Gå til innhold

Plutselig lav pipelyd på soverommet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bodd i leiligheten min i flere år, og nå har det plutselig - helt ut av det blå - dukket opp en lav, jevn pipelyd på soverommet. Den er så lav at jeg ikke hører den hvis jeg er der inne og driver med noe om dagen, men hvis jeg stopper og lytter kan jeg høre den, og den er selvsagt da svært hørbar når jeg ligger og skal sove. Pipelyden i seg selv er ikke spesielt høyfrekvent, så den høres ikke ut som typisk elektrisk støy. Det eneste elektriske jeg har på soverommet er uansett taklampen, og det virker ikke som om lyden kommer derfra.

Jeg har prøvd å finne ut hvor den kommer fra, men det er helt umulig for meg å lokalisere den. Det høres egentlig ut som om den kommer fra et sted utenfor rommet, og derfor bare er lavt hørbar der inne, men jeg klarer ikke å følge den noe sted, og hører den ingen andre steder i leiligheten.

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende, eller har noen idé om hva dette kan komme av? Den er såpass irriterende at jeg begynner å bli bekymret for hvordan det vil gå hvis jeg må fortsette å leve med den. Sånn som det er nå har jeg vanskelig for å sovne.

Anonymkode: 9043b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte en app som heter Spektroid, for å lokalisere en slik svak lyd. 

Appen viser hvilke frekvenser som lyden er. Og hvor kraftig den er. 

Ved å flytte mobilen omkring, så jeg om lyden ble sterkere eller svakere. Hos meg var det en lyspære og en transformator. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (2 minutter siden):

Jeg brukte en app som heter Spektroid, for å lokalisere en slik svak lyd. 

Appen viser hvilke frekvenser som lyden er. Og hvor kraftig den er. 

Ved å flytte mobilen omkring, så jeg om lyden ble sterkere eller svakere. Hos meg var det en lyspære og en transformator. 

Takk for tips, det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har bodd i leiligheten min i flere år, og nå har det plutselig - helt ut av det blå - dukket opp en lav, jevn pipelyd på soverommet. Den er så lav at jeg ikke hører den hvis jeg er der inne og driver med noe om dagen, men hvis jeg stopper og lytter kan jeg høre den, og den er selvsagt da svært hørbar når jeg ligger og skal sove. Pipelyden i seg selv er ikke spesielt høyfrekvent, så den høres ikke ut som typisk elektrisk støy. Det eneste elektriske jeg har på soverommet er uansett taklampen, og det virker ikke som om lyden kommer derfra.

Jeg har prøvd å finne ut hvor den kommer fra, men det er helt umulig for meg å lokalisere den. Det høres egentlig ut som om den kommer fra et sted utenfor rommet, og derfor bare er lavt hørbar der inne, men jeg klarer ikke å følge den noe sted, og hører den ingen andre steder i leiligheten.

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende, eller har noen idé om hva dette kan komme av? Den er såpass irriterende at jeg begynner å bli bekymret for hvordan det vil gå hvis jeg må fortsette å leve med den. Sånn som det er nå har jeg vanskelig for å sovne.

Det kan være utrolig mange grunner til dette. Jeg for min del slet mye av det samme, og det viser seg at det stammet utenifra. Utendørs varmepumper f.eks. 

Jeg var også plaget av en vibrasjonslyd. Det viser seg å være fra en fryser i en annen etasje og langt unna soverommet. Men fryseren stod oppå en gulvbjelke som førte lyden ned på rommet mitt. 

Ergo, du må ikke kun se etter lyd-forurensninger i selve rommet. Sjansen er stor for at den kommer utenifra.

Anonymkode: fcc3d...26b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være utrolig mange grunner til dette. Jeg for min del slet mye av det samme, og det viser seg at det stammet utenifra. Utendørs varmepumper f.eks. 

Jeg var også plaget av en vibrasjonslyd. Det viser seg å være fra en fryser i en annen etasje og langt unna soverommet. Men fryseren stod oppå en gulvbjelke som førte lyden ned på rommet mitt. 

Ergo, du må ikke kun se etter lyd-forurensninger i selve rommet. Sjansen er stor for at den kommer utenifra.

Anonymkode: fcc3d...26b

Takk for svar. Jeg er klar over at det kan komme utenfra, jeg er bare i villrede om akkurat hvor. Jeg er kjent med en vibrasjonslyd fra vifter på et bygg ute og en annen fra noe som står på loftet. Begge disse kommer og går. Dette er imidlertid en helt ren, jevnt pipetone. Jeg aner ikke hva som skaper sånt, som sagt er det ikke en typisk elektrisk lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den konstant? Kan det være du hører brannvarsleren til naboen? En sånn lyd som kommer når batteriet er klart for å byttes... og du er sikker på at det ikke er din egen? 

Skjønner at det er frustrerende. Håper det er noe du kan få stoppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
CorvusCorax skrev (6 minutter siden):

Er den konstant? Kan det være du hører brannvarsleren til naboen? En sånn lyd som kommer når batteriet er klart for å byttes... og du er sikker på at det ikke er din egen? 

Skjønner at det er frustrerende. Håper det er noe du kan få stoppet. 

Den er helt konstant, ja, og ikke høyfrekvent nok til å være fra en brannvarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den "gummigreia" (i mangel av et bedre ord :P) i vinduet som er slitt da og derfor lyden kommer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er helt konstant, ja, og ikke høyfrekvent nok til å være fra en brannvarsler.

Hm... Det er nok lurt å prøve den appen som @stan foreslo. Igjen. Håper du finner ut av det. Er kjempevar på lyder selv, og kan forstå det er til å bli gal av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blåser det ute (vind) når du hører lyden?

Anonymkode: 14e5c...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere, tusen takk for hjelp! Jeg tok en ny runde nå og klarte å følge lyden ut av leiligheten og opp på loftet. Jeg tror det er en ventilasjonsluke der som skaper problemet, og jeg har nå sendt mail til styret. Takk for at dere tok dere tid til å hjelpe! ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...