Gå til innhold

Hva pleier dere å ha til ost og kjeks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi pleier å ha brie, hvitløkssmøreost og en tilfeldig "wild card"-ost som varierer for hver gang. I tillegg pleier vi å ha diverse sylter (fiken og eple/valnøtt vanligvis), honning, spekepølse og enten druer eller pærer. Er interessert i å prøve noe nytt og spennende denne gangen, så vil gjerne ha tips fra dere! 😊

Kan også være interessert i vintips som passer til og som er lett å like for en nybegynner. Har alltid mislikt vin sterkt, men holder på å lære meg å like det nå, og det går bedre og bedre for hver gang. Så den må være nybegynnervennlig, og helst minst mulig gjærsmak i ettersmaken, hehe.

Anonymkode: 1567e...b80

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1458823-hva-pleier-dere-%C3%A5-ha-til-ost-og-kjeks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Av ost: brie, blåmuggost, brie med smak (finnes med pepper, chili, trøffel), Chevre, ridderost, et par krydderost, parmesan/annen salt ost. Også prøver vi gjerne en en hver gang med varierte hell. 

Liker å variere med salte, søte og helt plane kjeks.  

Bruker gjerne honning eller fikemsyltetøy. Jacobs har e  pakke med 3 mindre, de er god. 

Som topping synes jeg valnøtt (gjerne i honning), druer, pære og paprika er godt. 

Også har vi også ofte et par spekepølser eller god speket skinke til. 

Jeg er mest glad i rødvin, men har hørt at rose kan passe. 

Anonymkode: 8b93d...72b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av ost: brie, blåmuggost, brie med smak (finnes med pepper, chili, trøffel), Chevre, ridderost, et par krydderost, parmesan/annen salt ost. Også prøver vi gjerne en en hver gang med varierte hell. 

Liker å variere med salte, søte og helt plane kjeks.  

Bruker gjerne honning eller fikemsyltetøy. Jacobs har e  pakke med 3 mindre, de er god. 

Som topping synes jeg valnøtt (gjerne i honning), druer, pære og paprika er godt. 

Også har vi også ofte et par spekepølser eller god speket skinke til. 

Jeg er mest glad i rødvin, men har hørt at rose kan passe. 

Anonymkode: 8b93d...72b

Enig i komboen her.

Men vil anbefale deg hvitvin til ost, det er veldig godt! Eksempelvis en halvtørr Riesling, en Chablis, eller så er sherry også veldig godt til ost og kjeks. 
https://www.vinmonopolet.no/drikke-til-ostefatet

Anonymkode: a85d9...53f

• Liker 1
AnonymBruker

For god vin til ost anbefaler jeg å forhøre meg på polet. Generelt anbefales hvite viner til ost. Sjekk podcasten "jeg kan ingenting om vin". Episode 15 handler om vin til ost, og det ligger spesifikke vinanbefalinger nedskrevet i episodebeskrivelsen. Podcasten gir også anbefaling om ulike oster. Det er generelt vanskelig å finne én vin som passere til såpass ulike oster som brie og roquefort, for eksempel. 

Jeg er glad i manchego (og parmesan), og disse passer ikke så godt til ostefat med mykere oster, blåmugg, brie etc, og ikke så godt til de hvite viner jeg ellers synes passer, så det pleier jeg å servere sammen med ulike typer oliven og forskjellige skinker/pølser etc.  Her passer både enkelte røde og enkelte hvite viner, synes jeg. 

Anonymkode: 806e5...7c8

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan også være interessert i vintips som passer til og som er lett å like for en nybegynner. Har alltid mislikt vin sterkt, men holder på å lære meg å like det nå, og det går bedre og bedre for hver gang. Så den må være nybegynnervennlig, og helst minst mulig gjærsmak i ettersmaken, hehe.

Anonymkode: 1567e...b80

Dessertvin?

Anonymkode: 9a1b6...f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...