Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aap går ut for meg i august. Da har jeg gått på det i 3 år. Kan jeg få et ekstra år? Kan det bli slik at jeg står helt uten penger og ikke kan betale husleie og mat?

Anonymkode: 04dfc...394

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lønnet arbeid eller sosial stønad

Anonymkode: dd291...7f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke får forlenget AAP eller klarsignal for å søke uføretrygd så er neste steg sosialen.

Så uten penger blir du ikke, men du blir heller ikke rik.

Anonymkode: 7ef94...08a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget et ekstra år på AAP, med det var i 2015-2016 da kan jo hende ting er forandret nå. Du får søke om uføretrygd så fort som bare det

Anonymkode: beae9...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aap går ut for meg i august. Da har jeg gått på det i 3 år. Kan jeg få et ekstra år? Kan det bli slik at jeg står helt uten penger og ikke kan betale husleie og mat?

Anonymkode: 04dfc...394

Å for å svare på det siste så ja, det kan faktisk bli så ille at du ikke kan betale husleie eller har penger til mat. NAV er stygge sånn sett, opplevd det med flere venner, men pengene har jo kommet til SLUTT etter mye problemer 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener det er mulig  å få forlenget 1 år. Men kontakt nav, dere har vel en dialog?

Anonymkode: 8837d...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg fikk innvilget et ekstra år på AAP, med det var i 2015-2016 da kan jo hende ting er forandret nå. Du får søke om uføretrygd så fort som bare det

Det er blitt utrolig strengt nå. Man får 3 år, etter det skal det gode grunner til for å få aap videre 

Anonymkode: 882a6...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ut om det går an søke ufør. Du risikerer måtte søke sosialhjelp hver eneste måned. Stress gjør en sykere. 

Anonymkode: 534e2...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du brev om at du fikk forlenget 6 mnd? Det gjorde jeg, min går ut i oktober egentlig, men fått forlenget til april 21 pga korona. Fikk brev om det i høst. 

Anonymkode: e4c0c...f99

AnonymBruker
Skrevet

Er du ferdig avklart da? Hvis du ikke er arbeidsfør, er det vel uføretrygd du må søke om. Ville virkelig kontaktet nav umiddelbart. De har lang saksbehandlingstid.

Anonymkode: a8c89...dce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut til at folk utelukker den åpenbare løsningen; hvis AAP går ut, og NAV ikke åpner for uføre, så er det jo selvfølgelig JOBB som gjelder. Det vil si at man har blitt vurdert frisk nok til det fra NAVs side.

Anonymkode: 00de4...696

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du ferdig avklart da? Hvis du ikke er arbeidsfør, er det vel uføretrygd du må søke om. Ville virkelig kontaktet nav umiddelbart. De har lang saksbehandlingstid.

Anonymkode: a8c89...dce

Man får forlenget AAP under behandlingen av ufør, selv om man er over maksimal aap-tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom du ikke får forlenget AAP eller klarsignal for å søke uføretrygd så er neste steg sosialen.

Så uten penger blir du ikke, men du blir heller ikke rik.

Anonymkode: 7ef94...08a

Nei, neste steg er jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ut til at folk utelukker den åpenbare løsningen; hvis AAP går ut, og NAV ikke åpner for uføre, så er det jo selvfølgelig JOBB som gjelder. Det vil si at man har blitt vurdert frisk nok til det fra NAVs side.

Nei, det betyr ofte at man fortsatt er syk men ikke ferdig avklart. Det er lurt å søke ufør for man vil være for syk til å jobbe og man vil ikke få økonomisk stabilitet fra NAV. Har vært der selv og etter noen mnd på sosialhjelp søkte jeg ufør da jeg ikke orket det stresset. Har vært ufør i 1 år nå, jobber fortsatt med å bli frisk, men tiden vil vise om det er mulig å stå i jobb igjen. jeg er sjeleglad for at jeg søkte ufør og begynte jobbe med å bli frisk på egen hånd. 

https://aap-aksjonen.no/her-er-beviset/

Vår indikasjonsanalyse viser at det i gjennomsnitt går 7,5 år fra uføretidspunktet til uføretrygd blir innvilget. Dersom vi bare ser på den halvparten som bruker lengst tid, øker gjennomsnittet til over ti år, og i materialet finnes det enkeltsaker hvor det har gått over 20 år. Kun 40 av 300 klarer å bli ferdig avklart innenfor fire år, som da et ett år med sykemelding og tre år på AAP.

Anonymkode: 534e2...653

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår indikasjonsanalyse viser at det i gjennomsnitt går 7,5 år fra uføretidspunktet til uføretrygd blir innvilget. Dersom vi bare ser på den halvparten som bruker lengst tid, øker gjennomsnittet til over ti år, og i materialet finnes det enkeltsaker hvor det har gått over 20 år. Kun 40 av 300 klarer å bli ferdig avklart innenfor fire år, som da et ett år med sykemelding og tre år på AAP.

Hvorfor er det egentlig slik, er vårt helsevesen så innigranskauen inkompetent at de ikke klarer å avdekke og stadfeste sykdommer på de fleste mennesker i løpet av fire år? Vi snakker en veldig høy prosentandel av uføre pasienter som ikke kan bli diagnosert på fire år. Det er skremmende.

Ikke minst, det er også lite sannsynlig og troverdig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det egentlig slik, er vårt helsevesen så innigranskauen inkompetent at de ikke klarer å avdekke og stadfeste sykdommer på de fleste mennesker i løpet av fire år? Vi snakker en veldig høy prosentandel av uføre pasienter som ikke kan bli diagnosert på fire år. Det er skremmende.

Det er som regel ikke helsevesenet det er noe galt med i denne prosessen (unntak er ventetid på behandling for psykiske plager). Nav derimot er et kjempeproblem, for bare å komme ut i avklaring tar jo all verdens tid. Deretter er ingenting bra nok, beskjeden er å prøve noe nytt, ingen vil ha folk nå så du må vente.... altså brukes mye av aap tiden på ubrukelig venting istedenfor arbeidsutprøving eller behandling. Uten nok arbeidsutprøving (som er individuelt utifra nav veileder) så har de ikke nok papirer som gjør at uføresøknad ikke er mulig enda. Korona har gjort det tusen ganger vanskeligere å finne bedrifter som kan ta inn folk også. 

Anonymkode: 1fa70...679

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på sosialen et par ganger og jeg synes ikke synd på de som må gå der. Har alltid fått utbetalt rikelig nok med penger. Faktisk har jeg omtrent det samme nå som jeg jobber som jeg hadde på sosialen. I Norge er man veldig priviligert. Det eneste jeg kan tenke meg er litt kjipt er å måtte selge bolig og bil og slikt hvis man blir avhengig av sosialstønad over tid.

Anonymkode: 6162b...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer ikke helt. Tror du bør lese deg opp før du kommenterer. 

Anonymkode: 660dc...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 8 år på AAP, i løpet av disse årene hadde jeg 1 år med omskolering, resten var behandling. Uføretrygd var ikke tema, kanskje mest for at det var det siste jeg ønsket selv.  
Etter 8 år fikk jeg ikke i forlenget AAP og havnet i Karens. Siden Nav innrømmet at de burde ha avklart meg under AAP ordnet de slik at jeg fikk KVP under karens. Dermed fikk jeg arbeidsutprøving hos Fretex. Konklusjonen der ble raskt at jeg ikke var arbeidsfør. Da var det bare å innse at uføretrygd var eneste løsning og søknad ble sendt. Fikk innvilget 100% uføretrygd to måneder senere. 

Så i mitt tilfelle fikk jeg forlenget AAP mange ganger. Om det var for at det er forskjell på diagnoser vet jeg ikke. Jeg har en sjelden type hjernesvulst som krevde mye utredning. 

Anonymkode: 16af0...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, etter de 4 årene, starter man med "å jobbe for å bli frisk"

Anonymkode: d9264...e67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...