Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om man skal vente med å ha ubeskyttet sex etter en spontanabort til man har hatt første menstruasjon, eller om dette ikke har noen betydning? Hva vil isåfall forskjellen være rent fysisk?

Etter min spontanabort sa jordmor «når kroppen er klar, så er den klar» men hun nevnte også «en menstrasjon».

+også å vente ca to uker pga infeksjonsfare/sart vev i livmoren

Takk for svar

Anonymkode: ae98d...b74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må vente til du slutter å blø. De sier at du bør vente til en menstruasjon først fordi det da er lettere å beregne termin dersom du blir gravid med en gang, men jeg har ikke sett andre begrunnelser. I skrivet jeg fikk fra sykehuset etter MA og medisinsk abort sto det at de anbefalte å vente til etter en menstruasjon fordi det var relativt vanlig med flere ufullstendige svangerskap, men ingen ordentlig begrunnelse for hvorfor man må vente. 

Vær sikker på at du har sluttet å blø før du har sex, det er stor fare for infeksjon hvis ikke. 

Anonymkode: 3c20f...6d5

Skrevet

Du trenger ikke å ha en menstruasjon i mellom nei. Dette har flere fagfolk bekreftet til meg flere ganger. Noen innrømte faktisk at enkelte anbefalte den mensen i mellom fordi det blir enklere å fastsette en evnt. ny termin om du skulle bli gravid igjen. Så det var eneste årsak. Når man har sluttet å blø etter SA'en og er psykisk klar til å prøve igjen så er det bare å kjøre på. Mange er ekstra fruktbar etter en SA også, fordi kroppen er 'innstilt' på å være gravid. Kan være litt jobb med å kartlegge eggløsningen, for den flytter ofte på seg litt etter en SA, men det kan være verdt å kartlegge den om man vil bli gravid raskest mulig igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️

Anonymkode: ae98d...b74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed hos både gynekolog og gynekolog på sykehus om at det ikke var noen medisinsk grunn til å vente, men på sykehuset sa de at de ofte anbefalte å vente en måneds tid på grunn av den psykiske påkjennelsen.

Anonymkode: a1946...57c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...