Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange er under utdanning eller har utdanning. Det er sånn samfunnet har blitt. Færre har manuelle jobber eller har yrkesfagbakgrunm. 

Noen yrker er åpenbart arbeiderklasse likevel

- Taxisjåfør 

- Busssjåfør

- Søppelkjører

- Håndverkere( men håndverker kan tjene bra)

- Folk som måker snø

- Folk som klipper gress 

Osv

Noen vil sikkert mene at noen grupper med høyskoleutdanning er arbeiderklasse. Er litt skeptisk til. Det kan virke som at 80% av befolkingen i Norge er middelklasse. Arbeiderklassen er delt mellom de som jobber og de som jobbet noen år før de fikk trygd( Jeg er ingen trygdehater)

Anonymkode: 97c3e...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke klasser har vi, og hva skiller dem? Snakker vi inntekt eller utdanning her?

AnonymBruker
Skrevet

Aldri 3 konsonanter i et ord. Ssssss

Anonymkode: 0d1e0...3a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du at yrkessjåfører og gartnere er arbeiderklasse, og resten er middelklasse? Det var veldig skråsynt.

Har selv 3 års høyere utdanning av lavere grad, men siden jeg ikke besto noen emner så har jeg egentlig ikke det heller. Dette er det samme som sykepleiere ville ta: høyskole.

Jeg føler meg ikke som noe mer enn arbeiderklass for å være ærlig. Hvem er det som liksom er den høytidelige borgerlige klassen da? Saksbehandler hos NAV? Lærer?

Anonymkode: 2b19d...ece

Skrevet

80% av Norge er middelklasse? Har du noen statistikk som tilsier det.

Norge har vel tvert i mot en ganske stor arbeiderklasse, vil jeg tro. Men i kontrast til den typisk lavtstående arbeiderklassen i andre land, så har jevnt over arbeiderklassen i Norge ganske mye penger. Kjenner mange som har gått yrkesfag som tjener vesentlig mer enn midt-på-treet-papirflyttere med en random grad fra HS eller uni.

• Liker 1
Skrevet

Arbeiderklassen? 
Adelen ble avskaffet i 1814 , og dermed så har vi ikke klasseskiller . Heldigvis !! 
Det er like mye bruk for søppelkjørere som en papirflytter på et kontor .
Faktisk så vil jeg påstå renovasjon og renhold er viktigere enn mange andre yrker 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om denne oppdelingen er så relevant/interessant lenger. Som kjent er det mange håndverkere med "kun" fagskole som tjener veldig bra. Så har man tungt utdannede akademikere som har en kommunal eller statlig jobb med relativt beskjeden lønn. Sånn sett så er det ikke det økonomiske som lenger nødvendigvis skaper klasseskiller. 

Anonymkode: c308e...0de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kan nok sies å tilhøre arbeiderklassen. Jeg hadde absolutt evner til å ha en akademisk karriere, men trivdes godt med mitt manuelle yrke der jeg fikk brukt både hode og hender.

Anonymkode: 8c7b6...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad og jobber i akademia, men føler meg som arbeiderklasse. Iallfall i forhold til min bakgrunn. Verken foreldre eller deres søsken har mer enn grunnskole. 

Anonymkode: 49b3d...b76

AnonymBruker
Skrevet
Skiftenøkkel skrev (6 minutter siden):

Hvilke klasser har vi, og hva skiller dem? Snakker vi inntekt eller utdanning her?

Arbeiderklassen er alle de som ikke selv eier sin arbeidsplass men må selge seg (altså sin tid og sine krefter) til andre. Faren er høy for at de fleste av oss tilhører denne klassen.

Så kommer middelklassen - tradisjonelt de som feks eide en salong eller butikk eller et firma av annet slag og drev det, og samtidig jobbet enten bare for seg selv eller også litt for andre.

Så har du overklassen, som altså da eier så store mengder midler og så store firma at de ikke trenger arbeide, verken for seg selv eller andre (noe som selvsagt er en usannhet - rike mennesker jobber hardt med å administrere sin formue dersom de skal forbi rike)

Festlig skrev (2 minutter siden):

Arbeiderklassen? 
Adelen ble avskaffet i 1814 , og dermed så har vi ikke klasseskiller . Heldigvis !! 
Det er like mye bruk for søppelkjørere som en papirflytter på et kontor .
Faktisk så vil jeg påstå renovasjon og renhold er viktigere enn mange andre yrker 

Jeg tror du har misforstått noe. Det at det arbeidet du gjør er nødvendig betyr ikke på noe vis at du er viktig, eller at det ikke er lett å erstatte deg. Å få hentet søppel og vasket bygg og gjenstander er superviktig, ja. Arbeidet kommer likevel om få år til å bli gjort av roboter, så arbeideren er helt uviktig. Du betyr null for sjefen. Men dersom du selv er sjefen? Da er du helt åpenbart for deg selv uerstattelig. ;) 

Anonymkode: b9ab2...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeiderklasse tenker jeg primært på som tilhørighet, og opphav. Min venninne vokste opp i et typisk arbeiderklassemiljø der familien har jobbet på fabrikk. Hun har tatt høyere utdannelse som første i familien, men hennes verdier, holdninger og væremåte er veldig preget av hvor hun kommer fra.

Hvis man snur på det; du kan komme fra en velstående familie på Vinderen, ha stor formue i familien og droppe utdannelse og ta deg jobb som gartner fordi du har mest lyst å jobbe ute. Jeg ville ikke sett på vedkommende som arbeiderklasse. 

Jeg kjenner faktisk en del fra veldig rike familier som tar utradisjonelle valg fordi de har råd til det. De får penger til bolig uansett, og er ikke så avhengig av et klassisk utdanningsløp.

Det kan godt hende det er definisjoner på dette, men slik tenker jeg primært om klasseskiller. Det er veldig mye mer enn yrkestittel og inntekt. 

Anonymkode: 536f8...efb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arbeiderklassen er alle de som ikke selv eier sin arbeidsplass men må selge seg (altså sin tid og sine krefter) til andre. Faren er høy for at de fleste av oss tilhører denne klassen.

Så kommer middelklassen - tradisjonelt de som feks eide en salong eller butikk eller et firma av annet slag og drev det, og samtidig jobbet enten bare for seg selv eller også litt for andre.

Så har du overklassen, som altså da eier så store mengder midler og så store firma at de ikke trenger arbeide, verken for seg selv eller andre (noe som selvsagt er en usannhet - rike mennesker jobber hardt med å administrere sin formue dersom de skal forbi rike)

Jeg tror du har misforstått noe. Det at det arbeidet du gjør er nødvendig betyr ikke på noe vis at du er viktig, eller at det ikke er lett å erstatte deg. Å få hentet søppel og vasket bygg og gjenstander er superviktig, ja. Arbeidet kommer likevel om få år til å bli gjort av roboter, så arbeideren er helt uviktig. Du betyr null for sjefen. Men dersom du selv er sjefen? Da er du helt åpenbart for deg selv uerstattelig. ;) 

Misliker bare tittelen «arbeiderklassen «. 
Det høres ut som noe annenrangs 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeiderklasse tenker jeg primært på som tilhørighet, og opphav. Min venninne vokste opp i et typisk arbeiderklassemiljø der familien har jobbet på fabrikk. Hun har tatt høyere utdannelse som første i familien, men hennes verdier, holdninger og væremåte er veldig preget av hvor hun kommer fra.

Hvis man snur på det; du kan komme fra en velstående familie på Vinderen, ha stor formue i familien og droppe utdannelse og ta deg jobb som gartner fordi du har mest lyst å jobbe ute. Jeg ville ikke sett på vedkommende som arbeiderklasse. 

Jeg kjenner faktisk en del fra veldig rike familier som tar utradisjonelle valg fordi de har råd til det. De får penger til bolig uansett, og er ikke så avhengig av et klassisk utdanningsløp.

Det kan godt hende det er definisjoner på dette, men slik tenker jeg primært om klasseskiller. Det er veldig mye mer enn yrkestittel og inntekt. 

Anonymkode: 536f8...efb

Syntes man må skille mellom de som kommer fra tradisjonelle "overklassefamilier" med stor formue og de som ikke gjør det. For de som kommer fra en helt ordinær familie, så kan man jobbe seg oppover med utdannelse og/eller gründersatsning. Samtidig er det også mange med høy utdannelse som har jobber jeg anser som "arbeiderklassejobber". Utdanning i 2021 gir deg ikke nødvendigvis en jobb man forbinder med "middelklasse/overklasse", det kommer helt an på hva man studerer og hva man satser på videre. De klassiske "arbeiderklassejobbene" blir det færre og færre av uansett, da maskiner og hjelpemidler tar over mange av løftene, og det har blitt et mer automatisert arbeidsliv. I dag er det følgelig også mange kontorjobber og jobber i servicebransjer osv. som kan ansees som "arbeiderklasse".

For de relativt få som kommer fra veldig velbemidlede tradisjonelle familier der tradisjonen er høy utdanning innen yrker som økonomi, juss, medisin osv. så spiller det mindre rolle hva man velger å gjøre. Deres liv er som oftest sikret godt uansett om man velger å følge i foreldrenes fotspor eller om man velger noe helt annet. De har rett og slett ikke samme behov for å jobbe seg oppover annet enn å tilfredsstille eventuelle personlige mål. 

Anonymkode: 2aa07...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Praktisk talt hele Norge består av arbeiderklassefolk. Arbeiderklassefolk med mye penger. For mye egentlig. 

Anonymkode: 8059f...cc1

• Liker 1
Skrevet

Nei de fleste er i NAV klassen😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Stemmer, dette er en god klassisk inndeling, men syntes bildet er mer nyansert i dag. Enig i at de aller fleste tilhører "arbeiderklassen", men i Norge er de fleste typisk ikke like avhengige i dag. Det er f. eks. vanlig å eie bolig og andre investeringer, noe som gjør at avhengighetsforholdet til arbeidsgiver ikke nødvendigvis er like sterkt som det var for den klassiske arbeiderklassearbeidstakeren. 

Det er også mer flytende grenser mellom det å jobbe for andre og det å ha sin egen bedrift i dagens arbeidsliv. I dag selger mange sin kunnskap i et mye mer kunnskapsdrevet samfunn, og for mange betyr det å jobbe for andre direkte - men f. eks. gjennom eget foretak. 

Det er vel overklassen som er den mest uforandrede, dvs. de som gjerne har hatt store formuer i familien lenge, og der formuen/innflytelsen har gått i arv fra generasjon til generasjon. Disse finnes i høyeste grad ennå, med noen attpåklatter som har tjent seg steinrike i enkelte nye bransjer som IT/teknologi osv. 

Anonymkode: 2aa07...5b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg var litt raskt med å skrive. Burde korrekturlest😆

Anonymkode: 97c3e...d94

Skrevet

Når ble egentlig snømåker og gressklipper yrker? Kjenner du noen som lever av kun å klippe gress eller måke snø i Norge?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som bruker uttrykk som arbeiderklassen eller som deler mennesker inn i klasser. 

Anonymkode: be993...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri tre like konsonanter etter hverandre mener du kanskje? Det kan man lett utgyte  angstskrik av.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...