Gå til innhold

Kan universitetsutdannelse erstatte videregående som kvalifikasjonskrav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å søke en jobb som saksbehandler. Oppgavene virker helt gjennomførbare, men under kvalifikasjoner (de nevner forøvrig ikke at det er et krav) har de listet opp "administrativ utdannelse fra videregående". Jeg har bare allmenn påbygging, men jeg har mastergrad i statsvitenskap, et årsstudie i IT, og noen fag innen arkiv og dokumentbehandling. 

Dette er sikkert tidenes dummeste spørsmål, men er det da innafor å søke? Jeg aner ikke hvilken linje fra videregående det er snakk om eller hva de lærer der, men jeg kan ikke se for meg at det er noe jeg ikke skal klare å få taket på innen relativt kort tid om jeg får jobben. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 27ffc...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har absolutt kvalifikasjonene på plass. 
At de skriver administrativ utdannelse fra vgs er jo bare ment som et minimum. Altså man er ikke kvalifisert dersom man ikke har vgs eller har gått en praktisk linje som tømrer, eller lignende. Har man noe utover vgs så har man jo mer utdanning enn det som kreves og dermed er man kvalifisert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de snakker om kontor og administrasjon. 

Anonymkode: fbd69...ae9

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å søke en jobb som saksbehandler. Oppgavene virker helt gjennomførbare, men under kvalifikasjoner (de nevner forøvrig ikke at det er et krav) har de listet opp "administrativ utdannelse fra videregående". Jeg har bare allmenn påbygging, men jeg har mastergrad i statsvitenskap, et årsstudie i IT, og noen fag innen arkiv og dokumentbehandling. 

Dette er sikkert tidenes dummeste spørsmål, men er det da innafor å søke? Jeg aner ikke hvilken linje fra videregående det er snakk om eller hva de lærer der, men jeg kan ikke se for meg at det er noe jeg ikke skal klare å få taket på innen relativt kort tid om jeg får jobben. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 27ffc...fca

Jeg flirer her jeg sitter og leser, og må si meg enig i det som er uthevet. Ikke vondt ment, humringen er fordi du er jo så kvalifisert at det blir artig du spør.

Ja, søk nå! Du må jo være en drømmekandidat når det kommer til kvalifikasjoner, lykke til ❤️ 

Anonymkode: f3484...17d

AnonymBruker
Skrevet

Innafor å søke, men jeg ville ikke satset på at du får den. Rett og slett fordi du antagelig er overkvalifisert...

Anonymkode: 0c218...cdb

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Innafor å søke, men jeg ville ikke satset på at du får den. Rett og slett fordi du antagelig er overkvalifisert...

Anonymkode: 0c218...cdb

Helt enig!!

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at du er overkvalifisert. De vil ha en med bare VGS, og du har en master++. De kan være redd for at du har for høyt lønnskrav, eller ikke vil bli spesielt lenge i stillingen.

Men sånn uansett - det skader aldri å søke! 

Anonymkode: 5187c...7b5

• Liker 1
Skrevet

Søk i vei, men det er ikke sikkert du får jobben. Du kam bli utkonkurrert av en med vg utdannelse, det er bare det som er kravet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...