Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nyfødt som er en uke gammel i dag. Dette er andre dagen som ammingen har fungert bra uten pumping og gjennom dagen når det ser ut som baby søker etter brystet eller er sulten så får han mat. Har også fått beskjed om å tilby puppen minst hver tredje time på dagtid og hver fjerde på natt. 
Men disse to nettene hjemme så har baby blitt ammet mye på kveldstid før leggetid da han har vært urolig/søkende og har sovet mange timer gjennom natten. Jeg har vekket hver fjerde time, prøvd å bytte bleie slik at han våkner litt mer men baby sovner så fort brystet treffer munnen hans.. Han virker ikke sulten i det hele tatt. Så fort vi står opp på morgenen så er han derimot sulten og ligger lenge på brystet

Er det anbefalt å amme hver fjerde time pga melkeproduksjonen eller fordi baby blir sulten? Når han sovner og ikke viser noe tegn til å være sulten så er det vanskelig å «tvinge» i han melk.. Flere med lignende opplevelser? 

Anonymkode: 6206b...59a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre babyen er prematur, så lar du han sove. Aldri hørt om noen som vekker baby for å tvinge pupp på de. 

Anonymkode: e76ee...073

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han legger på seg som normalt trenger de ikke velkes

Anonymkode: 721fa...f33

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre babyen er prematur, så lar du han sove. Aldri hørt om noen som vekker baby for å tvinge pupp på de. 

Fått beskjed om å gjøre det fra sykehuset, så har prøvd å gjennomføre det. Men har tenkt at så lenge han spiser så greit på dagen og kvelden så burde det være i orden 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fått beskjed om å gjøre det fra sykehuset, så har prøvd å gjennomføre det. Men har tenkt at så lenge han spiser så greit på dagen og kvelden så burde det være i orden 😊

Hvem ga deg beskjed om det og hvorfor? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem ga deg beskjed om det og hvorfor? 

Barnepleierne på sykehuset. Baby gikk ned litt mye i vekt (9% ned) etter fødsel, men har nå lagt på seg igjen 

AnonymBruker
Skrevet

Er noe alle får beskjed om trur jeg. Jeg gjorde også det men han sov jo og ville ikke ha mat. Babyer styrer det selv. La barnet sove og la han våkne naturlig 😊

Anonymkode: 76c6b...a9d

• Liker 3
Skrevet

Snakk gjerne med sykehuset igjen eller ammehjelpen og forklar situasjonen. Godt mulig at du har misforstått informasjonen du har fått. Det er ikke vanlig å vekke en mett, fornøyd og sovende baby. Har du melkespreng så pump deg heller litt for å lette på trykket. Bruk hånden og masser ut litt melk hvis ikke du har pumpe. Så lenge barnet tar brystet når det er sultent selvregulerer det. Melkeproduksjonen din vil øke i takt med barnets behov, så når det vokser vil du innimellom oppleve det som kalles økedager, hvor barnet oftere vil legges til brystet for å stimulere melkeproduksjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opptil 10% vektnedgang er normalt etter fødsel. 

Om baby ikke våkner, så er ikke baby sulten. 

Vår på 5 uker sover 6 timer om natten. 

Anonymkode: 693d0...ba6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnepleierne på sykehuset. Baby gikk ned litt mye i vekt (9% ned) etter fødsel, men har nå lagt på seg igjen 

Da ville jeg glatt oversett "rådet". Barnepleiere har en lei tendens til å komme med feile råd. Er du usikker, så forhør deg med lege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger. Mye informasjon fra sykehuset til en førstegangsfødene kan være litt forvirrende. 
 Ja baby virker veldig fornøyd og jeg syns jo det er bra at han sover så godt. Derfor jeg syns at natten i natt har vært tung da jeg følte jeg måtte vekke han for mat (fulgte slavisk det de sa på sykehuset for å ikke gjøre noe galt) 

Men da venter jeg til han vil ha mat selv - så lenge vekten går i riktig retning 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi fikk også beskjed om det. Hos oss spiste baby. Men er det ikke lurest å ta kontakt med helsestasjon og veie, diskutere og la barnet sove natten gjennom eller det han/hun vil og bare stikke innom en periode for litt tettere oppfølging av vekt? 

Greie er at noen ganger blir babyene søvninge når de får for lite mat. Sykehuset tok det forsiktig og sa det som er vanlig. Men trenger du ikke så er du heldig. Får sove natta gjennom. 

Melkeproduksjon kan reduserer slik jeg har hørt men er ikke noe fagperson her. Hadde spurt helsestasjon.... I verste fall kan du jo pumpe en gang om natta... 

Anonymkode: efe0a...941

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at barnepleieren sa dette var nok fordi du enda var på dag 1-3 (?) etter fødsel, og da bør baby spise så ofte. Det må til for å få i gang melkeproduksjonen, og babyen bør da spise ofte fordi mengdene med melk er små.  

Det hun sikkert glemte å nevne, var at dette ikke lenger gjelder når din melkeproduksjon har kommet i gang. 
Da kan babyen selvregulere, og si ifra selv ved sult. De spiser seg gjerne opp på kvelden ifbm kveldsuro, og kan derfor sove litt lenger på natt. 

Forøvrig veldig uenig i kommentaren over her om at barnepleiere har en tendens til å komme med feil råd 🙄 

Anonymkode: 259fc...b2d

Skrevet (endret)

Legger også til at barnet 'øker' på kvelden. Du gjør dermed helt rett i å legge barnet til når det ønsker 😊 Det høres ut som du har en heeeeelt perfekt spise-baby❤️

Hva er kveldsuro?

Mange spedbarn er urolige om kvelden. Barnet vil bæres, bysses eller ammes, og virker kanskje ikke fornøyd selv om du har ammet i det som kan føles som en evighet.

Det kan føles som om du ikke har nok melk. Barnet vil kanskje ammes hele tiden, og brystene virker slappe og tomme. Men det blir ikke helt tomt, og melken er rikere på fett enn når brystene er helt fulle.

Noen barn er fornøyde kun dersom de får ligge ved brystet, og blir urolige dersom noen forsøker å roe dem på andre måter. Andre barn er urolige ved brystet, og drar seg av og på. Det kan virke som om de både vil – og ikke vil – die.

Hvorfor er barnet så urolig om kveldene?

Det er mange ulike grunner til at spedbarn er urolige om kvelden. Opplevelsen av mindre melk kan forklares med at melken ikke strømmer like fort og kraftig som tidligere på dagen. Du er kanskje sliten eller stresset, noe som kan påvirke utdrivningsrefleksen.

Uroligheten kan også skyldes at barnet fordøyer sanseinntrykk fra dagen som har vært, og derfor har behov for nærhet, ro og tett kontakt med foreldrene. Å søke seg til brystet er barnets universsalløsning. 

Til sammen kan dette føre til at barnet vil die av og på, nesten sammenhengende gjennom kvelden. Den hyppige ammingen kan gjøre at barnet får en lengre soveperiode første del av natten. 

Endret av Lacy
  • Liker 2
Skrevet

Skummelt at så mange uttaler seg så bastant. Ble du rådet til å amme om natten ts, så er fødselsvekt og vektnedgang/oppgang hos barnet noe som ligger til grunn. Barn som veier lite ved fødsel er ofte vanskelige å få i mat, spesielt om natten. Det kan likevel være viktig for å oppnå adekvat vektoppgang. Våte bleier og vektoppgang er et must hos nyfødte! Ikke ta i mot generelle råd på kg, det er skummelt å lese hvordan enkelte uttaler seg bastant om et så sårbart tema. Konsulter med jordmor som kjenner dere! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skummel uttalelse som er HELT feil, og skummelt at 9 personer har trykket + på innlegget ditt. Barn trenger ikke være premature for å ha lav fødselsvekt, og om de har det MÅ de vekkes for mat - noen til og med annenhver time. De er slappe og uinteresserte, noe som blir selvforsterkende dersom man unnlater å mate - dette har faktisk resultert i død for flere spedbarn. Vær veldig forsiktig med å skrive så bastant om noe du åpenbart ikke kan nok om!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om ekstra veiing på helsestasjonen, da ser du om du kan la baby sove eller må vekke for mat. Du kan godt veie baby en gang i uken der i starten om du er usikker på vektoppgang.

Anonymkode: dbc35...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2021 den 14.12):

Jeg fødte for 2 uker siden og fikk beskjed om det samme, men inntil vekten viste vektoppgang. Nå vekker jeg ikke lenger (har gått opp 550 g fra fødselsvekt). 

Anonymkode: 0f767...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du må vurdere ut fra vektoppgang og ut i fra melkeproduksjon. Hadde ikke jeg ammet på natt hadde jeg mistet melken, uten tvil. Gjelder sikkert ikke alle. 

Men kanskje du kan vurdere å pumpe én gang ila natta? Så vedlikeholder du produksjonen? 

Anonymkode: 532f0...791

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 0.16):

Forøvrig veldig uenig i kommentaren over her om at barnepleiere har en tendens til å komme med feil råd 🙄 

Anonymkode: 259fc...b2d

Vel, det har de dessverre. Vi fikk beskjed om å bruke termometer hvis avføringen var treg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...