AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Om jeg søker lån, vil bankene ta med hele fellesgjelden og ikke fellesutgiftene? Ei venninne fikk nettopp finansieringsbevis der det stod hun kunne kjøpe bolig for en pris som inkluderte fellesgjelden. Stod ingenting om fellesutgiftene. Blir ikke de regnet med lengre, nå når de tar med hele fellesgjelden? Anonymkode: 98ed1...dde 1
Kila Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Når jeg kjøpte nettopp så fikk jeg finansieringsbevis hvor kjøpesum + fellesgjeld må være innenfor totalbeløpet jeg kunne kjøpe for. Totalprisen på en bolig er jo kjøpesum + fellesgjeld. Fellesutgiftene er det som betales månedlig. Inni her ligger renter og avdrag på fellesgjelden, samt andre løpende kostander som fellesgjelden inneholder (evt. tv/internett, varmtvann, vedlikehold mv.) Er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt, men bankene regner med fellesgjeld og ikke fellesutgiftene. Fellesutgiftene er jo egentlig bare vanlig løpende kostnader som alle har for å bo. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Kila skrev (2 minutter siden): Når jeg kjøpte nettopp så fikk jeg finansieringsbevis hvor kjøpesum + fellesgjeld må være innenfor totalbeløpet jeg kunne kjøpe for. Totalprisen på en bolig er jo kjøpesum + fellesgjeld. Fellesutgiftene er det som betales månedlig. Inni her ligger renter og avdrag på fellesgjelden, samt andre løpende kostander som fellesgjelden inneholder (evt. tv/internett, varmtvann, vedlikehold mv.) Er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt, men bankene regner med fellesgjeld og ikke fellesutgiftene. Fellesutgiftene er jo egentlig bare vanlig løpende kostnader som alle har for å bo. Fellesutgiftene er jo også nedbetaling av fellesgjelden, dermed rart de tar med fellesgjelden fordi den skal jo ikke betales når man kjøper leiligheten. Helt merkelig. Anonymkode: 98ed1...dde 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Bankene vil nesten alltid ta med all fellesgjeld/fellesutgifter for å se på betjeningsevne. Anonymkode: 6b834...84b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fellesutgiftene er jo også nedbetaling av fellesgjelden, dermed rart de tar med fellesgjelden fordi den skal jo ikke betales når man kjøper leiligheten. Helt merkelig. Anonymkode: 98ed1...dde Nei, men man skal betjene fellesutgifter løpende, så bankene må ta hensyn til det også. Anonymkode: 6b834...84b 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men man skal betjene fellesutgifter løpende, så bankene må ta hensyn til det også. Anonymkode: 6b834...84b Da må man isåfall trekke fra renter og fellesgjeld fra fellesutgiftene, siden de tar med hele fellesgjelden i beregningen når man får lån. Anonymkode: 98ed1...dde 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Poenget med å ta med fellesgjelden er at de skal kunne tvangsselge leiligheten om du ikke betaler Anonymkode: c71f6...266 1
Brunello Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da må man isåfall trekke fra renter og fellesgjeld fra fellesutgiftene, siden de tar med hele fellesgjelden i beregningen når man får lån. Anonymkode: 98ed1...dde Bare innse at du ikke forstår hvordan dette fungerer. Banken tar utgangspunkt i hva boligen koster og hva du har i egenkapital. Om beløpet som ikke er ek er fellesgjeld eller personlig gjeld er totalt irrelevant for utregningen av din betjeningsevne. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Brunello skrev (23 minutter siden): Bare innse at du ikke forstår hvordan dette fungerer. Banken tar utgangspunkt i hva boligen koster og hva du har i egenkapital. Om beløpet som ikke er ek er fellesgjeld eller personlig gjeld er totalt irrelevant for utregningen av din betjeningsevne. Jo jeg vet men synes det er sykt at de tar med hele fellesgjelden når man likevel ikke må låne det. Tro det er du som ikke forstår. Anonymkode: 98ed1...dde 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo jeg vet men synes det er sykt at de tar med hele fellesgjelden når man likevel ikke må låne det. Tro det er du som ikke forstår. Anonymkode: 98ed1...dde Haha! Kanskje du skal si det til banken din og kreve å få mer i lån siden du ikke låner fellesgjelden, som du sier? Anonymkode: 7fb46...52e 5
Brunello Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo jeg vet men synes det er sykt at de tar med hele fellesgjelden når man likevel ikke må låne det. Tro det er du som ikke forstår. Anonymkode: 98ed1...dde Du må jo betale for fellesgjelden også. Om du betaler kr 10 000,- til borettslaget, som deretter betaler til banken, eller samme beløp direkte til banken har null betydning for din evne til å betale kr 10 000,- 4
Myrmica Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jo jeg vet men synes det er sykt at de tar med hele fellesgjelden når man likevel ikke må låne det. Tro det er du som ikke forstår. Anonymkode: 98ed1...dde Men du betaler for den hver måned. Banken tar med fellesgjelden i beregningsgrunnlaget, fordi du skal ikke bare betale ditt personlige lån til banken, du skal betale på fellesgjelden også. Banken må sikre seg at du har inntekt nok til å betale begge. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha! Kanskje du skal si det til banken din og kreve å få mer i lån siden du ikke låner fellesgjelden, som du sier? Anonymkode: 7fb46...52e Nei jeg låner jo ikke fellesgjelden, den betaler jeg ned i fellesutgiftene hver måned. Hva er det du ikke skjønner? Brunello skrev (4 timer siden): Du må jo betale for fellesgjelden også. Om du betaler kr 10 000,- til borettslaget, som deretter betaler til banken, eller samme beløp direkte til banken har null betydning for din evne til å betale kr 10 000,- Nei jeg må ikke betale ned hele fellesgjelden når jeg kjøper leiligheten! Selv om banken tar den med i beregningen, er jo det jeg sier Myrmica skrev (4 timer siden): Men du betaler for den hver måned. Banken tar med fellesgjelden i beregningsgrunnlaget, fordi du skal ikke bare betale ditt personlige lån til banken, du skal betale på fellesgjelden også. Banken må sikre seg at du har inntekt nok til å betale begge. Selvsagt vet jeg det, dermed kan jo ikke banken ta med BÅDE fellesgjeld og hele fellesutgiftene samtidig. De tar bare å beregner fellesgjeld pluss innskudd. Det stod jo i finansieringbeviset til min venninne. Har da kjøpt og eid flere ganger selv, så vet da dette. Men før tok banken bare med innskuddet og regnet med om du klarte det, pluss fellesutgiftene Er det jeg sier, at de ikke trenger å ta med fellesgjeld, altså hele gjelden knyttet til leiligheten.Det er noe de er begynt med i senere år. Da jeg kjøpte sist regnet de bare ut om jeg klarte med innskuddet pluss fellesUTGIFTENE, ikke felles GJELDEN-1 Anonymkode: 98ed1...dde 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 Brunello skrev (5 timer siden): Bare innse at du ikke forstår hvordan dette fungerer. Banken tar utgangspunkt i hva boligen koster og hva du har i egenkapital. Om beløpet som ikke er ek er fellesgjeld eller personlig gjeld er totalt irrelevant for utregningen av din betjeningsevne. Ts forstår rett. Det er du som tenker feil her. Du er ikke personlig ansvarlig for fellesgjeld. Den følger leiligheten ved salg. Banken tar med fellesgjeld og ikke fellesutgifter. Tidligere gjorde de ikke dette, som ts sier. Anonymkode: 1ec8f...676 1
Brunello Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei jeg låner jo ikke fellesgjelden, den betaler jeg ned i fellesutgiftene hver måned. Hva er det du ikke skjønner? Nei jeg må ikke betale ned hele fellesgjelden når jeg kjøper leiligheten! Selv om banken tar den med i beregningen, er jo det jeg sier Selvsagt vet jeg det, dermed kan jo ikke banken ta med BÅDE fellesgjeld og hele fellesutgiftene samtidig. De tar bare å beregner fellesgjeld pluss innskudd. Det stod jo i finansieringbeviset til min venninne. Har da kjøpt og eid flere ganger selv, så vet da dette. Men før tok banken bare med innskuddet og regnet med om du klarte det, pluss fellesutgiftene Er det jeg sier, at de ikke trenger å ta med fellesgjeld, altså hele gjelden knyttet til leiligheten.Det er noe de er begynt med i senere år. Da jeg kjøpte sist regnet de bare ut om jeg klarte med innskuddet pluss fellesUTGIFTENE, ikke felles GJELDEN-1 Anonymkode: 98ed1...dde Du er helt blank på dette feltet. Innse det. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Du er helt blank på dette feltet. Innse det. Det er du som er blank her 😂 Anonymkode: 1ec8f...676 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 Brunello skrev (2 minutter siden): Du er helt blank på dette feltet. Innse det. Eh...... Nei har da kjøpt og solgt flere borettslagleiligheter, så er da ikke blank. Vet hvordan dette fungere. Slutt å komme med feilinfo. Anonymkode: 98ed1...dde 1
Charlie Amberson Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Om jeg søker lån, vil bankene ta med hele fellesgjelden og ikke fellesutgiftene? Ei venninne fikk nettopp finansieringsbevis der det stod hun kunne kjøpe bolig for en pris som inkluderte fellesgjelden. Stod ingenting om fellesutgiftene. Blir ikke de regnet med lengre, nå når de tar med hele fellesgjelden? Anonymkode: 98ed1...dde Nei, felleutgiftene (altså "husleien" hver måned) var ikke tatt med på mitt finansieringsbevis heller. Bankene burde kanskje gjort det. For man kan jo kanskje klare å betjene et lån på 2 mill hvis fellesutgiftene er kr 1000 pr måned, men ikke hvis de er kr 9000. På den annen side er det oftest en viss sammenheng mellom fellesgjeld og fellesutgifter, enten er begge høye eller begge lave, så bankene ønsker kanskje ikke å komplisere finansieringsbevisene for mye heller siden det for kundemassen som helhet for deres del ikke spiller så stor rolle. (Andre momenter er oppvarming, om den kommer fra strøm som du må betale utenom eller om fjernvarme fra radiatorer på veggen er inkludert i fellesutgiftene. Oppussingsbehov spiller også en rolle, med ordet behov i sin opprinnelige betydning, ikke oppussingslyst som er noe annet) Hver enkelt lånetaker har jo også et eget ansvar med å selv bedømme hva de kan klare. Det er ikke nødvendigvis slik at hvis banken sier greit, så er det faktisk greit. Banken er ikke en forelder og du er ikke et barn. Endret 11. mars 2021 av Charlie Amberson 1
Brunello Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts forstår rett. Det er du som tenker feil her. Du er ikke personlig ansvarlig for fellesgjeld. Den følger leiligheten ved salg. Banken tar med fellesgjeld og ikke fellesutgifter. Tidligere gjorde de ikke dette, som ts sier. Anonymkode: 1ec8f...676 Du er personlig ansvarlig for å nedbetale din andel av fellesgjelden etter betalingsplanen så lenge du eier andelen. Det er akkurat det samme som å ha lån i en bank. Når du selger, gjøres lånet opp ved at kjøpesummen brukes til å innfri gjelden. I et borettslag tar kjøper over fellesgjelden. Banken må selvsagt ta hensyn til fellesgjeld. Dersom du har økonomi til å betjene kr 3 mill i lån, klarer du ikke tre mill pluss en mill i fellesgjeld. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 Charlie Amberson skrev (1 time siden): Nei, felleutgiftene (altså "husleien" hver måned) var ikke tatt med på mitt finansieringsbevis heller. Bankene burde kanskje gjort det. For man kan jo kanskje klare å betjene et lån på 2 mill hvis fellesutgiftene er kr 1000 pr måned, men ikke hvis de er kr 9000. På den annen side er det oftest en viss sammenheng mellom fellesgjeld og fellesutgifter, enten er begge høye eller begge lave, så bankene ønsker kanskje ikke å komplisere finansieringsbevisene for mye heller siden det for kundemassen som helhet for deres del ikke spiller så stor rolle. (Andre momenter er oppvarming, om den kommer fra strøm som du må betale utenom eller om fjernvarme fra radiatorer på veggen er inkludert i fellesutgiftene. Oppussingsbehov spiller også en rolle, med ordet behov i sin opprinnelige betydning, ikke oppussingslyst som er noe annet) Hver enkelt lånetaker har jo også et eget ansvar med å selv bedømme hva de kan klare. Det er ikke nødvendigvis slik at hvis banken sier greit, så er det faktisk greit. Banken er ikke en forelder og du er ikke et barn. Ja , det er dette jeg også stusser over. At ikke fellesutgiftene tas med i betrakning, men man må jo bare tenke selv Før da jeg kjøpte, tok ikke banken med fellesgjeld men regnet ut innskudd og om jeg klarte fellesutgiftene. Fellesgjeld ble ikke regnet med, men nå blir kun gjelden regnet med og ikke fellesutgiftene. Men som sagt, får regne på det selv når jeg får svar ::) Brunello skrev (1 time siden): Du er personlig ansvarlig for å nedbetale din andel av fellesgjelden etter betalingsplanen så lenge du eier andelen. Det er akkurat det samme som å ha lån i en bank. Når du selger, gjøres lånet opp ved at kjøpesummen brukes til å innfri gjelden. I et borettslag tar kjøper over fellesgjelden. Banken må selvsagt ta hensyn til fellesgjeld. Dersom du har økonomi til å betjene kr 3 mill i lån, klarer du ikke tre mill pluss en mill i fellesgjeld. Åh herregud, ja jeg vet da det. Dette beviser jo bare at du ikke har fulgt med i timen. Men du skal ha for å prøve å overbevise meg om noe jeg vet Jeg snakket om at banken ikke tar med fellesutgiftene, men kun fellesgjeld nå for tiden, Men du mener tydeligvis at jeg ikke har peiling på noe. Haha, god natt! Anonymkode: 98ed1...dde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå