Gå til innhold

Kompis som sa jeg trenger han mer enn han trenger meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag fikk jeg vite av en kompis (la oss kalle ham Lars) at en annen kompis (Andrè) hadde sagt at jeg trenger han mer enn han trenger meg, og at jeg var mer avhengig av han enn han var av meg. Jeg har slitt en del og Andrè har hjulpet meg en del, det er greit nok. Men han er samtidig en person som ofte ringer andre rundt seg for å snakke om tingene han sliter med, deriblant helsen og relasjon til familie og at han sitter hjemme store deler av dagen pga. helseplagene.

Jeg har med andre ord vært veldig støttende som venn når han nesten ikke har hatt noen andre å ringe til. Føler derfor det blir veldig nedlatende å si at jeg er den som trenger han mest, når det er snakk om et gjensidig vennskap der begge gir og tar. Jeg kunne forstått det dersom han hadde det veldig bra og jeg ringte han ned, men sånn er det jo ikke. Han har alltid hatt et stort ego og følt for å føle seg viktig også.

Hva tenker dere om det han sa?

Anonymkode: 1e89a...a4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra det du beskriver er jeg enig med deg. Men hvis dere er gode venner så kan dere kanskje snakke sammen om dette, og du si hva du føler om det han sa? 

Anonymkode: 0b56f...f31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke noe fint sagt. Høres nesten ut som han skulle tøffe seg litt for kompisen.

Anonymkode: 330b4...584

• Liker 5
Skrevet

Han mener vel det han sa? At han har mange venner som han ringer og snakker med - men du ringer kun ham eller "André". Han mener nok ikke at du lesser mer over på ham enn ham over på deg. Men at du trenger ham for å få lesset ut - han har flere... Det er slik jeg tolker det iallfall. 

Kanskje det ikke var vondt ment engang. Kanskje han synes det er fint at du trenger ham. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som typisk snikskytter mellom kompiser og en måte å føle seg bedre på "vettu hva Lars, jeg er en såå god venninne for AB...a4d, hun trenger nok meg mer enn jeg trenger henne"

Av og til hører man sannheten via andre, andre ganger får man høre et øyeblikksbilde slik det blir oppfattet, som igjen er farget av hva de snakket om før dette og hva Lars vil at du skal tenke 

Jeg tenker du har 2 valg - ene er å tenke at dere begge to selv velger hvem dere er venn med, og at det ikke er så krise om han tenker sånn hvis det får han til å føle seg bedre

Dersom du ikke synes vennskapet er greit om han har slike urimelige tanker om det, så kan du ta det opp med André. Men da kan det bli litt kjipt mellom gutta, og også rart mellom dere to, der han kanskje ikke føler han kan dele like mye mer for å stå for det han sa

Anonymkode: 0ac24...7fb

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (3 minutter siden):

Han mener vel det han sa? At han har mange venner som han ringer og snakker med - men du ringer kun ham eller "André". Han mener nok ikke at du lesser mer over på ham enn ham over på deg. Men at du trenger ham for å få lesset ut - han har flere... Det er slik jeg tolker det iallfall. 

Kanskje det ikke var vondt ment engang. Kanskje han synes det er fint at du trenger ham. 

Jeg snakker med flere venner om disse tingene. Det er som oftest han som kontakter meg også...

Jeg ønsker ikke å bli sett på som stakkarslig

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker med flere venner om disse tingene. Det er som oftest han som kontakter meg også...

Jeg ønsker ikke å bli sett på som stakkarslig

Kan det være du tolker det negativt fordi du er deprimert og alt er mørkt nå?

Jeg synes ikke det å trenge noen er stakkarslig. 

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (3 minutter siden):

Kan det være du tolker det negativt fordi du er deprimert og alt er mørkt nå?

Jeg synes ikke det å trenge noen er stakkarslig. 

Nei, jeg tipper det er egoet hans som vil heve seg over andre. Tror ikke han takler så bra at han sliter, og selvbildet hans rakner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg tipper det er egoet hans som vil heve seg over andre. Tror ikke han takler så bra at han sliter, og selvbildet hans rakner.

Vel, jeg har ikke hele historien.  Men om du føler han er en dårlig venn, så kutt ham ut - bruk mer tid på andre som får deg til å føle deg bra. 

Skrevet

Syns denne Lars høres ut som en ræva venn. Hvorfor fortelle deg dette i det hele tatt? Man forteller da ikke slike ting videre, når man vet at det er sårende for den andre å høre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I dag fikk jeg vite av en kompis (la oss kalle ham Lars) at en annen kompis (Andrè) hadde sagt at jeg trenger han mer enn han trenger meg, og at jeg var mer avhengig av han enn han var av meg. Jeg har slitt en del og Andrè har hjulpet meg en del, det er greit nok. Men han er samtidig en person som ofte ringer andre rundt seg for å snakke om tingene han sliter med, deriblant helsen og relasjon til familie og at han sitter hjemme store deler av dagen pga. helseplagene.

Jeg har med andre ord vært veldig støttende som venn når han nesten ikke har hatt noen andre å ringe til. Føler derfor det blir veldig nedlatende å si at jeg er den som trenger han mest, når det er snakk om et gjensidig vennskap der begge gir og tar. Jeg kunne forstått det dersom han hadde det veldig bra og jeg ringte han ned, men sånn er det jo ikke. Han har alltid hatt et stort ego og følt for å føle seg viktig også.

Hva tenker dere om det han sa?

Hvis det er sånn at han har ego-problemer så gir det faktisk mening at han kunne si noe sånn som at du trenger han mer enn han trenger deg. Ikke nødvendigvis fordi han føler seg bedre/over deg, men når han sier noe slikt så kan det være sånn at han trenger å fortelle seg selv at han er uahengig, klarer seg alene uten noen egentlig og er usårbar som en måte å beskytte seg selv fordi han kan ha det grunnleggende kjipt og er ensom til beinet. Det er lettere å holde skammen unnå slik.

Dette er bare genrelt selvfølgelig og det er ikke sikkert det er sånn med han, men det er en mulig tolkning.

Anonymkode: fbc87...de4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det er sånn at han har ego-problemer så gir det faktisk mening at han kunne si noe sånn som at du trenger han mer enn han trenger deg. Ikke nødvendigvis fordi han føler seg bedre/over deg, men når han sier noe slikt så kan det være sånn at han trenger å fortelle seg selv at han er uahengig, klarer seg alene uten noen egentlig og er usårbar som en måte å beskytte seg selv fordi han kan ha det grunnleggende kjipt og er ensom til beinet. Det er lettere å holde skammen unnå slik.

Dette er bare genrelt selvfølgelig og det er ikke sikkert det er sånn med han, men det er en mulig tolkning.

Anonymkode: fbc87...de4

Du har gjerne et poeng der. Han har nådd et bunnpunkt i livet akkurat nå faktisk, tror aldri han har hatt det verre egentlig..

Synes det blir helt feil å si at jeg trenger hans hjelp mer enn han trenger min. Objektivt sett er det faktisk han som sliter mer enn meg..

Skrevet

Hvilken hensikt hadde Andre med å fortelle deg dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Alle er jo litt slik, da? Alle vil ha penger, men ingen liker dem som har penger.

Anonymkode: 536d9...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...