AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Skal settes i gang i uke 38 og lurer på om det da er anbefalt og ta epidural siden disse fødslene kan være lange? Anonymkode: 07368...4fa 1
tussi84 Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal settes i gang i uke 38 og lurer på om det da er anbefalt og ta epidural siden disse fødslene kan være lange? Anonymkode: 07368...4fa Det kan ta lang tid å settes i gang ja, men fødselen regnes ikke som aktiv før du er på ca 4cm åpning og riene er stabile. Du kan ikke få epidural før fødselen regnes som aktiv. Det som er med epidural at det kan hemme eie aktiviteten evt, men det kan skje hos de hvor fødselen der hvor fødselen starter av seg selv. Når det gjelder det å bli satt i gang i seg selv så responderer kvinner forskjellig. Noen havner kanskje i fødsel etter ballongkateter, hos andre har det ingen effekt. Hos noen har modningspillrt effekt/andre ikke. Noen virker kun drypp på, og noen må ta vannet. Noen må gjennom alt..
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Smertene når man settes igang er mye verre, så hadde nok gått for epidural ja Anonymkode: bf8d0...50f
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Du får ikke epidural før du er ved 4-5 cm. Ved igangsetting kan det ta mange timer, for min del 8. På dette tidspunktet har mange hatt stormrier, så epidural er veldig takknemlig å få så man endelig kan hvile. Hvor lang tid det tar etter det varierer fra kvinne til kvinne.
Sykepleierinnen Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Blitt igangsatt 3 ganger, fått epidural en av de. Den fødselen endte i hastesnitt... 1
Arkana Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Hvis du har behov for epidural så ber du om det, enkelt og greit. Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Jeg har hatt to igangsatte fødsler. Begge to raske og greie fødsler uten smertestillende. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Ta det som det kommer. Jeg ble satt igang ved fødsel nr 2, men trengte ikkje smertestillende. Som nevnt er det tiden før aktiv fødsel s8m kan bli lang. Men den trenger ikke bli det, jeg var i aktiv fødsel etter en time. Anonymkode: 5239e...361
asterix Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Jeg fikk beskjed om at jeg burde vurdere epidural da jeg ble satt i gang, men takket nei selv om igangsatte rier (igangsatt med riestimulerende drypp) er mye "skarpere" enn vanlige rier.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Smertene når man settes igang er mye verre, så hadde nok gått for epidural ja Anonymkode: bf8d0...50f Dette er da slettes ikke sikkert. Jeg ble satt i gang, tok 4 timer før barnet var ute og riene var helt overkommelige. Hadde ingen behov for epidural. For andre er det annerledes. Man ber om epidrual hvis man trenger det - uavhengig av hvordan fødselen starter. Anonymkode: 97e9c...8ad 2
Cer3s Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Har en spontan fødsel og en indusert, fødte uten annen smertelindring enn lystgass under begge og jeg merka ikke noe forskjell. Vil du ha epidural så gå for det 😊 tror ikke det gjør noe mer eller mindre vondt med ballong og modningspiller, men drypp kan gjøre riene veldig sterke har jeg hørt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Etter styrtfødsel med nr 1 hvor jeg akkurat rakk epidural siste timen, fikk jeg epidural før igangsetting med nr 2. Det er ingen fastsatte regler for når du kan få epiduralen, men den settes sjelden før aktiv fødsel med mindre det er en god grunn. Hos meg satt de epiduralen før de tok vannet (var moden på 2-3 cm ved igangsetting.) Før riene kom var epiduralen på laveste dose. Etterhvert som riene tok seg opp skrudde jordmor opp epiduralen for at fødsel ikke skulle gå så fort. Fikk epidural kl 12, så tok de vannet 12.30. Barnet ble født kl 18. Helt magisk effekt av epiduralen denne gangen. Fikk først vondt ved 8 cm 1 time før ungen kom 🥳 Anonymkode: 2ef17...73d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Ser det er flere som sier at man ikke før epidural før man har 4 cm åpning. Jeg ble satt igang og fikk epidural ved 1 cm åpning. Vannet hadde gått i forkant og jeg hadde vonde rier i 3 timer og fikk ikke mer åpning. Jeg fikk rie fremmende drypp i tillegg til epidural og da fikk jeg mye raskere åpning og ingen smerter. Jeg fikk beskjed at epidural kan settes når som helst under fødsel og også før 4 cm. Det var gammel praksis å vente til 4 cm og helt tullete sa jordmor. Anonymkode: 3c464...c2f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er da slettes ikke sikkert. Jeg ble satt i gang, tok 4 timer før barnet var ute og riene var helt overkommelige. Hadde ingen behov for epidural. For andre er det annerledes. Man ber om epidrual hvis man trenger det - uavhengig av hvordan fødselen starter. Anonymkode: 97e9c...8ad Det er kunstige rier, så i all hovesak så er de mye mer brutale. Bare fordi det ikke gjaldt deg betyr ikke at det er et faktum Anonymkode: e9891...21f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ser det er flere som sier at man ikke før epidural før man har 4 cm åpning. Jeg ble satt igang og fikk epidural ved 1 cm åpning. Vannet hadde gått i forkant og jeg hadde vonde rier i 3 timer og fikk ikke mer åpning. Jeg fikk rie fremmende drypp i tillegg til epidural og da fikk jeg mye raskere åpning og ingen smerter. Jeg fikk beskjed at epidural kan settes når som helst under fødsel og også før 4 cm. Det var gammel praksis å vente til 4 cm og helt tullete sa jordmor. Anonymkode: 3c464...c2f Kom ikke på eget rom før 4-5 cm uansett da Anonymkode: e9891...21f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Jeg fikk både fødestue og epidural ved 1-2cm da jeg ble satt i gang. Trenger du epidural så får du det når du trenger det som regel. Det finne du ut av. Anonymkode: 62e1d...331 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 Jeg og ble satt i gang i uke 38:) Er det tvillinger? 🥰🥰 Uansett, ble satt i gang på pga det i uke 38, og fikk epidural senere på kvelden da fødselen var i gang. Anonymkode: 05acc...cc2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er kunstige rier, så i all hovesak så er de mye mer brutale. Bare fordi det ikke gjaldt deg betyr ikke at det er et faktum Anonymkode: e9891...21f Jeg sier bare at ts slett ikke trenger å innstille seg på epidural bare pga induksjon - det kan også gå helt fint uten. Jeg er ikke mot epidural altså, men det er jo et inngrep, en nål i ryggen og tilsatte medikamenter til en naturlig prosess - supert når man trenger det men ikke noe jeg synes man skal få inn «bare i tilfelle» før man vet behovet. Anonymkode: 97e9c...8ad
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 Jeg har hatt en av hver fødsel. Første var spontan fødsel, og klarte meg fint uten noe som helst av smertelindring. Andre fødsel ble igangsatt, og var sinnsykt mye mer smertefull enn første. Jeg hadde ikke klart meg uten epidural den gangen, siden jeg holdt på å svime av av smerte. Men det er helt sikkert individuelt, så vil anbefale deg å se an hva du trenger etterhvert i fødselen Anonymkode: ec4a3...935
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg fikk både fødestue og epidural ved 1-2cm da jeg ble satt i gang. Trenger du epidural så får du det når du trenger det som regel. Det finne du ut av. Anonymkode: 62e1d...331 Ikke i Oslo. Anonymkode: e9891...21f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke i Oslo. Anonymkode: e9891...21f Ikke alltid hos oss heller. Epidural er noe som tilbys hvis anestesilegene har tid. Operasjoner, traumer, hjertestans og andre viktige ting blir selvsagt prioritert først. Anonymkode: db9ca...2d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå