Gå til innhold

La ettåring bli smittet av forkjølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det riktig å utsette de små for litt forkjølelse for å bygge immunforsvar? Vi har en på ett år, som ikke har startet i barnehage ennå. Nå har vi to ganger vært med andre snørrete barn. Men nå er jeg lei, min sønn er pottetett og i dårlig humør. Selv blir jeg også veldig syk, for immunforsvaret er lik null. Ender med at far må bli hjemme fra jobb. 

Hva er egentlig riktig. Unngå andre barn når de er snørrete eller bare stå i det? Blir vel ikke bedre ved barnehagestart 😖

Anonymkode: 8f55d...fb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det riktig å utsette de små for litt forkjølelse for å bygge immunforsvar? Vi har en på ett år, som ikke har startet i barnehage ennå. Nå har vi to ganger vært med andre snørrete barn. Men nå er jeg lei, min sønn er pottetett og i dårlig humør. Selv blir jeg også veldig syk, for immunforsvaret er lik null. Ender med at far må bli hjemme fra jobb. 

Hva er egentlig riktig. Unngå andre barn når de er snørrete eller bare stå i det? Blir vel ikke bedre ved barnehagestart 😖

Må far være hjemme fra jobb fordi du er forkjølet? Da er det på tide at du blir voksen og lærer deg å bite tenna litt sammen.

Anonymkode: 113d0...643

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må far være hjemme fra jobb fordi du er forkjølet? Da er det på tide at du blir voksen og lærer deg å bite tenna litt sammen.

Anonymkode: 113d0...643

Du hadde ikke noe svar til det jeg spurte om? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt kommer til å være mye sykt de neste 2-3 årene. Det er bare å glede seg til masse fravær fra jobb og søvnløse netter 😀

Anonymkode: eb9f1...b14

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å utsette barn for sykdom med vilje. Dette kommer av seg selv når barnet begynner i barnehage og på skole. 

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke vitsen med å utsette barn for sykdom med vilje. Dette kommer av seg selv når barnet begynner i barnehage og på skole. 

Barnehagebarna vi kjenner er jo nesten kronisk tett nå om vinteren. Skal vi unngå all kontakt, får ikke gutten vår vært med andre barn. Men ja, jeg er egentlig enig med deg. Bare alle rundt som maser om at dette er så sunt for gutten vår. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo kanskje ikke rett tid for å omgås forkjølede mennesker i utgangspunktet da.. selvfølgelig skal man ikke med vilje utsette barnet for sykdom, men fortsatt ikke bure seg inne. Lev normalt, det blir mer enn nok :) 

Anonymkode: 2f1dd...6c9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forkjølelse er knapt nok å regne som en sykdom med småbarn. Hadde aldri falt meg inn å unngå forkjøla folk. 

Anonymkode: a1167...b63

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forkjølelse er knapt nok å regne som en sykdom med småbarn. Hadde aldri falt meg inn å unngå forkjøla folk. 

Anonymkode: a1167...b63

Aldri opplevd våkennatt før, så her ble forkjølelse plutselig veldig tungt. 

Gjest Albbas
Skrevet

Kunne forstått spørsmålet ditt hvilket som helst annet år, men nå, under pandemien? Er ikke rådet å holde seg hjemme når man er forkjøla, barn som voksen? Ergo, ikke møte andre forkjøla barn heller. Den nye mutasjonen smitter bedre blant barn, så akkurat nå tar ikke jeg sjansen hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (1 minutt siden):

Kunne forstått spørsmålet ditt hvilket som helst annet år, men nå, under pandemien? Er ikke rådet å holde seg hjemme når man er forkjøla, barn som voksen? Ergo, ikke møte andre forkjøla barn heller. Den nye mutasjonen smitter bedre blant barn, så akkurat nå tar ikke jeg sjansen hvertfall. 

De går jo i barnehagen slik. Føler de har gått kronisk tett de siste månedene. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De går jo i barnehagen slik. Føler de har gått kronisk tett de siste månedene. 

Hvis de bare er snørrete kaller jeg det egentlig ikke forkjøla... Sikker på at det er de dere er smittet av? Siden du er så veldig syk? 

Skrevet (endret)

Til vanlig hadde jeg ikke hatt noen mottanker mot å la barna mine leke med barn som var forkjølet, men jeg hadde ikke bevist oppsøkt det for at de skulle bli smittet. De kommer til å være forkjølet mange ganger i året opp igjennom, uavhengig om man oppsøker det eller ikke. 

Men med tanke på at vi er midt i en pandemi ville jeg aldri omgått eller latt ungene være med andre som hadde luftveissymptomer. Da kan ikke ungene gå på skolen/bhg. og en av oss måtte ha blitt hjemme. I verste fall hadde jeg og mannen også blitt syk og begge jobber i helsevesenet. Da får vi ikke gå på jobb med den minste antydning til symptomer, til tross for coronatest som er negativ. Det kunne bety mye unødvendig fravær fra jobb, midt i en tid der vi er sårt treng, nettopp pga. at mange flere må melde seg syk og være hjemme.

Endret av Nordilandet
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget med å utsette ettåringen for forkjølelse med vilje, spesielt ikke nå for tida hvor det er såpass ugreit å bevege seg ute i samfunnet med luftveisinfeksjon. Blir sikkert rikelig med forkjølelser etter barnehagestart. Eller kanskje ikke; mine unger har aldri vært så friske som etter tiltakene mot pandemien startet. Men en og annen infeksjon blir det uansett, og det holder, det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Hvis de bare er snørrete kaller jeg det egentlig ikke forkjøla... Sikker på at det er de dere er smittet av? Siden du er så veldig syk? 

Ja, er nok forkjølelse. Det er ikke forkjølelsen i seg selv som gjør at jeg er syk. Går på sterke medisiner som slår ned immunforsvaret mitt, en liten forkjølelse gjør at hele grunnsykdommen min blusser opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe for seg å bygge immunforsvar. Noen har dårlig immunforsvar, andre har godt. De som ikke har sterkt immunforsvar blir syke ofte, forkjølet flere ganger hvert eneste år osv. Hadde det vært slik at det å bli syk booster immunforsvaret, ville jo ikke noen blitt syk ofte, gjennom hele livet.

Anonymkode: 2094d...0f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet ditt kommer til å være mye sykt de neste 2-3 årene. Det er bare å glede seg til masse fravær fra jobb og søvnløse netter 😀

Typisk sånne kommentarer med: bare vent du!

Barnet mitt har gått 1 1/2 år i barnehage og har kun vært borte med lett forkjølelse 3 ganger. Aldri feber eller omgangssyke :)

Anonymkode: b2347...362

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Barnet mitt har gått 1 1/2 år i barnehage og har kun vært borte med lett forkjølelse 3 ganger. Aldri feber eller omgangssyke :)

Og det er faktisk uvanlig lite 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å unngå barn med tett nese bil bety veldig lite sosialisering for barnet deres i denne alderen og tid på året; snørr og tett nese er vel nesten kronisk i denne alderen og første par årene i barnehagen. 

Hold dere heller vekke fra barn med snørr, tett nese + redusert almenntilstand! 

Og til slutt; du har små barn. Dere vil få runder med forkjølelse, sykdom, netter etter netter med lite søvn. Og er du som meg; blir du selv forkjølet og syk så fort barnet blir det. Aldri vært så mye syk jeg som når barnet begynte i barnehagen og 2 år frem i tid!

Anonymkode: dd8f5...4aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da var dere heldigere enn gjennomsnittet for å si det slik! 10 virusinfeksjoner per år første årene sees på som helt normalt! 

Anonymkode: dd8f5...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...