Gå til innhold

Fordeler og ulemper med epidural. Hvorfor ønsker så mange å klare seg uten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få satt opplegget til epidural med en gang jeg kommer til sykehuset fordi jeg har økt risiko for keisersnitt. Men jeg tror ikke de setter inn smertestillende i den med mindre jeg ønsker. Jeg er veldig i tvil og det er litt fordi jeg ikke kan så mye om epidural. 

Hva er grunnen til at så mange kvinner vil "klare" seg uten? I USA føler jeg alle tar epidural og det er ganske vanlig, men her er det en filosofi om at man vil helst prøve uten, men er det noen gode grunner til det? Og da tenker jeg ikke at du har en 0.001 økt sannsynlighet for å bli lam, men ordentlige åpenbare negative konsekvenser som det er en sannsynlig risiko for? 

Eller er det bare en styrke test og et ønske om å se hva man takler? 

jeg syns liksom det føles som et nederlag og ta epidural og at det er mange som skryter hvis de ikke trengte det. Men i alle andre sammenhenger ville det vært helt åpenbart med smertelindring for noe slikt.. 

Anonymkode: 3b7fc...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del ser jeg på fødsel som en naturlig prosess som jeg vil oppleve 100%.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er noe man liksom skal klare seg uten. Selvfølgelig er det en risiko for at ting kan gå galt, og det kan jeg skjønne at noen er redd for. Og epidural kan jo endre fødselsopplevelsen, feks ved å dra en langvarig fødsel enda lenger ut, så en slik erfaring kan jo også gjøre noen skeptiske. 

Jeg fødte uten, men jeg hadde styrtfødsel, så vi rakk ikke å sette inn. Hadde vi rukket det så hadde det blitt satt. 

Anonymkode: f2caa...da1

AnonymBruker
Skrevet

Har født tre barn, og ikke hatt epidural. Har aldri vurdert det. Fikk høre at det bremser fødselen/gjør riene mindre effektive, og derfor ville jeg ikke ha. Er ikke veldig redd den type smerte, så det gikk helt fint. 

(Men legg meg gjerne i narkose om jeg skal til kontroll hos tannlegen, for den type smerte takler jeg ikke)

Anonymkode: 1ec07...a0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (8 minutter siden):

For min del ser jeg på fødsel som en naturlig prosess som jeg vil oppleve 100%.

Og det gjør du ikke med epidural!? Jeg opplevde min fødsel 100% jeg også, det var ikke en 50% opplevelse fordi jeg tok epidural liksom😒

Anonymkode: 1f32b...9b6

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt rier i 14 timer da jordmor anbefalte epidural så jeg ikke skulle bli så enda mer sliten enn jeg allerede var. Det var lurt, for jeg hadde rier i 8 timer til (og endte med hastesnitt). Jeg er glad for at jeg ikke prøvde meg uten, for da hadde de måtte lagt meg i narkose når babyen måtte ut akutt.

Anonymkode: bb49d...1fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når vi var på fødselskurs så fikk vi høre at epidural øker risikoen for at riene ikke blir kraftige nok eller stopper opp, og at man derfor må få riestimulerende drypp og det øker risikoen for bruk av tang/sugekopp. I tillegg vil ofte ikke kunne bevege seg like fritt på grunn av at man er koblet til apparater og kanskje ikke får brukt tyngdekraften nok ved fødselen. Det gir risiko for en mer langvarig fødsel. Så dersom man har en vanlig, ukomplisert fødsel med et forholdsvis kortvarig forløp som starter raskt så forstår jeg at man kanskje ønsker og kan klare seg uten. Selv hadde jeg fem døgn hjemme med vonde modningsrier som gjorde at jeg hverken sov eller spiste de siste 2 døgnene før aktiv fødsel var i gang, i tillegg til at barnet var stjernekikker noe som øker risikoen for et langvarig forløp med uregelmessige rier. Så jeg ble anbefalt epidural av jordmor på sykehuset og takket ja. Ønsket i utgangspunktet å klare meg uten, men jeg var så utslitt før fødselen startet at jeg ikke hadde klart meg uten epidural. 

Anonymkode: ec347...34f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de over som sier at det forlenger fødselen, det er snakk om veldig få minutter. Epidural var helt fantastisk og gjorde fødselen mindre jævelig. Like lite dom jeg ville operert uten bedøvelse (for å kjenne på opplevelsen) ville jeg født uten epidural. 

• Liker 16
Skrevet

For meg ville det vært uaktuelt uten. Alle 3 fødslene ønsket jeg epidural. Når den er riktig dosert så tar den kun toppene - man føder slett ikke smertefritt, men slipper toppene. Men er doseringen feil kan den hemme fødselen og gjøre riene svakere fordi kvinnen kjenner dem ikke like godt og kan ikke presse like effektivt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Epidural gjorde at pressriene forsvant og jeg spydde hele tiden av epidural noe som gjorde at jeg ikke fikk et naturlig fødselsforløp som gjorde at jeg feks beveget på meg.

Siden jeg ble igangsatt hadde jeg dog aldri klart meg uten epidural, etter 8 timer med stormrier hadde jeg ikke krefter, så epidural gjorde at jeg kunne sove. 

Men det hjalp lite når jordmor økt på epiduralen når jeg nærmet meg 10 cm og dermed drepte alle rier.

Anonymkode: 304c6...c1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke hør på de over som sier at det forlenger fødselen, det er snakk om veldig få minutter. Epidural var helt fantastisk og gjorde fødselen mindre jævelig. Like lite dom jeg ville operert uten bedøvelse (for å kjenne på opplevelsen) ville jeg født uten epidural. 

Det vet du ingenting om. Pressfasen skal i gjennomsnitt vare 1 time, for meg ble det over 3 timer og ungen måtte til slutt dras ut pga. epiduralen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet du ingenting om. Pressfasen skal i gjennomsnitt vare 1 time, for meg ble det over 3 timer og ungen måtte til slutt dras ut pga. epiduralen.

Gjennomsnittlig forlenges pressriene med 10 minutter. Det er ikke snakk om timesvis lenger. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1t i gjennomsnitt? Da hadde jeg kjemperaske fødsler (med epidural) hvor pressefasen varte mellom 25 og 35 minutter. Det høres ut som at du fikk litt større dose og AB over deg. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Tja, jeg har født to ganger uten smertelindring. Ikke fordi det var noe mål i seg selv, men jeg tenkte faktisk ikke på å be om det underveis. Smertene var jo selvsagt "all-consuming", men ikke uoverkommelige på et vis. Om det gir mening? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde veldig lyst på epidural, men fødselen gikk for fort frem at det ikke ble tid. Var veldig vondt med hyppige rier!! Hadde fødselen tatt lang tid som det for mange gjør, hadde jeg ikke vært i tvil🙈 var overkommelig siden fødselen bare tok 4 timer.

Anonymkode: af3f6...e87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde god smertelindrende effekt av epidural. Mest plagsomme bivirkning var kløe.

Anonymkode: 325b8...7c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og det gjør du ikke med epidural!? Jeg opplevde min fødsel 100% jeg også, det var ikke en 50% opplevelse fordi jeg tok epidural liksom😒

Deg om det.

Jeg ønsker ikke at en naturlig fødsel for meg skal være en medisinsk prosedyre med ting koblet til kroppen som forstyrrer og hindrer  fri bevegelse og tar bort fokus.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Etter 4 døgn med veer var jeg svært positiv til epidural. Jeg var ikke negativ i forkant heller. Jeg ville gått inn i fødselen med et åpent sinn. Ting går ikke alltid som man håper/planlegger. Til meg endte det i haste keisersnitt (som ikke var en dårlig opplevelse, men forløpet var).

Jeg forstår ikke denne negativiteten omkring epidural. Men har man enkle fødsler og ikke føler behovet, så skal man såklart ikke ta det. Men er behovet der synes jeg på ingen måte det er et nederlag.

Anonymkode: 518bb...629

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er noen uker fra termin og har et helt åpent sinn til epidural. Jeg har hørt historiene som er nevnt her, at det drøyer fødselen, roer ned rier, man kan få en forferdelig hodepine, føler man mister kontroll osv. Men jeg tenker at hvis jeg på noe tidspunkt føler jeg trenger epidural, så skal jeg ha epidural (så sant det lar seg gjøre selvsagt). Tenker det beste er å ta det som det kommer jeg :) 

Anonymkode: 71ae5...93d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...