Hvis jenta di ikke er med på noe organisert, er det kanskje ok å oppmuntre henne til å være sammen med noen iallefall en gang i uka...Det et jo helt klart greit å trives i eget selskap, men vi har iallefall sett at det lett blir mye skjermbruk og at vår jente noen trenger et lite dytt for å gidde å finne på noe med andre. Ser jo imidlertid at hun er strålende fornøyd når de da møtes, så har ikke dårlig samvittighet for å pushe henne litt. 

Anonymkode: 617cd...f62

Hun går på idrett én gang i uken, har ikke råd til å betale for mer. Hun er med/har med en venn kanskje 1 gang i uka. Greit at hun er mye hjemme, hvis hun har noe fornuftig å gjøre! Ikke sitte på ipad, eller forvente at jeg skal lage sirkus her hver dag. Føler liksom at de dagene hvor jeg var hennes lekekamerat, er over, og at nå må hun stå på litt selv også, istedet for å klage til meg om hvor kjedelig det er hjemme. Hun får jo meg til å føle meg som en lathans, selv om jeg har 100 småting å gjøre hele tiden. Og ikke minst for hennes egen skyld; oppleve ting med venner og få gode vennskap. Er jo det man husker - ikke at man satt hjemme i sofaen med mamma'n sin.. Ipad er også ganske altoppslukende, og for å få henne til å redusere forbruket der, må jeg selvsagt gjøre noe med henne, men det kan ikke være sånn HVER dag! Føler at barn idag får dobbelt så mye oppmerksomhet enn min generasjon gjorde, ingen aktiviserte meg noe særlig som 9-åring..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg forstår deg ikke helt:

du generaliserer selv over barn som ikke aktiviserer seg selv, men det er tydelig at det er du som ikke har gjort barnet i stand til dette enda. Mine barn på 3 og 5 år er helt i stand til dette, både inne og ute🤷🏻‍♀️

du har flyttet to ganger, har ikke søkt kontakt med foreldrene og får ikke svar når du spør om venner. Her må du følge opp! Hvorfor vil ikke datteren din snakke om dette? Det må du bare finne ut av. Så må du som forelder være den som tar initiativ mot andre foreldre, siden du er ny i området. Meld deg inn i fau, eller bli med barnet ditt ut i nabolaget for å møte folk. 

Anonymkode: 069f6...5d2

• Liker 1
Skrevet

Her så varierer det litt etter vind og vær, men som regel så er han ute en time og to med venner fra trinnet, de bruker ekstremt lang tid på hjemveien for de har alltid utrolig mye å prate om, henge på banen osv. Ellers så sitter de å gamer sammen mens de prater sammen på hangouts, gutter og jenter fra trinnet. Mye gnål med andre ord.  :P Her har vi og mye besøk, da er de ute å leker, fotball og selvsagt gaming. På trinnet så finnes det nesten ikke noen som ikke har gaming pc så de som har stasjonær pleier å ha besøk mens de som har laptop drar den med til de som har stasjonær.

Synes at når de er så store så skal de aktivisere seg selv og komme på ting å gjøre selv, ta seg en tur på sparkesykkel/sykkel, gå på lekeplassen eller ringe venner osv. Men så er det jo det at alle er forskjellige og det er ikke alle som har behov for å treffe noen hele tiden, jeg hadde ikke det som barn, likte meg godt alene jeg. Guttungen liker seg og godt alene, men han er og utrolig sosial så han kan godt henge med folk hver dag hvis det er de rette 😄 

Har du spurt om hun vil invitere venninner over på overnatting eller no? Spa og filmkveld? Eventuelt bare sende henne ut for å få seg litt luft?

AnonymBruker
Skrevet

I perioder er hun mye ute. Møtes på skolen og aker, går på ski, sykler, leker, spikker, spiller fotball etc.  I mørketiden og når det er skikkelig kaldt blir det mer innetid. Men da har vi ofte unger på besøk😊 

Anonymkode: ed755...418

AnonymBruker
Skrevet

Har ei i 4. klasse. Vi bor på bygda, så de kan ikke gå til hverandre. De må kjøres/bli med hjem fra skolen. Hun er på/har besøk flere ganger i uka, og med overnatting innimellom. 

Kanskje du må hjelpe henne litt med det sosiale? Spørre hvem hun liker å være sammen med å hjelpe henne med å invitere, hvis hun tar lite initiativ selv.

Anonymkode: cebb0...40d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Å ja, hvis hun liker skjerm og spill kanskje pokemon go kan være no? Vi treffer mange store og små når vi går ute og spiller, er veldig populært på trinnet nå, alltid når våren er i gang så begynner de igjen.

Jeg holder på året rundt 😄 

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Å ja, hvis hun liker skjerm og spill kanskje pokemon go kan være no? Vi treffer mange store og små når vi går ute og spiller, er veldig populært på trinnet nå, alltid når våren er i gang så begynner de igjen.

Jeg holder på året rundt 😄 

Har dere ubegrenset bruk av 4G da?😅😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere ubegrenset bruk av 4G da?😅😊

Måtte oppgradere abonnementet mitt faktisk i 2019 da vi begynte for vi hadde en hel gjeng med oss og ingen av de andre foreldrene på trinnet gadd å være med så jeg måtte dele nett for det var ikke alle som hadde. 😄 Pogo i seg selv tar ikke mye av internettet men hvis man har en hel gjeng så går det jo litt. Men guttungen har bare 400 mb og det går helt fint, kan jo føre over fra meg om han trenger. :P Men hvis dere er nye på plassen så kan dere treffe en del nye folk altså. traff mange jeg aldri hadde pratet med hadde det ikke vært for at vi "raidet" sammen. 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...