AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Hei. Er det noen med erfaring med bytte av skole for en som går i 1. klasse? Vi bor på et sted med dårlig oppvekstmiljø og vi skal flytte. Så bor vi dyrt her vi bor i dag med husleie ( borettslag) i tillegg til lån. Vi har vært på boligjakt men har ikke fått tilslag ennå på budrunde. Boligmarkedet er hett om dagen og vanskelig å få napp der vi ønsker flytte til. Lite boliger til salgs. Planen var å flytte så lillesøster skulle få begynne i 1. klasse på nytt sted til høsten. Nå føler vi tiden går fra oss siden vi ikke har fått kjøpt ny bolig, og er redd vi ikke rekker kjøpe og flytte til skolestart. Mulig jeg bekymrer meg for mye og at det løser seg. Men vi begynner se at det kan være at boligkjøp og flytting ikke rekker være på plass til skolestart, og at minstejenta må bytte skole i løpet av 1. klasse. Dilemma blir at storesøster har hatt et par runder med mobbing ( dette har roet seg), men har lite venner å være sammen med- og har selv ytret ønske om å flytte. Nå er ikke det hovedårsaken til at vi vil flytte men er noe vi også tar med i vurderingen. Så blir dilemma; skal vi la minstejenta måtte ta belastningen om evt å måtte bytte skole i 1. klasse når man er ny på skolen, eller skal eldstejenta holde ut et år til med lite vennskap og ikke ha det greit for å sørge for at minstejenta får gå ferdig 1. klasse her vi bor? Eldste går i 3. klasse nå. Det som taler for å la minstejenta evt måtte bytte i 1. klasse, er at hun er mer robust og tåler mer i tillegg kommer lettere i kontakt med nye barn og tanken jo mindre man er jo lettere er det å danne nye vennskap. Eldstejenta er mer sårbar og har med seg bagasje, og jo lenger vi venter desto mer bekymret er jeg for at ting setter seg mer hos henne med tanke på at hun blir eldre. Det som gjør det vanskelig, er tanken på at det kan bli en tøff omstilling for minstejenta og i tillegg til overgangen å bli skolebarn, måtte håndtere overgangen til ny skole og venner. Hva skal man ta mest hensyn til? Anonymkode: 1db8f...f5f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Og er det andre som har erfaring med skolebytte for en 1. klassing? Anonymkode: 1db8f...f5f
KissMyAxe Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 Min eldste datter byttet skole i første klasse og femte klasse. Begge ganger gikk det bra og hun fikk venner med en gang. Men det var definitivt enklere for henne da hun byttet skole i første klasse.
Ulrikke Skrevet 11. mars 2021 #4 Skrevet 11. mars 2021 Har jobbet flere år på skole, og har vært borti flere som har byttet skole såpass tidlig. Felles for de jeg har vært borti er at det i hovedsak har gått veldig fint! Skjønner tankegangen din, ville helt sikkert tenkt likt selv, men jeg ville flyttet med en gang dere får det til, uavhengig av om det er i juni eller november. Har selv hatt en datter som ble utestengt, og det er ikke godt. Kan være greit å løse det så fort som det er praktisk mulig. Vil tro førsteklassingen takler det fint! Dessuten vet hun vel at det er en mulighet sånn at hun er innstilt på det i bakhodet. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Kan de ikke (begge to) starte på ny skole der dere skal flytte? Selv om dere ikke har flyttet ennå. Jeg leser det som det ikke er kjempelangt unna dere skal flytte. Anonymkode: 9e585...f24
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Er det noen med erfaring med bytte av skole for en som går i 1. klasse? Vi bor på et sted med dårlig oppvekstmiljø og vi skal flytte. Så bor vi dyrt her vi bor i dag med husleie ( borettslag) i tillegg til lån. Vi har vært på boligjakt men har ikke fått tilslag ennå på budrunde. Boligmarkedet er hett om dagen og vanskelig å få napp der vi ønsker flytte til. Lite boliger til salgs. Planen var å flytte så lillesøster skulle få begynne i 1. klasse på nytt sted til høsten. Nå føler vi tiden går fra oss siden vi ikke har fått kjøpt ny bolig, og er redd vi ikke rekker kjøpe og flytte til skolestart. Mulig jeg bekymrer meg for mye og at det løser seg. Men vi begynner se at det kan være at boligkjøp og flytting ikke rekker være på plass til skolestart, og at minstejenta må bytte skole i løpet av 1. klasse. Dilemma blir at storesøster har hatt et par runder med mobbing ( dette har roet seg), men har lite venner å være sammen med- og har selv ytret ønske om å flytte. Nå er ikke det hovedårsaken til at vi vil flytte men er noe vi også tar med i vurderingen. Så blir dilemma; skal vi la minstejenta måtte ta belastningen om evt å måtte bytte skole i 1. klasse når man er ny på skolen, eller skal eldstejenta holde ut et år til med lite vennskap og ikke ha det greit for å sørge for at minstejenta får gå ferdig 1. klasse her vi bor? Eldste går i 3. klasse nå. Det som taler for å la minstejenta evt måtte bytte i 1. klasse, er at hun er mer robust og tåler mer i tillegg kommer lettere i kontakt med nye barn og tanken jo mindre man er jo lettere er det å danne nye vennskap. Eldstejenta er mer sårbar og har med seg bagasje, og jo lenger vi venter desto mer bekymret er jeg for at ting setter seg mer hos henne med tanke på at hun blir eldre. Det som gjør det vanskelig, er tanken på at det kan bli en tøff omstilling for minstejenta og i tillegg til overgangen å bli skolebarn, måtte håndtere overgangen til ny skole og venner. Hva skal man ta mest hensyn til? Anonymkode: 1db8f...f5f Min byttet klasse i mars i 1.klasse, var null problem. Hun er veldig sosial og kom fort inn i gjengen Den daværende 2.klassingen slet på tidligere skole, og også på den nye. Dette er 3 år siden nå, men hun har et par gode venner nå. Så alt i alt har dette gått veldig fint Anonymkode: 896b8...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå