AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Med pandemien er jeg nå i den situasjonen at jeg har mye fritid - men dårlig økonomi (permittert). Jeg har alltid vært elendig på kjøkkenet, og tenkte jeg kunne benytte sjansen til å lære meg å lage mat. Jeg er veldig glad i mat med mye sak, som thai og tex-mex, og har veldig lyst til å lære å lage sånt. Jeg har veldig lite kunnskaper om teknikker og matlaging generelt. Men, alt er jo så dyrt. Når jeg ser på oppskrifter skal man ha så mye ingredienser. Til en middag blir det fort en femtilapp bare for krydderurtene liksom. Ser det er mange som snakker om at det er så mye billigere å lage mat fra bunnen av, men å f.eks. lage egen pasta er jo mye dyrere enn å kjøpe en pakke spaghetti fra first price. Noen som har tips til hvordan bli god på kjøkkenet uten at det koster skjorta? Tar i mot tips om alt fra matlagingsteknikker til smarte ingredienser til oppskrifter som tar hensyn til at man ikke har så mye å rutte med! Anonymkode: 2795d...f99
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Jeg syns at indisk er et veldig budsjettvennlig kjøkken, om det er noe du liker. Om du investerer i en pose spisskummen, koriander, gurkemeie og chili fra en internasjonal butikk, kan du lage mye god mat for en slikk og ingenting (og tørkede krydder er drøye i bruk). To gode grunnoppskrifter: Dal (linsestuing). Kok 2,5 desiliter tørre røde linser i en liter vann, sammen med 1/2 teskje gurkemeie og et par skiver fersk ingefær i 30-60 minutter (til ønsket konsistens). Fisk ut ingefærskivene og tilsett 1/2-1 teskje salt (etter smak). Varm så 2-3 ss olje i en liten stekepanne, og fres et par hakkede fedd hvitløk. Når hvitløken er gyllen, tilsett 2 ts spisskummen, en ss malt koriander, og en dæsj chili, rør om et par ganger, og tilsett innholdet i stekepanna over linsene. Rør og server med ris. De fleste curryer begynner med løk som brunes i olje, så tilsettes hakket hvitløk og ingefær, så tørre krydder (spisskummen, koriander, gurkemeie, chili). Så kan du tilsette ønsket væske (f.eks tomater på boks, eller kokosmelk, eller fløte), andre ingredienser (kikerter, kylling, grønnsaker...), og la putre en stund før du smaker til med salt, en skvis sitronsaft, og eventuelt litt garam masala. Mye av smaken kommer fra teknikkene og krydderet, mens råvarene kan være veldig billige 😊 Anonymkode: d42d8...da2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 En del krydder blir engangsinvestering. Du får brukt det mange ganger. Evt kan du finne 2-3 oppskrifter som inneholder noe av det samme så slipper du å kjøpe alt. https://www.dagbladet.no/tema/basisvarer-krydderet-du-trenger-for-a-lage-indisk-mat/60517167 Jeg kjøper koriander, basilikum og gressløk i frysedisken. Om jeg kjøper fersk så klipper jeg opp og fryser det jeg ikke bruker. Jeg synes ikke det er lett å ta vare på butikkurter. Anonymkode: 17c77...d91 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #4 Skrevet 12. mars 2021 Indisk er veldig godt ja, men ikke forsøkt å lage selv, det skal jeg prøve! Krydder tenker jeg ikke er så dyrt, har man først kjøpt inn så holder det en stund i motsetning til feks. krydderurter. Og er vel en del billigere å kjøpe på innvandrerbutikker. Visste ikke at man kunne fryse krydderurter, så det var et godt tips. Visste heller ikke at det fantes frosne varianter, så det skal jeg sjekke ut, Kanskje jeg skal prøve meg på å dyrke egne, det må vel bli en del billigere enn å kjøpe ferdige i lengden? TS Anonymkode: 2795d...f99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå