Gå til innhold

Dere som har prøvd over lang tid: kuttet dere ut alt som «ikke er bra» for fruktbarheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, lurer på om dere som har prøvd å bli gravide over lengre tid (over 1-2 år og lengre) har kuttet ut alt av kaffe, alkohol, snus, usunn mat osv osv hele tida? Bør man ikke kunne unne seg litt av og til? Jeg synes selv det er vanskelig å slutte å snuse og slutte å drikke kaffe, jeg har ingen motivasjon når jeg ikke ser noe barn i nær fremtid. Meg og samboeren har prøvd i 2 år, og jeg føler det er håpløst. Vi venter på IVF men det er veldig lenge til vi kan ta det. Vil først ta privat IVF i mellomtiden (og da kuttest såklart alt av snus og kaffe ut) men før det så har jeg ikke motivasjon til å slutte med ting jeg er så vant med, og som hjelper meg i hverdagen hvis du skjønner, når jeg er stressa eller trist.. 

alkohol drikker jeg også for kosen sin skyld av og til i helger, for jeg tenker vi blir ikke gravide på naturlig måte så alikevell, så vil ikke kutte ut alt.. men.. hva gjør eller gjorde dere? 

Anonymkode: 51f81...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina

Kuttet ikke alt.

Jeg hverken drakk alkohol eller røyket, men ble faktisk oppfordret av gynekolog og IVFklinikk til å drikke vin 😂 

Den gangen jeg ble gravid (ble MA da) lå jeg på sofaen med maks høykarbo kosthold, stressnivå fra helvete og lesset i meg sjokolade. 

Ellers kuttet jeg ned på koffein, men droppet det ikke.

Når man prøver i flere år er det ikke kaffekoppen eller burgeren i helga det står på.

Røyk derimot var de nådeløse på. Det har effekt absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det kommer dit at man ikke får det til selv så står det ikke på kaffe eller vin. Som fersk prøver kuttet jeg alkohol mellom eggløsning og mens. Når jeg bikket året drakk jeg som normalt (aldri fyll). Kaffe drakk jeg som normalt hele veien da det var innenfor offentlige anbefalinger for gravide. 

Tobakk hadde jeg definitivt kuttet. Bedre å gjøre det til en vane nå, enn utsette seg for stresset i det man blir gravid. 

Anonymkode: 7e23a...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutta kaffen nesten 100%, da jeg leste en del om hvordan det påvirker fertiliteten.

Kutta ikke alkohol eller noe annet spesielt :) tok kosttilskudd da

Anonymkode: 5d620...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reduserte en del på kaffen fordi jeg drakk så mye av det. Det gikk vel fra ca. 5 kopper daglig til 0-2 kopper daglig. Av mat var det ikke noe jeg unngikk, men jeg passet på å spise variert og økte inntaket av fisk og grønnsaker en del (som jeg uansett hadde godt av). Jeg kuttet ikke ut alkohol med mindre mensen var forsinket, men drakk ikke det så ofte, og som regel bare 1-2 enheter uansett. Som en over ble jeg også oppfordret til å ta et glass vin mens jeg var under IVF-behandling (det vil si kose meg og slappe av med et glass vin etter egguttak). Jeg har aldri brukt snus eller røyk, men hadde gjort det jeg kunne for å kutte det. 

Anonymkode: 0f7db...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Etter 1.5 år begynte jeg faktisk med alle usunne ting igjen. Orka ikke mer. Er gravid nå, neppe fordi jeg begynte med usunne ting forsåvidt

Anonymkode: 57069...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...