Gå til innhold

Er jeg som mann feminist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for likestilling. Er jeg da per definisjon feminist?

Jeg er sterk imot ideologien og retorikken feminister bruker. Det er ikke noe patriarki på toppen som ønsker å undertrykke kvinner.

Kvinner får ikke mindre lønn for samme jobben, de bare ser på gjennomsnittet og tror det er urettferdig at menn tjener mer i gjennomsnitt. 

Hvorfor er den kun snakk om kvinner lederstillinger? Hvorfor ikke alle de farlige yrkene? Der folk dør mest. Ingen som maser om flere kvinnelige stålarbeidere for eksempel. Skal ikke alt være helt likt over alt a? Eller bare der kvinner har lyst til å få det enklere å komme til?

vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem og ikke et kvinneproblem. Menn er også offer for vold og om en mann blir slått av en kvinne på åpen gate er det liksom greit. Om en mann slår en kvinne på åpen gate griper folk inn. Og dette er bare ett eksempel av mange hvor feminister tar problemer som begge kjønn opplever, men de ignorer menn og gjør det til kvinnekamp.

De hevder at se kjemper for rettigheter for begge kjønn, men når free the nipple blir snakket mer om enn menn som tar selvmord vikrer det ikke helt sånn. 

Jeg er for like muligheter men ikke likt utfall. slutt med kvoteringer og kjønnspoeng. Har ikke lyst til å kalle meg feminist, men jeg er for likestilling.

Anonymkode: d1e69...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror "ordbokdefinisjonen" og hvordan mange oppfatter feminisme og feminister avviker.

Jeg er derfor gjerne feminist per definisjon og passer i den båsen. Samtidig så assosieres "den båsen" med mer enn det som er definisjonen, som gjør at jeg ikke "løper rundt og kaller meg feminist" fordi jeg er redd mange da ville ha et feil inntrykk av meg.

Om de som roper høyest om at de er feminister også har meninger som at vold mot menn ikke er et problem (jeg sier ikke at de mener det, bare bygger videre på eksempelet) så endrer jo egentlig ikke det på definisjonen, det endrer bare på hvordan folk oppfatter "gruppen".  Og det er nok grunnen til at mange vegrer seg for å identifisere seg som å tilføre samme gruppe.

Endret av ekkoet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ekkoet said:

Jeg tror "ordbokdefinisjonen" og hvordan mange oppfatter feminisme og feminister avviker.

Jeg er derfor gjerne feminist per definisjon og passer i den båsen. Samtidig så assosieres "den båsen" med mer enn det som er definisjonen, som gjør at jeg ikke "løper rundt og kaller meg feminist" fordi jeg er redd mange da ville ha et feil inntrykk av meg.

Om de som roper høyest om at de er feminister også har meninger som at vold mot menn ikke er et problem (jeg sier ikke at de mener det, bare bygger videre på eksempelet) så endrer jo egentlig ikke det på definisjonen, det endrer bare på hvordan folk oppfatter "gruppen".  Og det er nok grunnen til at mange vegrer seg for å identifisere seg som å tilføre samme gruppe.

Helt enig med deg i at de som roper høyest ofre ødelegger for andre. Også er det alltid de som roper høyest som har svart/hvit mentalitet og manglende evne til å reflektere. Internett og sosiale medier har gitt enhver idiot en megafon til å rope ut meningene sine og overdøver enhver intellektuell diskusjon om utfordrende temaer.

Anonymkode: d1e69...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man selv legger i ordet. Det er så mange meninger og diskusjoner om hva det egentlig vil si å være en feminist uavhengig av hva ordbøker og fagbøker sier.

Selv foretrekker jeg å bare forholde meg til leksikonsdefinisjonen som sier at det finnes mange forskjellige retninger innenfor feminismen utenom den gamle andre-bølges radikal feminisme - liberalistisk og sosialistisk feminisme blant annet. Ikke alle disse retningene ser på patriarkatet som den store kvinneundertrykkende fienden i samfunnet. I andre retninger, blant annet sosialistisk feminisme, så anses jo klassesamfunnet som et desto større hinder for kvinners frihet og likestilling.

Anonymkode: 795f6...f8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kalle deg hva du vil, Jeg kaller meg feminist, av gammel vane. Patriarkatet er uansett fryktelig sjeldent sett på som noe bevisst, men som struktur, som tankemønstre og holdninger vi alle bærer, overfor kvinner. Så kan man være enig eller uenig i at dette eksisterer i Norge, men det er masse patriarkater rundt om i verden, som styrer kvinner og har et syn på kvinner som ikke ligner grisen, for eksempel steder i Midtøsten. Vi ser mye sjeldnere nasjoner som åpenbart er matriarkater. Så jo - etter min mening er den utbredte patriarkalske strukturen et problem i mange deler av verden. Overseksualisering av den kvinnelige kroppen er også et problem i vesten (seksualisert vold er samtidig et massivt samfunnsproblem som i stor grad rammer kvinner, selv om det også rammer menn). Denne linken viser også til et problem som veldig mange menn ikke ønsker å innrømme, men som mange kvinner, særlig ambisiøse kvinner som ønsker anerkjennelse, føler en sorg over:  https://www.nrk.no/ytring/menn-som-elsker-menn-1.12629332 .

Handler det om patriarkat? Nei, ikke nødvendigvis, men det handler om holdninger som er kjønnet. Vi har også holdninger som er kjønnet overfor menn. Alle slike typer holdninger bør kritiseres. At kvinner ofte snakker om problemer som rammer kvinner er helt naturlig - det handler om identifikasjon og interessekamp, akkurat som menn nå kommer på banen med sine egne problemer. Begge kjønn har en kamp å ta når det gjelder å ikke holde sine utfordringer opp mot hverandre og kjempe om hvem som har det verst. Det styggeste er bagatelliseringen av alle andres problemer. Det er et gjennomgående problem med kjønnsdebatten i dag.

Anonymkode: 5a85c...472

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...