AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Del Skrevet 11. mars 2021 Begge gruppene er jo ganske motsatte i hva de prioriterer å spise ( bortsett fra grønnsaker ) og begge påstår jo at de fikk veldig mye bedre helse både fysisk og psykisk etter å ha lagt om. Hvilke av de to er egentlig best for helsa? Det er jo vanskelig å finne ut hva man skal følge når de som spiser mye animalsk sier at de aldri har følt seg bedre og aldri vært slankere når veganere også sier det samme 😅 Anonymkode: 0fb60...b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Del Skrevet 11. mars 2021 Vet ikke om det er forsket på det, men når jeg leser om kosthold og dietter osv på nettet, dukker det forholdsvis ofte opp anekdoter om hvordan folk har fått det mye bedre på kjøttbasert kost, og ikke sjelden ser jeg det fra eks-veganere. Motsatt vei kan jeg ikke huske å ha sett. Men det er altså det som dukker opp i mine nettlesere og mine søk. Veganere ser derimot ut til å styre og planlegge mye mer for å få i seg det de trenger. Alle kan finne fagfolk og artikler sin støtter sitt syn. Det kan være vanskelig å vite hva man skal stole på, men så vidt jeg kan forstå er det bare kjøttbasert kost som er helt i tråd med hvordan vi har spist i størsteparten av vår eksistens, så det gir mest mening for meg i alle fall. Veganere må velge nøye blant alskens moderne planter som er avlet frem og importert fra hele verden, mens en kjøtteter bare spiser nærmeste dyr, for å sette det på spissen. Nå har ikke jeg prøvd noen form for vegetarkosthold selv, så jeg kan ikke sammenligne det direkte, men jeg har fått eksepsjonelt mye bedre helse etter at jeg kuttet ut planter, så for meg funker det i alle fall. Hvis jeg var nødt til å droppe kjøtt ville jeg i alle fall prøvd å fortsette på keto. Anonymkode: 0daee...395 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Del Skrevet 11. mars 2021 Jeg vet om flere veganere som la på seg når de ble veganske. De spiste masse avokado og nøtter og tenkte ikke over vekta. Det er jo to veldig ulike kosthold. Veganere gjør det gjerne for miljø og dyrehensyn, helseeffekt føler jeg er bonus. Keto er mer direkte "jeg skal ned i vekt" og kanskje ikke noe man lever resten av livet på, men ikke vet jeg:) det er bare mine inntrykk. Måtte jeg velge blant de to for helsa hadde jeg valgt vegansk. Orker ikke telle karbohydrater, setter meg heller inn i hva som er vegansk eller ikke. Begge er dog ganske ekstreme kosthold. Du trenger ikke gjøre det for å gå ned i vekt. Du kan spise helt normal sunn kost, og være sunn. Anonymkode: d95c4...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Del Skrevet 11. mars 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: så vidt jeg kan forstå er det bare kjøttbasert kost som er helt i tråd med hvordan vi har spist i størsteparten av vår eksistens, så det gir mest mening for meg i alle fall. Veganere må velge nøye blant alskens moderne planter som er avlet frem og importert fra hele verden, mens en kjøtteter bare spiser nærmeste dyr, for å sette det på spissen. Jeg må bare: Og hvor lenge levde disse folkene for lang tid siden? Du var vel heldig om du ble 40 (selvfølgelig sammensatt, men altså..sunne var de hvert fall ikke. Om det er et argument så får vi skaffe oss slaver og kvitte oss med elekrisitet i samme slengen. "Det har alltid vært sånn" er det dårligste argumentet jeg ser i alle sammenhenger. Og forresten: om du tror de husdyra vi bruker i dag (også i Norge) ikke er avlet fram og pumpet fulle av antibiotika og vekstfremmende hormoner så har jeg en ubehagelig sannhet til deg 😕 ..men alle på kg spiser bare økologiske dyr fra naboen som er så glad i dyra og lar de leve et fullverdig og langt liv For all del, jeg spiser kjøtt selv, men kan også kalle en spade for en spade. TS: Broren min er carnivore og lillesøsteren min er veganer (festlig jul i denne familien), begge er sunne og friske..det er forsåvidt jeg også som ikke følger noe spesielt kosthold. Jeg tror det viktigste for deg blir å følge noe som du er komfortabel med og som du kan opprettholde i mer enn et par mnd om gangen. Anonymkode: cf082...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Del Skrevet 11. mars 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må bare: Og hvor lenge levde disse folkene for lang tid siden? Du var vel heldig om du ble 40 (selvfølgelig sammensatt, men altså..sunne var de hvert fall ikke. De ble omtrent like gamle som vi gjør i dag, selv om de manglet medisinene og behandling som holder oss i live så lenge på tross av alle sykdommene vi får. Men dødeligheten var høyere, spesielt for barn, så det drar ned snittalderen. Brakk du et bein i steinalderen lå du dårlig an. Men om du unngikk ulykker eller vold, levde du lenge, og du døde i alle fall ikke av diabetes og de andre sykdommene som ble nærmest epidemiske i takt med at vi byttet ut naturlig mat med karbohydrater og margarin. Så jo, stort sett var de nok ganske sunne, for i likhet med andre dyr levde de i pakt med hvordan millioner av års evolusjon har tilpasset dem miljøet. Quote Om det er et argument så får vi skaffe oss slaver og kvitte oss med elekrisitet i samme slengen. "Det har alltid vært sånn" er det dårligste argumentet jeg ser i alle sammenhenger. Men argumentet er ikke "det har alltid vært sånn," men at mennesker, i likhet med andre dyr, er evolusjonært tilpasset visse måter å leve på. Vi er fortsatt steinaldermennesker fysiologisk sett. Derfor trenger vi fortsatt å sove og bevege oss, selv det passer dårlig inn i moderne livsstil. Og vi har ikke fått andre ernæringsmessige behov. Heller ikke for husdyr klarer vi å finne opp mat som er bedre for dem å spise enn den de har spist i mange millioner år. Quote Og forresten: om du tror de husdyra vi bruker i dag (også i Norge) ikke er avlet fram og pumpet fulle av antibiotika og vekstfremmende hormoner så har jeg en ubehagelig sannhet til deg 😕 ..men alle på kg spiser bare økologiske dyr fra naboen som er så glad i dyra og lar de leve et fullverdig og langt liv For all del, jeg spiser kjøtt selv, men kan også kalle en spade for en spade. Norge ligger vel forholdvis godt an når det gjelder hormoner og antibiotika. Og selv om vi har avlet fram dyr med overdrevet mye ull, fett, osv, er det ingenting mot hva vi har gjort med planter. Du ville aldri klare å kjenne igjen de naturlige, ville forfedrene til gulrøtter, bananer eller mais. Jeg vet ikke hva andre her gjør, men jeg kjøper kjøtt fra lokale bønder som lar dyra gå ute og spise gress. Men jeg tar uansett en avlet sau fremfor en avlet maiskolbe når som helst. Dyr har stått på menyen vår siden før vi ble mennesker og kan spises som de er. Planter må avles fram til det ugjenkjennelige for å bli ugiftige, spiselige, smakfulle og noenlunde næringsrike. Så derfor tror jeg kjøtt er et *mye* tryggere valg (om man skal velge det ene på bekostning av det andre). Anonymkode: 0daee...395 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Del Skrevet 11. mars 2021 Av hensyn til klima kunne det virkelig ikke falt meg inn å lande på carnivore. Anonymkode: 4f6e3...aaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Del Skrevet 11. mars 2021 Her er noen intervjuer med eks-veganere: https://www.youtube.com/user/sv3rige/search?query=ex-vegan Anonymkode: 2e73d...2de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Del Skrevet 11. mars 2021 Det virker som at veganere opplever en forbedring i helsa på kort tid, fordi de blir helsebevisste og kutter ut prosessert mat. Men så er det bare snakk om tid før vitamin- og mineralmangler når opp til dem. Et vegansk kosthold er IKKE sunt over lang tid. Det gir ikke et menneske all næringen det trenger. Anonymkode: 2e73d...2de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Del Skrevet 11. mars 2021 Jeg er på lavkarbo og trives med det, er ikke imot vegansk kosthold men tenker det kan være litt mangelfull pluss at for meg hadde det vært altfor masse karbohydrater, som de ofte har siden de på en måtte erstatter kjøtt med det. Anonymkode: faeed...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Del Skrevet 11. mars 2021 De fleste veganere spiser veldig mye karbohydrater som ikke er bra for helsa, i tillegg går de glipp av fisk, omega3, jern og andre viktige næringsstoffer. Ville heller satset på et mer balansert kosthold med kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker. Du trenger ikke være keto for å gå ned i vekt heller. Anonymkode: 5d9fa...04a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Råååsa Skrevet 12. mars 2021 #11 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) Jeg spiser vegansk, og trives godt med det. Det som jeg opplever som positivt når det kommer til å holde vekta, er at blodsukkeret mitt er stabilt. Jeg blir så og si ikke sulten. Skal man spise vegansk må man vite hva man driver med - det er ekstremt viktig å ta B-12 tilskudd. Lagrene tømmes i løpet av tre år, og man får alvorlige nerveskader. Omega 3 får jeg i meg via tang og nøtter. Vitaminer og mineraler er ikke et problem. Jeg tar utvidet blodprøve i blant for å sjekke stå, og alt står veldig bra til. Det skjer ikke noe magisk når man bytter kosthold fra kjøtt til planter. Men forskning viser at veganere er i snitt 7 kg lettere enn kjøttspisere og lever noe lengre. Å spise vegansk er slitsomt. Folk har ekstremt mange frekke meninger de ønsker å ytre, så det kreves temmelig hard hud for å spise plantebasert. Hva med å spise bare litt animalsk? Når det kreves av deg (for å ikke få matlysta ødelagt av folk med sterke meninger)? Endret 12. mars 2021 av Råååsa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Del Skrevet 12. mars 2021 Råååsa skrev (39 minutter siden): Men forskning viser at veganere er i snitt 7 kg lettere enn kjøttspisere og lever noe lengre. Veganere er flinkere til å trene, flinkere til å få nok søvn, flinkere til å passe på å ikke stresse for mye, flinkere til å drikke mindre alkohol, flinkere til å røyke mindre, flinkere til å spise ren mat osv. Den gjennomsnittlige veganere er mye mer helsebevisste enn den gjennomsnittlige alteteren. Det finnes ikke bevis for at det er sunt å kutte ut kjøtt. Anonymkode: 7c1e5...42d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Del Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg vet om flere veganere som la på seg når de ble veganske. De spiste masse avokado og nøtter og tenkte ikke over vekta. Det er jo to veldig ulike kosthold. Veganere gjør det gjerne for miljø og dyrehensyn, helseeffekt føler jeg er bonus. Keto er mer direkte "jeg skal ned i vekt" og kanskje ikke noe man lever resten av livet på, men ikke vet jeg:) det er bare mine inntrykk. Måtte jeg velge blant de to for helsa hadde jeg valgt vegansk. Orker ikke telle karbohydrater, setter meg heller inn i hva som er vegansk eller ikke. Begge er dog ganske ekstreme kosthold. Du trenger ikke gjøre det for å gå ned i vekt. Du kan spise helt normal sunn kost, og være sunn. Anonymkode: d95c4...66a Dette er ganske sant(utenom at man lever på keto hele livet. Noen gjør sikkert det, men ikke de jeg vet om i alle fall) La godt på meg da jeg la om til veganisme. Jeg vil også ha valgt det over keto(åpenbart). Man går ned med vegansk kost om man vil, man redder mange dyreliv og sparer miljøet Fine bonuser det. Anonymkode: c8ab6...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå