AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Baby skriker en del, så skal kutte meieriprodukter for å se om det hjelper. Men "alt" har jo melk i seg!! Noen som har tips til pålegg, snacks, hva tar man i frokostblandingen? Hva steker man i? Hva spiser man som mellommåltid? Osv! Anonymkode: b3bb0...4d2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Babyer skriker. Gi mme. Anonymkode: 5ef33...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Vi bruker havremelk til all matlaging som vi før brukte melk i, pannekaker, boller, supper osv osv. Vi bruker blå melange istedet for smør (men finnes nå mange enda bedre alternativer, anglamark fra coop er god, smørbar på kiwi/spar er god) Jeg synes ikke vegansk ost er noe god, så har droppet ost. Vi ble veldig fort vant til overgangen og har nå levd melkefri i 5 år. Vi andre drikker melk og har ost på skiva, men vi har ikke melkeprodukter i noe av maten vår. Det som er vanskelig er alle tinga som inneholder melk som man ikke tenker over, slik som tannkrem, krydderblandinger, knekkebrød osv. Og så kan det ta laang tid før man merker bedring. Anonymkode: 96e75...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Det er overraskende enkelt. Pålegg: alt uten om ost så og si. Les bakpå leverpostei og sånt, finnes alltid varianter uten melk Steker mat i olje, eller kokossmør kjøpt på vanlig butikk. Mat som trenger melk/rømme/Creme fraiche/fløte i seg: kjøper erstatninger. Havremelk og mandelmelk er veldig godt. Oatly har bra erstatning for Creme fraiche, og det finnes en piskbar raps og kokosfløte som er drit god. Skal jeg lage pizza kjøper jeg vegansk ost, den er overraskende god som smelta. Anonymkode: 8feb8...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Beste fløten er den fra Gryr. Og så har du rømmen fra oatly. Bruker helst mandelmelk (alpro sin), pga liker den best. Vegansk ost smaker pyton. Alle retter er bedre uten den osten. Ellers må du bare lese bakom produktene du kjøper og lære hva de inneholder. Eldorado har et smør uten melk som selges på kiwi. Det er rimligere enn det melkefrie smøret i blå pakke. Anonymkode: b6174...dce 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Sjekk gruppa barn med melkeallergi på facebook. Du bør også kutte soya samtidig pga proteinene er veldig like og mange derfor reagerer på begge deler. Anonymkode: d4239...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Babyer skriker. Gi mme. Anonymkode: 5ef33...1d8 Ja, det er jo lurt når MME inneholder melkeproteiner... Anonymkode: 18f65...c4f 5
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Baby skriker en del, så skal kutte meieriprodukter for å se om det hjelper. Men "alt" har jo melk i seg!! Noen som har tips til pålegg, snacks, hva tar man i frokostblandingen? Hva steker man i? Hva spiser man som mellommåltid? Osv! Anonymkode: b3bb0...4d2 Havremelk i frokostblanding eller spiser noe annet til frokost, steker i olje eller melkefritt margarin, mellommåltider kan være alt mulig - må ikke være yoghurter og skyr etc., pålegg er alt uten melk; skinke, salami, majones, leverpostei uten melk, makrell i tomat, kaviar osv. Høres litt ut som du er veldig vant til smør og melk og å raske med deg ting med melkeprodukter på butikken? Kanskje prøve å la være det en periode. Snacks og mellommåltider er jo egentlig ikke noe man MÅ ha. Du lager sauser på melkefritt margarin og havremelk feks. Boller lages med havremelk. Alt som har melk kan erstattes med havremelk/havrefløte/havre creme fraiche osv. Kokosyoghurt, havreyoghurt, tilsett granola. Finnes flere typer barer uten melk, men de fleste med sjokolade har melk. Finnes melkefri sjokolade - se etter vegan eller mørk sjokolade. Endret 11. mars 2021 av Mnjah
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er jo lurt når MME inneholder melkeproteiner... Anonymkode: 18f65...c4f Selvfølgelig melkefri mme. Mye lettere enn det ts nå må gå igjennom. Anonymkode: 5ef33...1d8 1
Junine Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig melkefri mme. Mye lettere enn det ts nå må gå igjennom. Anonymkode: 5ef33...1d8 Nei det er ikke enklere. Melkefri mme er ikke reseptfritt, og leger flest krever en lang testperiode før dem gir det ut. Mye enklere selv. Dessuten vil jeg si det er egoistisk å slutte ammingen kun fordi mor ikke «gidder» å leve melkefritt for barnet sitt. 2
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig melkefri mme. Mye lettere enn det ts nå må gå igjennom. Anonymkode: 5ef33...1d8 Det kommer HELT an på hvor allergisk barnet er. For noen fungerer ikke melkefri MME og man må bruke aminosyre-basert MME. Hovedingrediensen i det er glukosesirup - høres ikke særlig bra ut for et barn i vekst. Har selv kuttet ut melkeproteiner og det er virkelig null stress når man blir vant til det, mye enklere å dra frem puppen enn å begynne med MME. Så ts må ikke "gå gjennom" noe som helst, spør du meg... hun må bare endre noen vaner.
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 TS: Vær forberedt på at det kan ta opptil 6 uker før bedring, så bare stå i det. Og ikke bruk soya heller, som noen over skrev. Proteinene er veldig like. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 Junine skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke enklere. Melkefri mme er ikke reseptfritt, og leger flest krever en lang testperiode før dem gir det ut. Mye enklere selv. Dessuten vil jeg si det er egoistisk å slutte ammingen kun fordi mor ikke «gidder» å leve melkefritt for barnet sitt. Jo, det er reseptfritt. Anonymkode: 5ef33...1d8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det er reseptfritt. Anonymkode: 5ef33...1d8 Hvorfor orker du blande deg når du ikke vet hva du snakker om.. Man må få det på blå resept ellers blir det svindyrt. Anonymkode: 18f65...c4f 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Om nettsiden utenmelk.no fortsatt er oppe finnes en liste der over produkter og ingredienser som betyr melk. Jeg bruker mye Oatly IKaffe melk til grøt/kaffe/matlaging/all bakst. Er nøytral smak og litt tykkere konsistens enn den vannete. Soya kan jo endel barn reagere på, så hadde droppet det i tilfelle. Jeg spiser vegansk ost på knekkebrød, og oppå pizza. Velger den fra Go Vegan, den synes jeg funker til ostesmørbrød osv. Oatly PåMackan er god som smøreost. Youghurt dropper jeg stort sett, men Naturli har to gode varianter. Havreyoughurt smaker helvete synes jeg Oatly har supergode iskremer! Og vaniljesaus. Melkefritt smør har de fleste butikker. Jeg lurer på om alle Go og Mager produkter er melke- og glutenfrie(?). Man må lage litt selv fra bunn, men ellers er produktutvalget MYE bedre nå enn før. Velger du noe det står vegansk på må du bare sjekke for soya.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor orker du blande deg når du ikke vet hva du snakker om.. Man må få det på blå resept ellers blir det svindyrt. Anonymkode: 18f65...c4f Svindyrt, men fremdeles reseptfritt.. Anonymkode: 2276c...861 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 (endret) Junine skrev (11 minutter siden): Nei det er ikke enklere. Melkefri mme er ikke reseptfritt, og leger flest krever en lang testperiode før dem gir det ut. Mye enklere selv. Dessuten vil jeg si det er egoistisk å slutte ammingen kun fordi mor ikke «gidder» å leve melkefritt for barnet sitt. Kanskje du skal legge dømmingen fra deg og heller støtte positivt? Foreldre gjør så godt de kan, og det er bra nok. Endret 11. mars 2021 av Fnuggolina
Junine Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 Fnuggolina skrev (Akkurat nå): Kanskje du skal legge dømmingen fra deg og heller støtte positivt? Jeg støtter ts i å legge om til melkefri kost, hvor har jeg latt være å «støtte positivt»? Ts nevner ikke ønske om å bruke mme selv i hovedinnlegget, det er det andre som har kommet med forslag om. Lurer på hvem du mener at jeg dømmer. 1
Nabokjerringen Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 Lag mat fra grunnen av og erstatt melk i oppskrifter med den plantemelken du foretrekker, havre, mandel, soya. Mye kan også erstattes med vann eller evt juice når det bakes. Det finnes også mange melkefri ferdig og halvfabrikata. Melkefritt smør eller olje erstatter vanlig melkebasert. Er egentlig veldig lett. Jeg lager alt jeg pleide før minsten fikk påvist melkeproteinallergi. Hvis det er laktose du skal avstå fra er det enda lettere. Da velger du bare laktosefrie produkter i meieridisken.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor orker du blande deg når du ikke vet hva du snakker om.. Man må få det på blå resept ellers blir det svindyrt. Anonymkode: 18f65...c4f Vel, fortsatt reseptfritt. Så skjønner ikke hva problemet ditt er. Anonymkode: 5ef33...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå