Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Korte trekk:

Jeg er 40 år, har psykologi bachelor og jobber i oljebransjen. 

Vil nå bruke psykologigraden min, men hva gjør jeg? Må jeg ha mer utdanning? Er det «bruk for meg» innen forskning, sykehus, etc med min utdanning eller kreves det mer utdanning enn bare bachelor?

veldig kort og kan oppleves litt useriøst, så det er lov å stille mer spørsmål, men jeg lurer mest på om det er noe jeg kan gjøre - er det noen å ta kontakt med, etc?

Føles så «alene» å være førti år og kontakte studieveileder, men om det er veien så gjør jeg jo det, mer grunnen til å poste her å se om det er noen som vet noen smarte ting en kan ta seg til selv.

Anonymkode: 44ec8...e0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du jobbe tettere opp mot forskning så bør man ha minst master, helst doktorgrad. Skal man selv bli forsker, så må man nesten satse på master- og doktorgrad i dag. 

Når det gjelder helse kommer det litt an på. Man kan kanskje jobbe med bedriftsspykologi o.l. (ikke klinisk), jobbe med HMS der man får bruk for psykologikunnskaper eller lignende. Ønsker man å jobbe klinisk (behandlingsansvarlig for pasienter) så må man ta profesjonsstudie i psykologi som kan gi autoriasjon til å jobber direkte med pasienter. 

Anonymkode: d7c7f...164

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 40 og lurer også på hvordan jeg skal bruke utdannelsen min.. du er ikke alene! Eller, hvordan jeg skal bruke utdannelsene. Jeg finner liksom aldri helt riktig hylle, og driver derfor å skifter jobber og tar stadig mer utdannelse, uten at det har landet meg. Jeg har en annen utdanning enn deg, men tenkte å kommentere litt på det med studieveileder. Jeg synes ikke du skal kvie deg for å kontakte studieveileder, særlig ikke på grunn av alder! Det er mange på vår alder som studerer. Derimot vil jeg anbefale deg å gjøre litt research i forkant, og kanskje kontakte mer enn en. Min erfaring er at studieveiledere ofte ikke er så gode til å svare på hvordan arbeidsmarkedet ser ut, men de svarer gjerne godt og konstruktivt på hvilke fag man kan ta, opptakskrav, densslags.. Kanskje en karriererådgiver ville være mer til hjelp? 

Anonymkode: 5dbce...082

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er snart 40 og lurer også på hvordan jeg skal bruke utdannelsen min.. du er ikke alene! Eller, hvordan jeg skal bruke utdannelsene. Jeg finner liksom aldri helt riktig hylle, og driver derfor å skifter jobber og tar stadig mer utdannelse, uten at det har landet meg. Jeg har en annen utdanning enn deg, men tenkte å kommentere litt på det med studieveileder. Jeg synes ikke du skal kvie deg for å kontakte studieveileder, særlig ikke på grunn av alder! Det er mange på vår alder som studerer. Derimot vil jeg anbefale deg å gjøre litt research i forkant, og kanskje kontakte mer enn en. Min erfaring er at studieveiledere ofte ikke er så gode til å svare på hvordan arbeidsmarkedet ser ut, men de svarer gjerne godt og konstruktivt på hvilke fag man kan ta, opptakskrav, densslags.. Kanskje en karriererådgiver ville være mer til hjelp? 

Dette er meg som startet innlegget.

Det er litt som å ikke vite «hva jeg vil bli når jeg blir stor»...

skal kontakte studieveiledere og kanskje få litt mer fokus, famler litt rundt nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer, er 48 år og ikke «eldre».  Tvert om så er jeg voksen nok til å kjenne mine begrensinger og søker hjelp hos profesjonelle når det kjennes nødvendig. 

Anonymkode: 36c61...5a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg studerer, er 48 år og ikke «eldre».  Tvert om så er jeg voksen nok til å kjenne mine begrensinger og søker hjelp hos profesjonelle når det kjennes nødvendig. 

Anonymkode: 36c61...5a8

👍

Anonymkode: 10b00...91a

AnonymBruker
Skrevet

www.karriereveiledning.no kan du ta kontakt med for noe å snakke med om dette. Eller et karrieresenter i fylket ditt.

Anonymkode: 2ed03...191

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er meg som startet innlegget.

Det er litt som å ikke vite «hva jeg vil bli når jeg blir stor»...

skal kontakte studieveiledere og kanskje få litt mer fokus, famler litt rundt nå.

Når var det du tok bachelorgraden? Det vil kanskje ha litt å si for potensielle arbeidsgivere, og personlig ville jeg vektlagt arbeidserfaring vel så mye som en utdannelse fra flere år tilbake. Uansett: man lærer mye utenfor skolebenken også, og særlig gir det jo mye mer innblikk i hva slags arbeidsoppgaver man trives med og er god på. Sånn sett vil du kanskje også få mer ut av å snakke med en karriereveilder nå enn da du var yngre. Selv var jeg ikke en gang klar over hvor retningsløs jeg var da jeg var yngre - dermed ikke så rart at det blir famling i etterkant :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...