Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg og ektemannen vil mest sannsynlig gå fra hverandre. Jeg kjøpte leilighet sommer 2018. Vi er gift men han står ikke oppført som eier på skjøte. Vi har ingen særeie, og per dags dato så nekter han å skrive under dette. Jeg kjøpte leligheten da vi var gift. Han betaler hver mnd men betydelig mye mindre enn halvparten. Han er ny i norge derfor var det å vanskelig å kjøpe noe i lag. 

advokaten min sier det er ingen forskjell om jeg bestemmer for selge boligen eller at jeg beholder denne. Om jeg har forstått set riktig så har ektemannen min krav på halvparten av salgssummen altså hva leligheten blir solgt for, menes etter en budgivning. Har jeg forstått dette riktig? 
Om jeg beholder leligheten så må jeg kjøpe han ut. Da har krav på hva den blir taksert for ikke sant? 
mens sannsynlig blir den solgt over prisantydning, vanligvis skjer dette. 
så hvordan mener advokaten min at det blir samme? 

Er det noe som forstår og ønsker å forklare meg dette blir jeg glad for. 

takk

Anonymkode: 5add0...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke gi ham halve verdien av boligen, bare halve verdien av egenkapitalen. Hvis boligen er gjeldfri må du ha hatt midler fra før dere giftet dere, da kan de kreves skjevdelt. Sa ikke advokaten noe om det?

Anonymkode: 2726c...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært gift? Hadde du penger til egenkapital før du giftet deg? De pengene er i så fall dine.

Han selger seg ut når dere skilles, om det er du eller noen andre som kjøper hans andel av boligen har jo ikke noe å si for hans del. Men for din del er det en fordel med en lav takst.

Anonymkode: 304a5...d79

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal kjøpe ham ut så glemmer du alt om budgivning. Du må få en takst, helst en lav takst.

Gjeld skal også fordeles. Penger eller gjeld dere hadde fra før skal holdes utenfor. Etter det blir regnestykket halvparten av takst - halvparten av gjeld = penger han skal ha med seg ut av ekteskapet.

Anonymkode: 304a5...d79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...