AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Hei, jeg skal leie ut et rom i leiligheten min fra august. Er det lov å binde leietaker frem til juni 2022? altså at jeg sikrer at leietaker ikke flytter ut(jeg taper inntekt) før juni 2022? Hva skriver man isåfall? Anonymkode: a75b6...9bd
gmail Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei, jeg skal leie ut et rom i leiligheten min fra august. Er det lov å binde leietaker frem til juni 2022? altså at jeg sikrer at leietaker ikke flytter ut(jeg taper inntekt) før juni 2022? Hva skriver man isåfall? Anonymkode: a75b6...9bd Jeg tror at det da går under tidsbegrenset utleie, eller noe sånt men husk at det går begge veier
Chiubi Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Du kan ikke tvinge leietaker til å betale husleie i et helt år hvis leieboer flytter ut etter tre måneder. Du kan skrive ett års kontrakt, men du kommer ikke unna tre måneders gjensidig oppsigelse, i henhold til husleieloven. En ett års leiekontrakt er lov å si opp. Og det er bra for begge parter, særlig når det gjelder et rom i ditt hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 3 minutter siden, gmail said: Jeg tror at det da går under tidsbegrenset utleie, eller noe sånt men husk at det går begge veier Det meste utleie er for en tidsbegrenset periode. Men viktig poeng at en slik binding vil gå begge veier. Anonymkode: 2800e...808
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 TSher. Ønsker å følge loven, så da holder jeg meg til 3 års kontrakt og 3mnd oppsigelse. Anonymkode: a75b6...9bd
DrueSmoothie Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Men, jeg tenker på en annen ting... Du sier du skal leie ut rom i leiligheten din. Vil du virkelig, for din egen del, at noen skal binde seg til å bo hos deg i 3 år? Hva om dere blir uvenner? Ikke fungerer til å bo sammen? Da vil heller ikke du ha mulighet til å si opp kontrakten dersom vedkommende ikke går med på å flytte og avbryte kontrakten. Så jeg tenker som utleier, både mtp rom i egen bolig, men også som selvstendig boenhet, at også jeg vil ha mulighet til å si opp leietaker med en vanlig 3 mnd oppsigelse dersom leieforholdet ikke skulle fungere. 2
Illuminatum Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, jeg skal leie ut et rom i leiligheten min fra august. Er det lov å binde leietaker frem til juni 2022? altså at jeg sikrer at leietaker ikke flytter ut(jeg taper inntekt) før juni 2022? Hva skriver man isåfall? Anonymkode: a75b6...9bd Leier du ut et rom i egen leilighet er det 1 måneds gjensidig oppsigelsestid. Du kan ikke sikre deg at leietaker ikke flytter ut. 3
Jytte Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TSher. Ønsker å følge loven, så da holder jeg meg til 3 års kontrakt og 3mnd oppsigelse. Anonymkode: a75b6...9bd Det er en mnd. oppsigelse når du leier ut et rom, eller leier ut møblert. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Hvis du kun leier ut ett rom er gjensidig oppsigelsestid 1 mnd. Du kan ikke ha andre regler, du må følge Husleieloven. Vil anbefale deg å lese deg GODT opp Anonymkode: 830cb...e81 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Her svarer folk som ikke har peiling. Det er fullt lovlig å ha en avtale som ikke kan sies opp. Hvis dere leser loven litt nøyere så finner dere formuleringer som «hvis ikke noe annet er avtalt». Anonymkode: 17da4...2d9 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her svarer folk som ikke har peiling. Det er fullt lovlig å ha en avtale som ikke kan sies opp. Hvis dere leser loven litt nøyere så finner dere formuleringer som «hvis ikke noe annet er avtalt». Anonymkode: 17da4...2d9 Alle leieavtaler kan sies opp med god nok grunn. Så jo, folk her har peiling. Jeg har leid ut i mange år. Selv om jeg har en fast avtale, kan jeg alltid få leietaker ut. Og leietaker kan alltid komme seg ut. Anonymkode: 2aa7d...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Her svarer folk som ikke har peiling. Det er fullt lovlig å ha en avtale som ikke kan sies opp. Hvis dere leser loven litt nøyere så finner dere formuleringer som «hvis ikke noe annet er avtalt». Anonymkode: 17da4...2d9 Nei, det er faktisk ulovlig Anonymkode: 830cb...e81 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er faktisk ulovlig Anonymkode: 830cb...e81 Nei, det er ikke det. Man kan ha tidsbestemt utleie det leieforholdet ikke kan sies opp i kontraktens varighet. Skjønner ikke hvor dere har det fra at dette er ulovlig. Anonymkode: 17da4...2d9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Er dette alle utleiefirmaer gjør. Feks om noen utleier fra 1.april: Oppsigelsestiden i dette leieforholdet er 3 måneder for begge parter. Leieforholdet har en bindingstid frem til 31.01.2022, og dette er første mulige tidspunkt en oppsigelse kan ha virkning fra. Sies leieforholdet opp innen denne dato vil leieforholdet ha en minste leietid frem til 30.04.2022. Anonymkode: 0c171...444
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Anbefaler ikke uoppsigelig kontrakt - da har leieboer rett til å fremleie rommet sitt om vedkommende har en god grunn til å flytte ut. Vi leier ut i sokkel - da er det lov med 1-årskontrakter. Mener det også gjelder rom slik som ditt (der eier bor i samme hus og det ikke er en separat enhet). Oppsigelse av en kontrakt der huseier bor i samme bolig er forøvrig gjensidig. Huseier trenger ikke noen spesiell grunn for å si opp leietaker slik som i separate enheter. Anonymkode: 04e22...390
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå