Gå til innhold

Å kjøpe leilighet i borettslag! Ny på bolig markedet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lønner det seg å kjøpe i borettslag hvis man er  førstegangskjøper? Hva er de positive og de negative sidene ved det?

Hvis det f.eks står følgende under i en leilighet som jeg ønsker å kjøpe hvor mye skal jeg betale per måned i renter og avdrag? Og hvordan finner jeg frem til om dette kjøpet lønner seg med tanke på finanseringen?  

Takker på forhånd :) 

Prisantydning

2 990 000 kr

Fellesgjeld
48 000 kr
Omkostninger
15 526 kr
Totalpris
3 053 526 kr
Felleskost/mnd.
2 934 kr

Anonymkode: 8d848...be7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Renter og avdrag spørs jo på hva slags lån du tar eller får. 

På denne leiligheten skal du iallfall betalr 2934 i måneden, det dekker da fellesgjeld og  borettslagets kostnader som er alt fra søppel til vaktmester. Men kostnadene til lånet kommer jo utenom, men de fleste jeg kjenner pleier å betale rundt 7-8000 i lån på en slik leilighet,  men det spørs jo og på hvor lang tid du beregner for å betale ned. 

Anonymkode: ca165...593

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lønner det seg å kjøpe i borettslag hvis man er  førstegangskjøper? Hva er de positive og de negative sidene ved det?

Hvis det f.eks står følgende under i en leilighet som jeg ønsker å kjøpe hvor mye skal jeg betale per måned i renter og avdrag? Og hvordan finner jeg frem til om dette kjøpet lønner seg med tanke på finanseringen?  

Takker på forhånd :) 

Prisantydning

2 990 000 kr

Fellesgjeld
48 000 kr
Omkostninger
15 526 kr
Totalpris
3 053 526 kr
Felleskost/mnd.
2 934 kr

Anonymkode: 8d848...be7

Om du kjøper i borettslag slipper du å betale dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen. Det er derfor veldig gunstig om man har litt usikre tidsperspektiver, og det er alltid lurt å slippe denne avgiften når man er ung og kjøper første leilighet :) Den avgiften må du betale uansett hvor lenge du eier! På leiligheten du viser til må du betale 15 526 kroner i omkostninger ved kjøp, som du må plusse på kjøpesummen. I måneden betaler du 2934 kroner til borettslaget, og så kommer ditt eget lån på toppen. 

Hva som lønner seg spørs jo på din økonomi :) Det lønner seg jo å kjøpe slik at de totale utgifter blir lavest mulig. Fellesgjeld er på mange måter topp, for da slipper du å ta opp eget lån. Når du selger leiligheten så selger du lånet også. Ofte er fellesgjelda gunstig (utenom disse ekstreme tider der renta er veldig veldig lav.)

Anonymkode: 1290d...691

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva som lønner seg spørs jo på din økonomi :) Det lønner seg jo å kjøpe slik at de totale utgifter blir lavest mulig. Fellesgjeld er på mange måter topp, for da slipper du å ta opp eget lån. Når du selger leiligheten så selger du lånet også. Ofte er fellesgjelda gunstig (utenom disse ekstreme tider der renta er veldig veldig lav.)

Det er sant, men den leiligheten ts linker til må hen jo ta opp et lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å bo i borettslag leilighet er at man slipper å bruke så mye tid på vedlikehold. Man kan bruke tiden på andre ting som hobby, jobb og familie. Det negative er at man da også er låst til å betale noe for felles utbedringer som man gjerne ikke er helt enig i. Men er mulig å være med i borettslagstyret om man ønsker å være med på avgjørelser. 

Anonymkode: cf55e...e2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sant, men den leiligheten ts linker til må hen jo ta opp et lån.

Åpenbart, men jeg tolket spørsmålet mer generelt :) De fleste må nok ta opp et individuelt lån i tillegg til fellesgjelda, men poenget står fortsatt.

Et poeng er å unngå borettslag med skyhøy fellesgjeld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

(...) de fleste jeg kjenner pleier å betale rundt 7-8000 i lån på en slik leilighet,  men det spørs jo og på hvor lang tid du beregner for å betale ned. 

Hvor mye man betaler pr mnd i lån til banken avhenger av lånebeløp og hvor lenge lånet skal løpe. 7500 / mnd tilsvarer ca 1,8 mill i lån over 25 år med dagens rente (samme som jeg har pr i dag).

Så det å si at "de fleste har 7-8 000 i lån på en slik leilighet" blir veldig misvisende. Det er ikke gitt at TS har 1 mill eller mer i egenkapital som i så fall måtte vært tilfelle her....

Din del av Fellesgjelden vil, så vidt jeg vet, regnes som "din" gjeld når banken evt vurderer din låneevne. Ergo blir den en del av din totale gjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Borettslag er gjerne mindre fritt enn selveier mtp regler man må forholde seg til. Som bruk av uteområder, utleie, dyrehold osv. Jeg kjøpte helt bevisst selveier da alle borettslagene rundt her har strenge regler angående dyrehold, og jeg har dyr. 

Så greit å sjekke slike ting. 

Anonymkode: 03d15...f43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Borettslag er gjerne mindre fritt enn selveier mtp regler man må forholde seg til. Som bruk av uteområder, utleie, dyrehold osv. Jeg kjøpte helt bevisst selveier da alle borettslagene rundt her har strenge regler angående dyrehold, og jeg har dyr. 

Så greit å sjekke slike ting. 

Anonymkode: 03d15...f43

Man bør alltid lese alle vedtekter og husordensregler før man legger inn bud! :)  Mye rare regler der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...