Gå til innhold

Alternativ til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi er en utenlandsk familie som har bodd her i 30aar. Barna vaare ble fodt her. Vi har en annen religion, mens barna ikke har noen, og det er ok for oss.

Men naa som konfirmasjonen naermer seg for de andre vennene, saa foles det saart for henne.  Hvorfof faar kristne "belonninger" fra konfirmasjonen? Og skal vaar datter ikke faa noen fordi hun ikke tror paa noen overnaturlig vesen? Hva kan vi gjore for henne saa det ikke foeles som straff, bare fordi hun ikke tror paa dette? Tenker aa holde en fest for henne med gaver og penger. Men hva blir da formaalet her? Aa feire at hun er blitt en ung voksen, eller hva feirer man i en skik situasjon?

Anonymkode: d09d7...697

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei

Vi er en utenlandsk familie som har bodd her i 30aar. Barna vaare ble fodt her. Vi har en annen religion, mens barna ikke har noen, og det er ok for oss.

Men naa som konfirmasjonen naermer seg for de andre vennene, saa foles det saart for henne.  Hvorfof faar kristne "belonninger" fra konfirmasjonen? Og skal vaar datter ikke faa noen fordi hun ikke tror paa noen overnaturlig vesen? Hva kan vi gjore for henne saa det ikke foeles som straff, bare fordi hun ikke tror paa dette? Tenker aa holde en fest for henne med gaver og penger. Men hva blir da formaalet her? Aa feire at hun er blitt en ung voksen, eller hva feirer man i en skik situasjon?

Hvis deres datter ikke er religiøs høres det ut som humanistisk konfirmasjon kan være noe for henne? Det er svært mange unge som går denne veien.

https://human.no/seremonier/konfirmasjon/

Anonymkode: cfa56...0ec

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Fins borgerlig konfirmasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken religion har dere? Iom at du mener kristne tror på et overnaturlig vesen? Nå er jeg spent 

Anonymkode: b658f...486

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du aa istedenfor å, og oe istedenfor ø?

Anonymkode: ac840...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid syntes det er litt tullete å gjennomføre konfirmasjon hvis man ikke er religiøs, men det er mange norske ungdommer som gjør det likevel (for gavenes skyld). Det blir jo som du sier: Man feirer ingenting. I Norge er det vanlig å feire litt større når man fyller både 18 og 20, fordi disse aldrene markerer overgang fra barn til voksen og flere muligheter/tillatelser i samfunnet. Konfirmasjon er en kristen tradisjon der man bekrefter dåpsløftet, så en stor feiring med masse gaver gir ingen mening hvis du ikke faktisk er kristen (eller bekjenner deg til en annen religion med en tilsvarende skikk).

Dersom dere likevel ønsker å gjennomføre noen for at deres datter ikke skal føle seg utenfor, er nok borgelig konfirmasjon løsningen, ja.

Anonymkode: bdaef...5ec

• Liker 3
Skrevet

Det er faktisk et alternativ å ikke ha noen markering som ligner konfirmasjon. Man må ikke. Konfirmasjon er en tradisjon fra tidligere tider. Av uvisse grunner har den bestått. Da min mor ble konfirmert for mange år siden, gikk hun inn i "de voksnes rekker". Ungdom som blir konfirmert i dag blir nok ikke minnet på at det nå forventes en mer voksen oppførsel. Dere kan jo melde på og betale noen tusen for opplegget til Human Etisk Forbund hvis dere ikke liker den kristne, tradisjonelle konfirmasjonen. Jeg vet også om noen som ikke deltar på noe opplegg, men har selskap. Da  min datter var i konfirmasjonsalder var det nesten 1/4 av trinnet som ikke konfirmerte seg eller hadde selskap- virker som det var helt ok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon i Humanetisk Forbund er veldig bra!

Jeg konfirmerte meg i kirken, og fikk ingenting ut av det. To av barna mine har konfirmert seg hos Humanetisk forbund, og de har et fantastisk undervisningsopplegg. Kan virkelig anbefale det. Egentlig burde det være pensum på skolen, ikke noe som bare en del av ungdommene får være med på. 

Anonymkode: 91a85...5be

• Liker 5
Skrevet

Buddhistisk konfirmasjon ble gjennomført for første gang i fjor i Norge, om det er deres religion. 

AnonymBruker
Skrevet

Borgerlig = humanistisk

Anonymkode: 11913...f2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter borgelig konfirmasjon, for de som ikke har en tro på gud/jesus. Det er bare ev å melde på datteren din hos Humanetisk forbund. Mange ungdom som velger dette, virker som det blir flere og flere. Det er litt mer kostbart enn en kirkelig konfirmasjon, men det er det verdt. Selve dagen er en høytidelig seremoni med samling av konfirmantens familie og venner. 

Anonymkode: c5c9a...202

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Vær forsiktig med å kalle andres livssyn for «overnaturlig vesen».

Anonymkode: 2e6fe...db4

• Liker 5
Skrevet

Vi er norske, men barna er ikke konfirmert siden vi ikke er kristne. Hvorfor lage en greie ut av noe man ikke tror på?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid syntes det er litt tullete å gjennomføre konfirmasjon hvis man ikke er religiøs, men det er mange norske ungdommer som gjør det likevel (for gavenes skyld). Det blir jo som du sier: Man feirer ingenting. I Norge er det vanlig å feire litt større når man fyller både 18 og 20, fordi disse aldrene markerer overgang fra barn til voksen og flere muligheter/tillatelser i samfunnet. Konfirmasjon er en kristen tradisjon der man bekrefter dåpsløftet, så en stor feiring med masse gaver gir ingen mening hvis du ikke faktisk er kristen (eller bekjenner deg til en annen religion med en tilsvarende skikk).

Dersom dere likevel ønsker å gjennomføre noen for at deres datter ikke skal føle seg utenfor, er nok borgelig konfirmasjon løsningen, ja.

Har aldri vært med på å feire større ved fylte 18 eller 20 år og er født og oppvokst med generasjoner langt bakover.

Du hører åpenbart til en helt annen sosialklasse en jeg i vertfall.

Anonymkode: 8f844...68f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og hadde en lik konfirmasjon som vennene mine, selv om de gjorde det i kirken. Jeg hadde middagsselskap med hele slekta og gaver. Vi feirer at vi entrer voksenlivet.

Anonymkode: 53109...80f

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (3 timer siden):

Vi er norske, men barna er ikke konfirmert siden vi ikke er kristne. Hvorfor lage en greie ut av noe man ikke tror på?

Samme her. Norsk, ikke kristen, så naturlig ingen konfirmasjon. Det var ikke sårt i det hele tatt. 

Anonymkode: 34b16...10c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og hadde en lik konfirmasjon som vennene mine, selv om de gjorde det i kirken. Jeg hadde middagsselskap med hele slekta og gaver. Vi feirer at vi entrer voksenlivet.

Anonymkode: 53109...80f

Men man gjør jo ikke det. Hvilken norsk 15-åring entrer voksenlivet? 

• Liker 5
Skrevet

I min familie bestemmer ungdommen selv om h*n vil konfirmeres.  For den som ikke konfirmeres er der ikke noe annet alternativ.  Enten konfirmeres man seg i kirken, eller så lar man være.  Borgerlig konfirmasjon er ikke et alternativ.  Hva er liksom hensikten med den?  
Hos oss feirer vi 18-årsdagen i stedet.   Da er det stor fest med alle i familien tilstede pluss venner osv.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min familie er norsk og foreldrene mine er kristne. Jeg valgte å ikke konfirmere meg da jeg ikke følte meg som en kristen. Hadde ikke selskap med gaver, men hadde en ekstra hyggelig søndagsmiddag der familien min sa noen hyggelige ord til meg. Det ble en veldig fin dag, så jeg er veldig fornøyd med det. Kommer nok til å gjøre det på samme måte dersom mine barn velger vekk konfirmasjon. Dersom de velger konfirmasjon får de uansett ikke materialistiske gaver, og det vet de veldig godt. Jeg synes ikke dyre gaver eller store pengebeløp har noen som helst sammenheng med den religiøse seremonien som en konfirmasjon er.

Anonymkode: 64ffc...091

• Liker 4
Skrevet

Soli Deo Gloria!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...