AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Vi har en lukket FB gruppe i klassen hvor det ble lagt ut et bilde, men det fikk protest. Noen vil ikke at det skal være bilder av barna der. Greit nok. Vi ordnet en liste med hvilke barn som det kunne legges ut bilde av, og det var nesten alle (heldigvis) Jeg lurer litt på? - Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om bilder på en lukket side? Det er jo fra avslutning, bursdag osv. -Vi har ikke landet på det enda, men dersom det er er klassebilde f eks i forbindelse med at de står oppstilt pga de skal synge, hva skal man gjøre med de barna hvor foreldre ikke har godkjent bildedeling? Tips? - Hadde dere sladdet ansikt til de barna på alt? Altså om det er på fotball, håndball, evt snap osv? Blir litt pes å skulle huske på at han får på snap, men ikke på klassesiden osv? Anonymkode: 0e81a...ff5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en lukket FB gruppe i klassen hvor det ble lagt ut et bilde, men det fikk protest. Noen vil ikke at det skal være bilder av barna der. Greit nok. Vi ordnet en liste med hvilke barn som det kunne legges ut bilde av, og det var nesten alle (heldigvis) Jeg lurer litt på? - Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om bilder på en lukket side? Det er jo fra avslutning, bursdag osv. -Vi har ikke landet på det enda, men dersom det er er klassebilde f eks i forbindelse med at de står oppstilt pga de skal synge, hva skal man gjøre med de barna hvor foreldre ikke har godkjent bildedeling? Tips? - Hadde dere sladdet ansikt til de barna på alt? Altså om det er på fotball, håndball, evt snap osv? Blir litt pes å skulle huske på at han får på snap, men ikke på klassesiden osv? Anonymkode: 0e81a...ff5 Ingen bilder. Punktum. Anonymkode: 98347...650 51
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 11. mars 2021 Hvorfor må dere på død og liv legge ut bilder? Anonymkode: cae9d...30e 50
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Ingen av klassene på vår skole har Facebook gruppe. Skolen har en egen der de kan legge ut fra spesielle hendelser feks, men da er det om prosjekter de ulike trinnene har hatt med bilder av resultatet og ikke av barna. Anonymkode: d42aa...50c 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor må dere på død og liv legge ut bilder? Anonymkode: cae9d...30e Dette! AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har en lukket FB gruppe i klassen hvor det ble lagt ut et bilde, men det fikk protest. Noen vil ikke at det skal være bilder av barna der. Greit nok. Vi ordnet en liste med hvilke barn som det kunne legges ut bilde av, og det var nesten alle (heldigvis) Jeg lurer litt på? - Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om bilder på en lukket side? Det er jo fra avslutning, bursdag osv. -Vi har ikke landet på det enda, men dersom det er er klassebilde f eks i forbindelse med at de står oppstilt pga de skal synge, hva skal man gjøre med de barna hvor foreldre ikke har godkjent bildedeling? Tips? - Hadde dere sladdet ansikt til de barna på alt? Altså om det er på fotball, håndball, evt snap osv? Blir litt pes å skulle huske på at han får på snap, men ikke på klassesiden osv? Anonymkode: 0e81a...ff5 Hvorfor i alle dager vil du gi Facebook bilder av barn og legge bilder av barn digitalt på Internett for alltid?... 🤔 Tror du barna ville akseptert dette om de fikk full informasjon? Min 8åring blånekter (med god grunn) deling av bilder med ansikt til alt annet enn til besteforeldre. Da direkte vist eller via e-post / kryptert billeddeling. Aldri på Facebook, de trenger ikke å få eiendomsrett på bilder av henne. Anonymkode: 98347...650 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har en lukket FB gruppe i klassen hvor det ble lagt ut et bilde, men det fikk protest. Noen vil ikke at det skal være bilder av barna der. Greit nok. Vi ordnet en liste med hvilke barn som det kunne legges ut bilde av, og det var nesten alle (heldigvis) Jeg lurer litt på? - Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om bilder på en lukket side? Det er jo fra avslutning, bursdag osv. -Vi har ikke landet på det enda, men dersom det er er klassebilde f eks i forbindelse med at de står oppstilt pga de skal synge, hva skal man gjøre med de barna hvor foreldre ikke har godkjent bildedeling? Tips? - Hadde dere sladdet ansikt til de barna på alt? Altså om det er på fotball, håndball, evt snap osv? Blir litt pes å skulle huske på at han får på snap, men ikke på klassesiden osv? Anonymkode: 0e81a...ff5 Jeg synes det er en uting. Personvernet gjelder også barn. Vet ikke om voksen heller hadde syntes det er så "søtt" at bilder av deres bursdager blir delt. Heldigvis er også barn under samtykkeloven og jeg synes det er synd at ikke deres stemme blir hørt. De kan be foresatte også om å fjerne bilder av seg selv på fb, insta osv. Anonymkode: 5370f...a50 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har en lukket FB gruppe i klassen hvor det ble lagt ut et bilde, men det fikk protest. Noen vil ikke at det skal være bilder av barna der. Greit nok. Vi ordnet en liste med hvilke barn som det kunne legges ut bilde av, og det var nesten alle (heldigvis) Jeg lurer litt på? - Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om bilder på en lukket side? Det er jo fra avslutning, bursdag osv. Hvis noen har sagt nei, så må dere forholde dere til det. -Vi har ikke landet på det enda, men dersom det er er klassebilde f eks i forbindelse med at de står oppstilt pga de skal synge, hva skal man gjøre med de barna hvor foreldre ikke har godkjent bildedeling? Tips? Ikke legge ut bilder på internett. - Hadde dere sladdet ansikt til de barna på alt? Altså om det er på fotball, håndball, evt snap osv? Blir litt pes å skulle huske på at han får på snap, men ikke på klassesiden osv? Man skal på ingen måte sladde ansiktet til de aktuelle barna. Bare la være å legge ut bildene på facebook. Anonymkode: 0e81a...ff5 Dersom det er klassebilder o.l., så har vel alle familiene fått disse? Da kan jeg ikke se behovet for å legge dem ut på nett. Anonymkode: 1d472...785 14
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor må dere på død og liv legge ut bilder? Anonymkode: cae9d...30e Om det er arrangement? Og noen ikke får blitt med og sett? Anonymkode: 0e81a...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er arrangement? Og noen ikke får blitt med og sett? Anonymkode: 0e81a...ff5 Og da må de oppsøke en gruppe på Facebook? Anonymkode: cae9d...30e 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er arrangement? Og noen ikke får blitt med og sett? Anonymkode: 0e81a...ff5 Du vet, enkelte er rett og slett overhysteriske!! Barna kan få alvorlige psykiske lidelser hvis det kommer frem at det ligger et bilde av dem på nett.... 🙄🙄 Anonymkode: 4a800...982 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er arrangement? Og noen ikke får blitt med og sett? Anonymkode: 0e81a...ff5 Livet går videre. Man må ikke dokumentere alt som skjer. Det viktigste er at barna koste seg på arrangementet. Så kan man jo spørre Per og Pål sine foreldre om de vil ha det ene fine blinkskuddet man evt tok en sjelden gang. Jeg forstår ikke at alt på død og liv skal dokumenteres hele tiden. Det er en uting. Anonymkode: 8ec53...f32 19
Hippogriff Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Det begynner vel å bli allmenn lærdom at man ikke legger ut bilder av andres barn. 23
GammelKaktus Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 Det har ikke vært en problemstilling hos oss. Noe som er veldig greit for jeg synes ikke noe om å legge ut bilder av barn på nett, i tillegg så blir det helt feil at foreldre i klassen må utlevere seg selv å forklare oss at de faktisk lever på skjult adresse og slike bilder faktisk kan ødelegge ganske mye. Alle kjenner noen som kjenner noen, Norge er et lite land. 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 Hos oss ble det lagt ut et par bilder fra første skoledag, ingen som protesterte. 2 år siden og det har ikke vært behov for noen flere bilder av noe som helst. Anonymkode: 5613a...414 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Folk har blitt gærne Anonymkode: e7d5f...d32 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om det er arrangement? Og noen ikke får blitt med og sett? Anonymkode: 0e81a...ff5 Da kan de be om å få tilsendt bilder privat. Anonymkode: 1d472...785 8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 Jeg har ikke lest svarene du har fått tidligere, men vær så snill å les mitt, for MINE BARN ER I POTENSIELL livsfare om du legger ut en bilde av det på en FB gruppe, om den er aldri så lukket eller om bildet er sladdet. vi er en tilsynelatende normal familie, ingen kan se hvilken fare vi lever i eller at vi har flyttet flere ganger fordi vi har måttet, fordi faren til mine barn har funnet oss gjennom sosiale medier. om du sladder bildet av mitt barn vil det være tiltrekke seg oppmerksomhet, og dermed vil en som leter etter mitt barn kunne anta at nettopp dette barnet, i denne klassen kanskje er akkurat det barnet det leter etter. mitt barn ble funnes på den måten. Faren visSte hvilken interesser barnet hadde og søkte etter klubber som hadde grupper i denne aldersgruppen. Mitt barn ble avbildet bakfra, og var helt vanlig kledd. Til tross for at jeg hadde gitt beskjed om at mitt barn ikke skulle blitt tatt bilder av ble det ikke tatt til følge fordi «ingen kan se at det er xxx». Denne FB gruppen var lukket. vær så snill å tenk igjennom hva du gjør! Anonymkode: 53b05...180 35
Frøyamor Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke lest svarene du har fått tidligere, men vær så snill å les mitt, for MINE BARN ER I POTENSIELL livsfare om du legger ut en bilde av det på en FB gruppe, om den er aldri så lukket eller om bildet er sladdet. vi er en tilsynelatende normal familie, ingen kan se hvilken fare vi lever i eller at vi har flyttet flere ganger fordi vi har måttet, fordi faren til mine barn har funnet oss gjennom sosiale medier. om du sladder bildet av mitt barn vil det være tiltrekke seg oppmerksomhet, og dermed vil en som leter etter mitt barn kunne anta at nettopp dette barnet, i denne klassen kanskje er akkurat det barnet det leter etter. mitt barn ble funnes på den måten. Faren visSte hvilken interesser barnet hadde og søkte etter klubber som hadde grupper i denne aldersgruppen. Mitt barn ble avbildet bakfra, og var helt vanlig kledd. Til tross for at jeg hadde gitt beskjed om at mitt barn ikke skulle blitt tatt bilder av ble det ikke tatt til følge fordi «ingen kan se at det er xxx». Denne FB gruppen var lukket. vær så snill å tenk igjennom hva du gjør! Anonymkode: 53b05...180 Dette! Folk må begynne å tenke seg om. 14
Hippogriff Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vet, enkelte er rett og slett overhysteriske!! Barna kan få alvorlige psykiske lidelser hvis det kommer frem at det ligger et bilde av dem på nett.... 🙄🙄 Anonymkode: 4a800...982 Hehe. Det er jo like lett å overdrive andre veien: "Foreldrene kan få alvorlige psykiske lidelser om det kommer frem at de deltok på et arrangement der de ikke fikk legge ut bilder av andres barn på nett". 14
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 (endret) En lukket Facebook-gruppe på over 10 personer anses som en offentlig gruppe. Dette er brudd på personvern til barn. Endret 11. mars 2021 av Mnjah 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå