AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Det er utfordrende med en partner med ulike syndromer og diagnoser. Men hvordan kan dette påvirke de rundt? F.eks en partner med OCD, tourette og ADHD. Det påvirker meg negativt. Blir både irritert, frustrert, forvirret og sint. Får frem mye adrenalin i kroppen, for å si det slik. Jeg er veldig direkte av meg som person, og sier raskt i fra ev. Det er ting som må stå på en viss måte, på skakke, litt til siden etc. Stadig noe nytt. Jeg vil ha orden, og setter det korrekt på plass igjen. Jeg kan bli både frustrert og forvirret. Konfronterer med partner og totalt fornektelse tilbake. På alt. Lite åpen og ærlig. En del løgn. Dette er jo ikke helt det normale.. Det er lyder og spesielle handlinger, mukking, kniksing etc. Liker ikke noe særlig av endringer. Hender det da blir vegring, nektelse, pga rigidhet. Er det noe som er klar for søpla, er det titt og ofte dette blir hentet opp igjen, kan jo ikke kaste.. Det er tvangshandlinger morgen og ettermiddag. Nærmest det første som blir gjort. Er og litt paranoid og livredd. Krisemaksimerer. Ift varme, brann f.eks. Jeg skrur på en ovn pga tørkerom, den blir av og til avskrudd ev dempet. Negativitet rundt det meste. "Nei, det går ikke" holdning på det aller meste. Andre ting i tilegg- dårlig på kommunikasjon, ofte urimelig, kritiserende, egoistisk, lite økonomisk sans etc. Mye rutiner. Flere som har levd med partner ev flere i familien med disse diagnosene. Det er personlighet her også, vet det.. Hvordan gikk det? Ev hvordan ble du påvirket? Ev hvilken behandling? Anonymkode: 80e1e...b20
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Dette skjønte jeg fint lite av. Kan du skrive hele setninger, eller er det poenget ditt at du ikke kan det? Anonymkode: d137d...209 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette skjønte jeg fint lite av. Kan du skrive hele setninger, eller er det poenget ditt at du ikke kan det? Anonymkode: d137d...209 Ok. Men da antar jeg også at du kanskje ikke har så mye erfaring rundt dette jeg spør om, desverre. Som de fleste kan se er dette skrevet i setninger, foruten diagnosene selvsagt. Anonymkode: 80e1e...b20 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Som de fleste kan se er dette skrevet i setninger, foruten diagnosene selvsagt. Anonymkode: 80e1e...b20 Mange av frasene er ikke hele setninger. Mange av dem har ikke en gang et verb. Feks "Mye rutiner". Rotete å lese. Anonymkode: 13aa6...bbb 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #5 Skrevet 12. mars 2021 Jeg er person nr tre som ikke forstår bæret av hva du skriver? Anonymkode: 02250...ad0 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #6 Skrevet 12. mars 2021 Er det du eller partner som har diagnoser? Det er litt vanskelig å lese ut av teksten. Anonymkode: 55b2a...a0c 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Beskriver du deg selv eller en du kjenner? Anonymkode: 80774...c70 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #8 Skrevet 12. mars 2021 Jeg tenker det beste for dere hadde vært om dere bodde hver for dere, på den måten kunne du hatt det som du vil og han som han vil. Dette er ikke liv laga. Han vil ikke bli bedre heller siden du er der, og du vil bare bli verre pga det han gjør. Forholdet vil fungere fint men bare m dere bor hver for dere. Anonymkode: 9d1e4...149 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #9 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ting som må stå på en viss måte, på skakke, litt til siden etc. Stadig noe nytt. Jeg vil ha orden, og setter det korrekt på plass igjen. Jeg kan bli både frustrert og forvirret. Konfronterer med partner og totalt fornektelse tilbake. På alt. Lite åpen og ærlig. En del løgn. Dette er jo ikke helt det normale.. Her er et eksempel på det som blir forvirrende. (Du mangler forøvrig både subjekt og verbal og da aner vi ikke hvem som har gjort hva.) Er du frustrert over at partner som har diagnoser er lite åpen og ærlig? Har du diagnoser selv og klarer ikke å forstå partner? Og tror at han lyver? Anonymkode: be6e6...395 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #10 Skrevet 15. mars 2021 Det er svært tungt å være pårørende til noen med OCD. Jeg har OCD selv, og tror gjerne det var derfor jeg forstod innlegget ditt. Jeg har ødelagt mye for mine foreldre, søsken, nære venner og kjæreste med mine tvangshandlinger. Men det er utrolig viktig å få hjelp. Jeg innså ikke at jeg hadde OCD og tok lang tid før jeg fikk hjelp. Nå plager jeg ikke lenger menneskene rundt meg med min sykdom. Ikke vær sammen med noen som ikke ønsker å få hjelp! Anonymkode: 13455...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #11 Skrevet 15. mars 2021 Jeg hadde ikke klart å leve med noen som hadde tvangstanker. Jeg blir bare irritert på mennesker som er sinnsykt nøye på ting eller folk som sjekke samme ting 100 ganger. Har liten tålmodighet med slikt. Anonymkode: 72e28...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2021 #12 Skrevet 15. mars 2021 Ja, noen punktum her skulle nok vært komma, men helt umulig å forstå er det jo ikke. Jeg har selv angst og en del kontrollatferd, uten at det blir ocd. Så jeg har jo ikke vært på andre siden og levd med en som har det. Det finnes et eget tredagers opplegg for behandling av ocd, det kunne jo kanskje ha vært noe for din partner? Adhd kan vel medisinere, tourettes vet jeg for lite om. Hos oss hjelper iallefall ikke partner til med å opprettholde min kontrollatferd, for det er jo ikke normalt. Det er helt sikkert slitsomt for begge, jeg vil jo helst omøblere i oppvaskmaskinen etter han har ryddet for å sørge for at alt står riktig og blir rent, han setter ting slik han tenker er greit. Jeg blir urolig over at ting kanskje ikke blir rent nok og han blir lei maset om det. Så jeg kan forstå at det er slitsomt, men det finnes behandling 😊 Anonymkode: dcc95...14a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå