AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Dere er sikkert mange barnehagearbeidere her inne og jeg er skikkelig sjokkert. Søsteren min og mannen hennes har ett barn på 2 år som begynte I bhg i januar. Igår fikk dem beskjed fra bernevernet heltnut av drt blå at barnehagen har meldt dem. Bakrunnen for meldelsen var at foreldre er vegetarianere og oppfostrer barnet etter det. Kan barnehagen melde til Brnevernet pga foreldre velger å oppdra barna som vegetarianere? Anonymkode: 64848...5a8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere er sikkert mange barnehagearbeidere her inne og jeg er skikkelig sjokkert. Søsteren min og mannen hennes har ett barn på 2 år som begynte I bhg i januar. Igår fikk dem beskjed fra bernevernet heltnut av drt blå at barnehagen har meldt dem. Bakrunnen for meldelsen var at foreldre er vegetarianere og oppfostrer barnet etter det. Kan barnehagen melde til Brnevernet pga foreldre velger å oppdra barna som vegetarianere? Anonymkode: 64848...5a8 Det kommer jo helt an på hvordan foreldrene gjør det. Det er ikke uproblematisk å oppdrag så små barn til å bli vegetarianere, det krever mere enn å bare gi barnet det samme å spise som en voksen. Barnehagen vil nok sikre seg at barnet for den næringen og energien det trenger og at foreldre er bevisste på hva de gjør. Anonymkode: 7e38c...f26 23
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 11. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dere er sikkert mange barnehagearbeidere her inne og jeg er skikkelig sjokkert. Søsteren min og mannen hennes har ett barn på 2 år som begynte I bhg i januar. Igår fikk dem beskjed fra bernevernet heltnut av drt blå at barnehagen har meldt dem. Bakrunnen for meldelsen var at foreldre er vegetarianere og oppfostrer barnet etter det. Kan barnehagen melde til Brnevernet pga foreldre velger å oppdra barna som vegetarianere? Anonymkode: 64848...5a8 Så enkelt er det ikke. Da vil i så fall barnevernet avfeie det. Grunnen i bekymringsmeldingen er garantert ikke "foreldrene er vegetarianere". Anonymkode: 2cc10...2ad 61
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Jeg hadde blitt skeptisk til foreldrene om jeg hadde fått servert denne historien. De har sannsynlig noe de skjuler, og barnehagen har fattet mistanke. Det blir en undersøkelsessak hos BV, og hvis alt er greit, så er alt greit. Anonymkode: 2cc10...2ad 46
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så enkelt er det ikke. Da vil i så fall barnevernet avfeie det. Grunnen i bekymringsmeldingen er garantert ikke "foreldrene er vegetarianere". Anonymkode: 2cc10...2ad Jeg har fått lest brevet som barnehagen har sendt inn til barnevernet og det var kun basert på at barnet blir oppfostret som vegerarianer. Vi bor på bygda, og det er ikke vanlig her å være vegetarianere. Anonymkode: 64848...5a8 2
knulleGuden666 Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Støtter barnehagen! Barn trenger kjøtt!! 16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har fått lest brevet som barnehagen har sendt inn til barnevernet og det var kun basert på at barnet blir oppfostret som vegerarianer. Vi bor på bygda, og det er ikke vanlig her å være vegetarianere. Anonymkode: 64848...5a8 Hvordan i alle dager har du fått tilgang til et slikt brev? Uansett, bekymringen er sannsynlig at barnet ikke får i seg nok næring, og de som ser barnet i våken tilstand nesten lenger enn foreldrene selv, er nok egnet til å se dette. Anonymkode: 2cc10...2ad 22
Mnjah Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 knulleGuden666 skrev (1 minutt siden): Støtter barnehagen! Barn trenger kjøtt!! Barn trenger grønnsaker... 16
knulleGuden666 Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Mnjah skrev (Akkurat nå): Barn trenger grønnsaker... Og kjøtt... 16
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Melder de foreldre som gir barn sukker også da, eller?! Anonymkode: af928...b68 14
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Barn trenger næring. Det er poenget. Anonymkode: 2cc10...2ad 14
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Melder de foreldre som gir barn sukker også da, eller?! Anonymkode: af928...b68 Nei. De melder når de er bekymret for barnets helse. Anonymkode: 2cc10...2ad 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-fullverdig/ AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn trenger næring. Det er poenget. Anonymkode: 2cc10...2ad Vegetarmat er fullverdig. Voksne skal spise maks 500 g rødt kjøtt i uka og bearbeidede produkter til et minimum, hvorfor er det positivt for barn å spise det? Anonymkode: 46ea2...669 16
nomore82 Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 Ja vel. Så har barnehagen meldt fra til BV. Dersom dette faktisk er hele historien så vil det ikke skje noe mer enn at BV har seg en prat med foreldre (undersøkelsessak) og deretter avslutter den. 20
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan i alle dager har du fått tilgang til et slikt brev? Uansett, bekymringen er sannsynlig at barnet ikke får i seg nok næring, og de som ser barnet i våken tilstand nesten lenger enn foreldrene selv, er nok egnet til å se dette. Anonymkode: 2cc10...2ad Det er jo søsteren hennes brevet omhandler, så det er vel ikke så rart? Enten har barnehagen eller barnevernet delt dette brevet med søsteren som har delt det videre. Anonymkode: 892c6...31d 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 Høres rart ut. Jeg har en sønn som er «vegetarianer» av seg selv, altså han er så kresen at det han spiser er kun frukt, brød, ost, pasta, suppe, grøt, pannekaker etc, ja du skjønner, altså han spiser null kjøtt. Sånn har han vært siden han startet i barnehagen. Vi snakket om det på en eller annen foreldresamtale, at det var sånn han var og at nå som han er eldre (skolestarter) så følger vi også med ift hva han mangler av vitaminer etc. Og så har det aldri vært noe tema igjen .. Høres helt merkelig ut å bli meldt til barnevernet på et sånt grunnlag? Jeg mener, når foreldre bevisst velger at barna også skal være vegetarianere så har dem vel satt seg såpass inn i det at de vet at det må følges opp? Anonymkode: 2bf60...d41 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. De melder når de er bekymret for barnets helse. Anonymkode: 2cc10...2ad Er jo minst like bekymringsfullt med barn som får mat med mye tilsatt raffinert sukker, som det er i halv- og helfabrikat mat. Definitivt ikke bra det heller. Anonymkode: af928...b68 9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 Om barnet virker slapt og ikke henger med, er blekt og uten energi så blir det jo en annen sak - men sånn generelt så er det ikke «farlig» å vokse opp uten kjøtt. Anonymkode: 2bf60...d41 12
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 Støtter som mange andre sier, er det så lite blir saken lukket like fort som den ble åpnet. Anonymkode: e6500...68d 10
ErGlad Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 Jeg er selv kritisk til BV, men denne historien kjøper ikke. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå