Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å jobbe i politiet. Kan man som asperger jobbe som politi syns dere? Blir man en bra politimann? 

Anonymkode: 14b43...06c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor hardt rammet man er og hva man har av tilleggsplager. Jeg har det man kaller høytfungerende asperger og jeg jobber innen helsevesenet. 

Anonymkode: c1286...0e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det viktigste du gjør som politi er å kommunisere. Du må lese mennesker, være empatisk, møte andre sine følelser, lese sosiale samspill mellom andre, lese situasjoner, forstå hva folk sier mellom linjene, forstå løgn etc. 

Anonymkode: 3e267...833

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Neii.... Ville aldri blitt politi eller jobbe med mennesker!!

Anonymkode: fef2d...34b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du får komme inn. 

Anonymkode: bad88...5a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 83e03...957

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Funker kanskje som etterforsker? Kanskje ikke i avhør. Og som utryknings-/patruljepoliti blir det vel mange situasjoner der man raskt og så presist som mulig må detektere andres følelser. Da er det vel i det minste en sterk utfordring med aspergers om ikke et problem?

Anonymkode: 1ca94...b32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det viktigste du gjør som politi er å kommunisere. Du må lese mennesker, være empatisk, møte andre sine følelser, lese sosiale samspill mellom andre, lese situasjoner, forstå hva folk sier mellom linjene, forstå løgn etc. 

Det kan en asperger fint gjøre. Mange som jobber med mennesker og gjør en kjempe god jobb. 

Anonymkode: 8a7e1...471

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan en asperger fint gjøre. Mange som jobber med mennesker og gjør en kjempe god jobb. 

Det forstår jeg, men politiyrket er et ganske spesielt yrke hvor de sosiale ferdighetene er viktigere enn de faglige. 
Ikke villed TS til å tro at hen blir politi. Hen vil få avslag allerede ved opptak da det fremlegges helseattest. I tillegg gjennomføres det intervju.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Neii.... Ville aldri blitt politi eller jobbe med mennesker!!

Anonymkode: fef2d...34b

"Jobbe med mennesker " er for vagt.

Man kan fint stå i kassa, klippe hår, kjøre taxi og veldig mange andre yrker med mye menneskelig kontakt også med asperger. Sålenge det å forstå andre ikke er hovedtingen med jobben.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut til å være vanskelig å komme inn på Politihøgskolen med den diagnosen, dessverre. Se her:

https://www.politihogskolen.no/globalassets/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/retningslinjer-vurdering-medisinske-krav.pdf

"Tilpasningsforstyrrelser/atferdsforstyrrelser (f.eks. Tourettes syndrom, Asperger syndrom) er diskvalifiserende for opptak, med mindre spesialisterklæring gir grunnlag for annen vurdering."

Anonymkode: 20e21...0ae

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det å kunne tolke kjapt om noen er redd, sint, klare til angrep, full, påvirket, nervøse eller så langt som mulig om noen lyver, er nok en stor fordel. Jeg vet ikke hvorfor noen med (sterk) asperger skulle ønske å bli politi. Bare for å overvinne seg selv?? Jeg feks kan drømme om å synge i operaen, men har nok selvinnsikt i min egen fæle  sangstemme til å vite at jeg heller må bruke tid på andre mer fruktbare drømmer.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det å kunne tolke kjapt om noen er redd, sint, klare til angrep, full, påvirket, nervøse eller så langt som mulig om noen lyver, er nok en stor fordel. Jeg vet ikke hvorfor noen med (sterk) asperger skulle ønske å bli politi. Bare for å overvinne seg selv?? Jeg feks kan drømme om å synge i operaen, men har nok selvinnsikt i min egen fæle  sangstemme til å vite at jeg heller må bruke tid på andre mer fruktbare drømmer.

Det kommer jo an på hvor sterkt rammet man er. Mange mente at jeg ikke burde bli sykepleier og jobbe med mennesker siden jeg har asperger, men jeg ble nå engang det og har vært i denne jobben i mange år med stort sett kun positive tilbakemeldinger fra både kollegaer og pasienter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på hvor sterkt rammet man er. Mange mente at jeg ikke burde bli sykepleier og jobbe med mennesker siden jeg har asperger, men jeg ble nå engang det og har vært i denne jobben i mange år med stort sett kun positive tilbakemeldinger fra både kollegaer og pasienter.

Det er vel mange slags sykepleiere også, noen vet jeg har masse regler og prosedyrer å forholde seg til i jobben og mer av det enn mennesker. Da er vel ikke asperger et stort problem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel mange slags sykepleiere også, noen vet jeg har masse regler og prosedyrer å forholde seg til i jobben og mer av det enn mennesker. Da er vel ikke asperger et stort problem.

Jeg er stort sett i kontakt med pasientene gjennom hele dagen ( psykiatrien ).

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det forstår jeg, men politiyrket er et ganske spesielt yrke hvor de sosiale ferdighetene er viktigere enn de faglige. 
Ikke villed TS til å tro at hen blir politi. Hen vil få avslag allerede ved opptak da det fremlegges helseattest. I tillegg gjennomføres det intervju.

Det er jo ikke slik at politiet møter de samme situasjonene hver dag. Det er masse uforutsigbarheter som må takles.

Anonymkode: 6246c...69d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er stort sett i kontakt med pasientene gjennom hele dagen ( psykiatrien ).

Har du behandleransvar?

• Liker 3
Skrevet

Nei

jeg er ganske sikker på at du vil slite i jobben. Både med problemstillingene du møter med mennesker, og kommunikasjon med kolleger. Det som gjør det ekstra vanskelig i en slik jobb, er at du får lite tid til å forberede deg til oppdrag, og lite tid til å bearbeide ting i etterkant. Du vil oppleve mye stress i jobben og det kan fungere dårlig med helsen på sikt. 

Så er det opptaksprøvene hvor din diagnose kan skape et problem. Jeg tror du blir utelukket da. 
Hva med å ta en rent teoretisk utdannelse hvor du slipper mye sosial samhandling som er helt avgjørende som politimann?  Har du en interesseforening som kan gi deg veiledning rundt yrkesvalg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Nei

jeg er ganske sikker på at du vil slite i jobben. Både med problemstillingene du møter med mennesker, og kommunikasjon med kolleger. Det som gjør det ekstra vanskelig i en slik jobb, er at du får lite tid til å forberede deg til oppdrag, og lite tid til å bearbeide ting i etterkant. Du vil oppleve mye stress i jobben og det kan fungere dårlig med helsen på sikt. 

Så er det opptaksprøvene hvor din diagnose kan skape et problem. Jeg tror du blir utelukket da. 
Hva med å ta en rent teoretisk utdannelse hvor du slipper mye sosial samhandling som er helt avgjørende som politimann?  Har du en interesseforening som kan gi deg veiledning rundt yrkesvalg?

Litt rart at man ifølge dere ikke kan bli politi, men å jobbe innen helse, som f. Eks sykepleier DET kan man?? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt rart at man ifølge dere ikke kan bli politi, men å jobbe innen helse, som f. Eks sykepleier DET kan man?? 

Nei, i følge PHS. 

Anonymkode: 59171...8d5

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...