Gå til innhold

Festsmitteeksplosjon i Drammen: Unge nekter å si hvem de har møtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om de er så fryktelig leie av å sette livet på vent kunne de i det minste bidratt til å lette smittesporingen.

https://www.vg.no/nyheter/i/GawA3q/festsmitteeksplosjon-i-drammen-unge-nekter-aa-si-hvem-de-har-moett

– Vi opplever det som et stort problem at unge som tester seg og får påvist corona, ikke forteller sannheten. Vi ringer nærkontaktene de oppgir og historiene de unge forteller stemmer ikke alltid overens. De både lyver og unnlater å fortelle hele sannheten, sier Johannessen og legger til:

– Konsekvensen er at vi ikke får satt i karantene dem som skal dit. Og da går vi mot en stadig økende mangel på smittekontroll.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
trønder skrev (6 minutter siden):

Om de er så fryktelig leie av å sette livet på vent kunne de i det minste bidratt til å lette smittesporingen.

https://www.vg.no/nyheter/i/GawA3q/festsmitteeksplosjon-i-drammen-unge-nekter-aa-si-hvem-de-har-moett

– Vi opplever det som et stort problem at unge som tester seg og får påvist corona, ikke forteller sannheten. Vi ringer nærkontaktene de oppgir og historiene de unge forteller stemmer ikke alltid overens. De både lyver og unnlater å fortelle hele sannheten, sier Johannessen og legger til:

– Konsekvensen er at vi ikke får satt i karantene dem som skal dit. Og da går vi mot en stadig økende mangel på smittekontroll.

Helt utrolig. De får vel ikke bøter engang... 

• Liker 5
Skrevet

Kan ikke tvinge dem å samarbeide. De unges måte å ta hevn på oss voksne for å sette deres liv på vent. Et år er ikke så mye når man er 50, for en på 15 er det en evighet. Og de ser som regel ikke rekkevidden av dere handling, så en dårlig kombinasjon.

• Liker 3
Skrevet

Hadde det vært min sønn, så hadde han fått så mye kjeft at ørene hadde flagret. Nekte å oppgi kontakter?? Skammelig!!!!

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, Daraya said:

De unges måte å ta hevn på oss voksne for å sette deres liv på vent.

Snakker om å skyte seg selv i foten.

• Liker 10
Skrevet
trønder skrev (9 timer siden):

Snakker om å skyte seg selv i foten.

Selvfølgelig. Som jeg skrev har ungene ikke utviklet evne å tenke konsekvenser. Mange er også redd for å få kjeft når det kommer frem at de har vært samlet og brutt smittevernsregler.

• Liker 3
Skrevet

Trist, men jeg kan på sett og vis forstå det selv om jeg ikke forsvarer det. Mange unge har lite mulighet til å bli satt i karantene/isolasjon og går potensielt glipp av viktig opplæring og/eller inntekt som kan få store konsekvenser som f. eks. tap av jobb/deltidsjobb. For en godt etablert i tryggere jobber er konsekvensen typisk mindre. 

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (11 timer siden):

Hadde det vært min sønn, så hadde han fått så mye kjeft at ørene hadde flagret. Nekte å oppgi kontakter?? Skammelig!!!!

Høres ut som han også ville fått kjeft for å ha vært på en fest. Spesielt når det medfører at han selv og husstanden han bor i må i karantene (hvis det er samme regler som i Oslo).

Uten å forsvare ungdommen er det ikke akkurat vanskelig å forstå motivet for å ikke oppgi nærkontakter.

Ellers et godt eksempel på tabloid journalistikk. En tredel av de smittede er under 19 år. Dette inkluderer aldersgrupper som er litt for unge for å feste. I tillegg vil jeg anta det har vært ganske mye smitte på skolene slik som andre steder. Da begynner det å bli en ganske liten andel som har blitt smittet på fest. Men det er klart det selger bedre med "festsmitteeksplosjon".

• Liker 1
  • Opprett ny...