Gå til innhold

Saudi-Arabia. Hvorfor Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du noengang vært i Saudi-Arabia?

Kunne du tenkt deg å besøkt landet?

Hvorfor Hvorfor ikke?

Anonymkode: c52a8...a1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting der som interesserer meg. 

Reiser ikke til Pattaya heller. Ingenting der som interesserer meg. Men jeg skjønner at sex-turister liker stedet. Og jeg skjønner at muslimer liker Saudi-Arabia. Men det er altså ikke "my cup of tea". 

Anonymkode: 2c7c1...4cf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du noengang vært i Saudi-Arabia?

Kunne du tenkt deg å besøkt landet?

Hvorfor Hvorfor ikke?

Anonymkode: c52a8...a1d

Nei kunne aldri tenkt med Saudi Arabia, overhode ikke tilrettelagt for turister. Og ikke er jeg muslim. Og ikke jobber jeg i oljebransjen.

Men har litt lyst til å besøke Dubai, fordi alt er så ekstremt der. Det må være et av de mest surealistiske stedene i verden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er strenge regler, vanskelig å gå rundt (alt basert på bilkjøring), ikke noe interessant der utover ørken, osv. Da er Iran mye bedre, hyggelige mennesker, interessant kultur, mye fint å se :)

Anonymkode: 9c71c...362

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er strenge regler, vanskelig å gå rundt (alt basert på bilkjøring), ikke noe interessant der utover ørken, osv. Da er Iran mye bedre, hyggelige mennesker, interessant kultur, mye fint å se :)

Anonymkode: 9c71c...362

Iran kunne jeg godt tenke og besøkt.  Mye å se på, veldig hyggelige folk og god mat.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Land som ikke tolererer ytringsfrihet er land jeg ikke har interesse av å reise til. Drittland.

Anonymkode: c4bcc...673

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært i Saudi Arabia. På grunn av regimet kommer jeg aldri til å reise dit. Når de trekker en kvinne for terrordomstolen for å ha søkt jobb i FN og hun kjørte bil, da bør det si sitt om regimet.

Det er en ekstrem kvinneundertrykking der. Kongefamilien har all makt der. Jeg vet ikke hvordan det er for kvinnelige turister der som ikke er muslimer.

Anonymkode: f98b2...f60

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri vært i Saudi Arabia. På grunn av regimet kommer jeg aldri til å reise dit. Når de trekker en kvinne for terrordomstolen for å ha søkt jobb i FN og hun kjørte bil, da bør det si sitt om regimet.

Det er en ekstrem kvinneundertrykking der. Kongefamilien har all makt der. Jeg vet ikke hvordan det er for kvinnelige turister der som ikke er muslimer.

Anonymkode: f98b2...f60

Vil bare rette deg litte granne anngående kongefamilien og dens makt. De er i utgangspunktet et eneveldig monarki ja, men under den forutsetning at de styrer landet på en måte som de relgiøse lederne vil ha det. Det ligger faktisk i bunn helt ifra grunnleggelsen av Saudi Arabia. Hvor de relgiøse lederne gikk inn og ga sin støtte til kongefamilien mot at Kongen rettet seg etter de relgiøse ledernes ønsker.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er etnisk norsk, ung kvinne som har veldig lyst til å reise dit, hovedsakelig Jeddah fordi der er det ikke like konservativt som f.eks Riyadh.. Det er mange fine kjøpesenter der, kafeer kun for kvinner og faktisk flere fine steder å se som turist hvis du setter deg ordentlig inn i det. Jeg er ikke muslim eller har noe tilknytning til landet, men har likevel veldig lyst til å dra dit for å se. Er generelt glad i Midtøsten. 

De har turistvisum og jobber nå med å gjøre landet enda bedre for turister når de åpner landet igjen etter covid. Det er trygt der på gatene selv for kvinner som reiser alene. Landet blir bedre og bedre og jeg gleder meg til å dra dit.

Jeg har gjort ekstremt mye research på alt dette og har i årevis fulgt med på landet og andre reisende som har vært turist der. Så klart er ikke Saudi et sted å dra om du ikke er "open minded" på en annen kultur på den måten. Er mye å sette seg inn i og det er viktig at du er åpen og respekterer hvordan det er der. Landet er ikke i nærheten av så farlig som mange skal ha det til. Det er bare å oppdatere seg på hvordan det er der. Nå er det jo krig med Jemen så det er jo en annen ting.. Så lenge man ikke er nedlatende mot myndighetene og følger lovene der så er det trygt.

Anonymkode: 85007...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen ønske om å reise på ferie til Sør-Afrika under apartheid.  Jeg har ingen ønske om å reise på ferie til Saudi Arabia under dets apartheid.

Anonymkode: 6d58c...e3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I Mecca og Medina har ikke andre enn muslimer tillatelse å være. Det er loven der. (Hørte jeg rasisme?)

Det frister ikke å reise til det landet for å si det sånn.

Anonymkode: ea65b...7eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er etnisk norsk, ung kvinne som har veldig lyst til å reise dit, hovedsakelig Jeddah fordi der er det ikke like konservativt som f.eks Riyadh.. Det er mange fine kjøpesenter der, kafeer kun for kvinner og faktisk flere fine steder å se som turist hvis du setter deg ordentlig inn i det. Jeg er ikke muslim eller har noe tilknytning til landet, men har likevel veldig lyst til å dra dit for å se. Er generelt glad i Midtøsten. 

De har turistvisum og jobber nå med å gjøre landet enda bedre for turister når de åpner landet igjen etter covid. Det er trygt der på gatene selv for kvinner som reiser alene. Landet blir bedre og bedre og jeg gleder meg til å dra dit.

Jeg har gjort ekstremt mye research på alt dette og har i årevis fulgt med på landet og andre reisende som har vært turist der. Så klart er ikke Saudi et sted å dra om du ikke er "open minded" på en annen kultur på den måten. Er mye å sette seg inn i og det er viktig at du er åpen og respekterer hvordan det er der. Landet er ikke i nærheten av så farlig som mange skal ha det til. Det er bare å oppdatere seg på hvordan det er der. Nå er det jo krig med Jemen så det er jo en annen ting.. Så lenge man ikke er nedlatende mot myndighetene og følger lovene der så er det trygt.

Jeg har bodd der og kan si at NEI det er ikke trygt som kvinne å gå alene. Du blir trakassert av menn som mener du er hore fordi du går alene.  Ikke får du noe særlig sympati fra de lokale kvinnene heller om du går alene. De har noen interessante fjellformasjoner som er verdt å se. Men igjen, påkledning er viktig, selvom staten sier de åpner for turisme er ikke det noe Beduiner og andre tradisjonsbundne nødvendigvis syntes er ok. Når det kommer til mat, er den autentiske Saudi maten fæl. Heldigvis har man muligheter til å spise libanesisk, indisk og mc Donalds på hvert gatehjørne.  Gamle Ryihad -Diirayha er flott, men ikke verdt turen alene.  

Anonymkode: e3a85...720

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har bodd der og kan si at NEI det er ikke trygt som kvinne å gå alene. Du blir trakassert av menn som mener du er hore fordi du går alene.  Ikke får du noe særlig sympati fra de lokale kvinnene heller om du går alene. De har noen interessante fjellformasjoner som er verdt å se. Men igjen, påkledning er viktig, selvom staten sier de åpner for turisme er ikke det noe Beduiner og andre tradisjonsbundne nødvendigvis syntes er ok. Når det kommer til mat, er den autentiske Saudi maten fæl. Heldigvis har man muligheter til å spise libanesisk, indisk og mc Donalds på hvert gatehjørne.  Gamle Ryihad -Diirayha er flott, men ikke verdt turen alene.  

Hva slags mat er ekte saudisk? Hva består den av? Hvordan blir den tilberedt?

Anonymkode: 9e713...42f

Skrevet

Det er skikkelig drittland. Og du er med på å støtte landet hvis du drar dit på ferie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags mat er ekte saudisk? Hva består den av? Hvordan blir den tilberedt?

Anonymkode: 9e713...42f

De gangene vi var på «Saudi Arabian heritage»  ble vi servert ris som var kokt i kamelmelk. Saus laget av dadler, kamel og geitekjøtt kokt uten særlig krydder. Grått og smakløst. De har selvfølgelig blitt influert av India, Pakistan og Libanon etterhvert. Men stjernekokker har de ikke vært fra tidlige dager.  
BTW. Butikkene de har i shopping senter. Består stort sett av Amerikanske og Europeiske kjedebutikker.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det har lite med "open minded" å gjøre slik som de behandler folket sitt, og da spesielt kvinner. 

Hva vil du gjøre hvis du feks blir voldtatt som kvinne der?

Tror du at det bare er å gå til politiet slik som i Norge? 😂

Anonymkode: c4bcc...673

• Liker 1
Skrevet

For å ikke ta i, så er man kanskje ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen om man drar ned til et land hvor man kan bli arrestert for ting vi i Norge mener er menneskerettigheter og selvfølgeligheter.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei! Fordi det er ett jalla-land Norge ikke burde ha noe å gjøre med, og heller ikke noe nordmenn burde støtte gjennom turisme...

Edit- "land"

Endret av Beeblebrox
Skrevet

Ser overhodet ingen grunn til å reise til et totalitært drittregime som lever i fortiden med slaveri, rasisme, diskriminering og et sleppendt forhold til menneskerettigheter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...