AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #1 Skrevet 11. mars 2021 Har ei (tidligere) venninne som er i et voldelig forhold. Blir slått og kalt stygge ting foran barna, osv. Ikke så lenge siden hun havnet på krisesenter og hvor jeg støttet henne hele veien, men nå er hun tilbake igjen hos mannen. Hun har ikke turt å si noe til meg, før jeg stilte spørsmål om hva som skjer og at det er lenge siden sist, og skjønte det var noe slikt da hun plutselig ikke ga lyd fra seg om skilsmisse prosessen eller hvordan det går. Nå er det plutselig ikke måte på hvor forandret han er blitt nå (samme historien hver gang, han har skjerpet seg nå) , og at de må endelig har skjønt at de må jobbe med forholdet... Og når jeg spør om de har begynt å treffe noen proff for å løse problemene (for alle oppegående vil jo skjønne at et slikt forhold trenger hjelp?) så er hun nedlatende fordi jeg spør så mye og bryr meg så mye. Skrev bare lykke til og neste gang jeg får sms om at han kaller henne ting eller slår henne så orker jeg faktisk ikke å svare. Skjønner nå hvorfor man mister venner i en sånn situasjon når man ikke engang vil ha hjelp. Stakkars barn som må leve med slike foreldre. Anonymkode: 52e2e...433 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Dette er ganske vanlig i slike forhold. Du høres ikke ut som en god venn om du bare driter i at hun blir slått. Mange kvinner må forlate mannen flere ganger før det blir en siste gang. Og det er faktisk størst sjanse for å bli drept når man drar fra ett slikt forhold. Foreslår at du kanskje leser deg opp om partnervold. Anonymkode: 47feb...e1f 7
CorvusCorax Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Om barna er vitne til volden og den psykiske mishandlingen bør du som venninne snakke med henne om hvor skadelig dette er for barna. Gjør det for barnas skyld. Slik at de har mulighet til å vokse opp som trygge ordentlig mennesker. Å se en av foreldrene bli skadet og nedverdiget kan gjøre mye med psyken. Høres ut som venninnen din er en del av denne dynamikken selv. Hun har mulighet til å gå, men velger å bli - fordi hun er "skadet" selv. Hun trenger dramatikken i forholdet, samtidig som hun hater den... Det er i hvert fall inntrykket jeg får - når hun snakker så åpent om det, og velger å bli - selv med støtte. Det finnes kvinner som er såpass nedbrutt og paranoide at de blir, fordi dem har blitt ødelagt. Fordi dem enten tror dem fortjener bank (fordi dem har mistet alt av selvrespekt og selvfølelse) eller fordi dem er livredde for konsekvensene av å gå. Disse kvinnene snakker ikke åpent om det. Og har dem først kommet seg til krisesenter, så drar dem ikke tilbake. Jeg føler venninnen din er førstnevnte - og dermed egoistisk som ikke ser barna i dette.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Tydelige regn på at hun blir manipulert av mannen, og har kjøpt teorien hans om at hun ikke må gjøre ting som får han til å slå henne, men at det var dumt, skal aldri skje igjen, han elsker henne og skal bevise det osv osv. Hun tror helt sikkert at hun ikke klarer seg uten han og han lover gull og grønne skoger, og er sikkert veldig grei en uke, kanskje to, før han faller tilbake og gir henne en ny omgang. Sånn oppførsel blir aldri bare borte av seg selv. Ikke noe å gjøre akkurat nå uansett. Hun vil ikke forholde sannheten og tar på skylapper mot alt annet enn det hun selv velger å tro. Så vil hun ikke snakke med deg, for du vet jo sannheten og den er ubehagelig. Det verste med sånne forhold er manipuleringen; snart er hun og mannen enige om at DE tror på "kjærligheten" og hverandre, mens DU prøver å ødelegge og gir henne dårlige ideer. Han liker deg nok heller ikke netopp fordi du vet. Sannsynligvis får hun ikke lov å snakke med deg heller. Sånne vennskap er en Berg og dalbane. Ikke alle har kapasitet til å bli behandlet som luft, få skylden, men være parat til å være til hjelp og støtte når det trengs. Mannen har henne ganske enkelt i sin hule hånd. Anonymkode: 5d3d6...ac6 2
Gjest O.G. Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ganske vanlig i slike forhold. Du høres ikke ut som en god venn om du bare driter i at hun blir slått. Mange kvinner må forlate mannen flere ganger før det blir en siste gang. Og det er faktisk størst sjanse for å bli drept når man drar fra ett slikt forhold. Foreslår at du kanskje leser deg opp om partnervold. Anonymkode: 47feb...e1f TS har vært en veldig god venn, men det er grenser for hvor mye man som venninne kan støtte noen når de går tilbake til skiten.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Greit nok at du ikke orker å støtte venninnen din mer, men du burde jo absolutt meldt bekymring til barnevernet! Det er jo de stakkars barna som bør være fokus her, ikke moren deres. Det vil heller ikke gå utover henne at faren blir meldt til barnevernet, annet enn at hun muligens må flytte fra han, men det er jo vinn-vinn. Anonymkode: 421c1...a32 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Man kan ikke hjelpe noen som ikke hjelper seg selv. Skjønner deg godt, Ts. Det tar enormt mye energi å skulle prøve å støtte og hjelpe noen som ikke 'vil' ha hjelp. Tips barnevernet om hjemmesituasjonen. Denne kvinnen er voksen og kan ta sine egne valg. Barna derimot, trenger hjelp og må skjermes. Anonymkode: 4eacd...687 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Greit nok at du ikke orker å støtte venninnen din mer, men du burde jo absolutt meldt bekymring til barnevernet! Det er jo de stakkars barna som bør være fokus her, ikke moren deres. Det vil heller ikke gå utover henne at faren blir meldt til barnevernet, annet enn at hun muligens må flytte fra han, men det er jo vinn-vinn. Anonymkode: 421c1...a32 Tror du ikke jeg har tenkt det? Jeg har ingen konkrete bevis og med tanke på at jeg har prøvd å hjelpe henne så mye, og nå som jeg har kuttet kontakt og det kommer bekymringsmelding er jeg "redd" for at de skal prøve hevne seg på meg. Jeg er ikke redd for henne men vil ikke ha den mannen i nærheten av meg eller mine... Men kan sende en bekymringsmelding etter en liten stund kanskje. Aner ikke. Har jo fortalt henne utallige ganger at jeg prøver å hjelpe henne ikke bare for hennes skyld men for barna, at hun må tenke på at de hører og ser alt til og med det hun tror hun skjuler så godt. Stakkars barn. Anonymkode: 52e2e...433 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man kan ikke hjelpe noen som ikke hjelper seg selv. Skjønner deg godt, Ts. Det tar enormt mye energi å skulle prøve å støtte og hjelpe noen som ikke 'vil' ha hjelp. Tips barnevernet om hjemmesituasjonen. Denne kvinnen er voksen og kan ta sine egne valg. Barna derimot, trenger hjelp og må skjermes. Anonymkode: 4eacd...687 Jeg vet, det er ikke første gang hun har gått fra han og etter 3 dager er de tilbake igjen. Ja jeg vet hun blir manipulert og alt det der, og jeg har lest meg opp på partnervold. Politiet har også sagt at hun må anmelde før de kan gjøre noe. Advokater har sagt de kan hjelpe henne men hun må ville det selv. Men alt forgjeves. Hun er tilbake. Nå har han skjerpet seg for godt (for ØRTENDE gang). Med tanke på at jeg ser hun uansett går tilbake, og ikke minst har en nedlatende tone at jeg bryr meg så mye plutselig... Nå er alt bra.. La meg være liksom. Så jeg ønsker henne lykke til, men tenker mye på de barna. Utrolig synd at noen setter sin bedritne partner foran egne barn. Det innrømmer jeg at jeg aldri vil kunne forstå. Anonymkode: 52e2e...433 1
Silva Pluvialis Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror du ikke jeg har tenkt det? Jeg har ingen konkrete bevis og med tanke på at jeg har prøvd å hjelpe henne så mye, og nå som jeg har kuttet kontakt og det kommer bekymringsmelding er jeg "redd" for at de skal prøve hevne seg på meg. Jeg er ikke redd for henne men vil ikke ha den mannen i nærheten av meg eller mine... Men kan sende en bekymringsmelding etter en liten stund kanskje. Aner ikke. Har jo fortalt henne utallige ganger at jeg prøver å hjelpe henne ikke bare for hennes skyld men for barna, at hun må tenke på at de hører og ser alt til og med det hun tror hun skjuler så godt. Stakkars barn. Anonymkode: 52e2e...433 MELD.TIL.BARNEVERNET!! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Hvis hun går fra han vil han bare finne seg en annen kvinne å ødelegge. Så lenge hun blir hos han så kan andre kvinner leve fritt og til sitt fulle potensial. Hun tar rett og slett en for laget. Hun ofrer sitt liv for andre. Ikke ta fra henne denne muligheten. Anonymkode: cf239...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Meld til barnevernet!!! Anonymkode: e749c...c0b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis hun går fra han vil han bare finne seg en annen kvinne å ødelegge. Så lenge hun blir hos han så kan andre kvinner leve fritt og til sitt fulle potensial. Hun tar rett og slett en for laget. Hun ofrer sitt liv for andre. Ikke ta fra henne denne muligheten. Anonymkode: cf239...8e6 Dette er det sykeste rådet. Hvis du kjenner noen i et voldelig forhold, så be henne om å bli og ofre livet sitt sånn at andre kvinner kan ha det bra. Og hva skjer når alle kvinner begynner å tenke sånn? Det man aksepterer for seg selv, tenker man andre også bør akseptere. Anonymkode: 3ef3e...4d1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Og hun tar ikke en for laget heller, for laget vil ikke at hun skal gjøre det. Hun tar en for han, for det er bare han som vil at hun skal bli et sånt forhold. Og andre menn kanskje, som tenker det er greit å behandle damer på samme måte. Anonymkode: 3ef3e...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Kjøre ts jeg forstår deg godt! å melde til barnevernet er jo en viktig til å gjøre her, men som du sier vil det kunne slå tilbake på deg av hennes mann. Så forstår godt at du beskytter deg selv der. Det er vel andre som også vet om forholdene? når du over lang tid har brukt så mye tung energi på å støtte, hjelpe venninnen din er det skuffende når hun avfeier deg og vil være i fred. Takk for støtten liksom. Slike venner som deg vokser ikke på trær, og det er hun som kaster bort dette vennskapet, ikke du. du har også et liv, ei helse å ta vare på. Og om hun vil tilbake til drittsekken er det hennes valg. Men da trenger hun ikke komme klagende til deg etter 1 mnd når hun har blitt banket igjen. Anonymkode: 0e191...8d6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 Synes faktisk at du burde være støttende når hun faktisk kommer til deg for hjelp! Om hun ikke tar kontakt, så la henne være, la henne finne ut av det selv. Hun kan ikke akkurat gjøre det her på ditt initiativ selv om du ser noe som hun ikke ser. Anonymkode: 9acc1...c31
Alice123 Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Det jeg vil anbefale er at kommuniserer tydelig at dette ikke er normalt (så hun får en referanseramme), gi tydelig signal om at du alltid vil være der for henne om hun trenger hjelp (så hun VET hun har et nettverk om hun vil bryte) og kontakte BV for oppvekstmiljøet i det hjemmet er ikke bra. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Fool me once and shame on you, fool me twice and shame on me. Anonymkode: c3f97...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #19 Skrevet 12. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis hun går fra han vil han bare finne seg en annen kvinne å ødelegge. Så lenge hun blir hos han så kan andre kvinner leve fritt og til sitt fulle potensial. Hun tar rett og slett en for laget. Hun ofrer sitt liv for andre. Ikke ta fra henne denne muligheten. Anonymkode: cf239...8e6 Han hører hjemme i fengsel slik at en kvinne ekstra kan leve fritt. Anonymkode: c3f97...6a9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #20 Skrevet 12. mars 2021 Jeg forstår deg godt, TS. Man velger selv hva man tolerer i livet sitt, med det sagt så håper jeg at du melder dette til barnevernet, for barna har faktisk ikke valgt dette. Anonymkode: 910e3...646 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå