AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Er det normal utvikling av språket? Hender h*n peker og sier noen ord, ellers bare stille lyder og peking. Anonymkode: dfbb8...ae5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Har barnet ditt en god språkforståelse da? Forstår barnet beskjeder og instruksjoner? Det er det viktigste. Og hva sier barnehagen? 😊 Anonymkode: 70a1f...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har barnet ditt en god språkforståelse da? Forstår barnet beskjeder og instruksjoner? Det er det viktigste. Og hva sier barnehagen? 😊 Anonymkode: 70a1f...f1f Det gjelder ikke mitt barn. Vet neimen ikke jeg altså. Anonymkode: dfbb8...ae5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjelder ikke mitt barn. Vet neimen ikke jeg altså. Anonymkode: dfbb8...ae5 Da er det vel irrelevant hva du tenker. Foreldrene følger det sikkert opp dersom det er noe. Anonymkode: 5890d...3ab 26
Kenelz Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 58 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det vel irrelevant hva du tenker. Foreldrene følger det sikkert opp dersom det er noe. Anonymkode: 5890d...3ab Folk skal få lov å lure/spør selvom man ikke er i den situasjonen? TS: Kommer alt an på barnet og omgivelsene. Kan vær treigere i språket dersom foreldrene/familien snakker flere/andre språk, osv. 😊 Går som regel bra/ lite bekymringsfullt.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 To-språklig barn? Nedsatt hørsel? Store polypper? Øre-barn? Anonymkode: 4dda4...837 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Flerspråklighet er ikke noe årsak for forsinket språkutvikling! Mitt barn var slik TS beskriver ved 2-3-årsalderen. Han begynte å snakke da han var 4 år. Ble senere diagnostisert med ADHD og Asperger. Anonymkode: dd58e...118
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Mitt barn er 2,5 og er tospråklig. Hun snakker også best av alle på samme alder i barnehagen, så det burde ikke være en grunn. Når det er sagt , så er det et par av de barna som er slik som TS beskriver, og det virker ikke som det er noe problem ennå. Men om det er fordi barnet bare ikke får inn lærdom / blir ignorert / ingen vil ta ansvar for å lære barnet språk, da er det grunn til bekymring. Anonymkode: 1b37d...4f5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Flerspråklighet er ikke noe årsak for forsinket språkutvikling! Mitt barn var slik TS beskriver ved 2-3-årsalderen. Han begynte å snakke da han var 4 år. Ble senere diagnostisert med ADHD og Asperger. Anonymkode: dd58e...118 Flerspråklige snakker ofte senere faktisk. Det er selvsagt litt mer komplisert å lære to språk samtidig Anonymkode: 11ef0...a25 13
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 Vi har en som nettopp ble tre, og som henger ca ett år etter i språkutvikling (basert på hvordan storebror var på samme alder og hvordan jevnaldrende er). Det er først nå han klarer å gjøre seg nogenlunde forstått, men språkforståelsen har hele tiden vært god. Vi har vært hos lege som har testet hørselen uten å finne noe galt. Nå får han ekstra tett oppfølging av pedleder i bhg og vi øver mye på benevning og leser bøker her hjemme. Selv om det ikke er innenfor «normalen» behøver det ikke være noe galt for det 😊 Anonymkode: eb1d7...61e
tangent Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 Vår jente er tre år og har vært treg med språk. Vi har snakket med helsestasjonen, barnehagen og lege (om hørsel) og fått beskjed om at ja, hun er litt tregere enn mange andre, men hun har god språkforståelse og kommuniserer mye selv om det ikke var med faktiske ord, så da var ingen av instansene bekymret. Hun utvikler seg mye språkmessig nå etter hun fylte tre, men hun er nok tregeste på avdelingen. Men noen må jo være sist ute. Ellers er hun glad og fornøyd med livet, sosial og utrykksfull og en aktiv jente. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Man trenger ikke være bekymret for språket før barnet er 4 år og andre har vanskeligheter med å forstå det, eller 3 år og foreldrene har vanskeligheter med å forstå det. Så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: aa5d0...d24 3
MiominMio Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 Mitt barn hadde problemer med ørene og sa så si ikke et kløyva ord før 4 år var nådd. En haug med operasjoner gjorde susen til slutt. Merker ingenting i dag og gjør det meget bra i muntlige fag. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det normal utvikling av språket? Hender h*n peker og sier noen ord, ellers bare stille lyder og peking. Anonymkode: dfbb8...ae5 Mitt ene barn snakket ikke ved den alderen, men hadde god språkforståelse (viste klart at det vi sa ble forstått), og klarte å gjøre seg forstått selv (eget "språk"). Barnet begynte å snakke som 3-åring, og da snakket h*n flytende med unntak av en talefeil, og hadde stort ordforråd. Dette barnet fikk senere en "diagnose" som går ut på at h*n behøver litt ekstra tid på å prosessere informasjon, og har generelle lærevansker på grunn av det, men har ut over dette både intellekt og utvikling innenfor normalen. Anonymkode: 2294a...e77 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Kan tenkes at det er en diagnose som kommer da, foreldrene er oppegående og den ene er lærer,men foreldrene er vel blond på eget barn. Anonymkode: dfbb8...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #16 Skrevet 11. mars 2021 Min gutt sa ikke et ord omtrent før han var 3 år, men når han først begynte å snakke så kunne han mange ord og setninger. Nå snakker han hele tiden, og er en av de som har best språk i sin aldersgruppe i barnehagen. Han e 4 år nå. Var veldig bekymret før han begynte å snakke, hadde vært i kontakt med ppt om mulighet for time hos logoped. Har skjønt etterhvert at barn er forskjellige, noen snakker tidlig og lærer underveis, men noen «samler» ordene og begynner først å snakke når de kan det (de ansatte i barnehagen fortalte det). Med min gutt var ikke barnehagen bekymret, men de hjalp meg likevel med å få kontakt med ppt siden det bekymret meg veldig. Anonymkode: 2bf6e...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #17 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan tenkes at det er en diagnose som kommer da, foreldrene er oppegående og den ene er lærer,men foreldrene er vel blond på eget barn. Anonymkode: dfbb8...ae5 Hva i alle dager er det du prater om?! Det høres jo ikke ut som om du vet så mye i denne saken du omtaler.. Eller om barns språkutvikling generelt. Lyser lang vei at du har noe i mot disse foreldrene i allefall, prøv å fiks opp i det du heller. Anonymkode: 569a2...f05 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #18 Skrevet 11. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i alle dager er det du prater om?! Det høres jo ikke ut som om du vet så mye i denne saken du omtaler.. Eller om barns språkutvikling generelt. Lyser lang vei at du har noe i mot disse foreldrene i allefall, prøv å fiks opp i det du heller. Anonymkode: 569a2...f05 Enig! Å anta at det dreier seg om en diagnose er både unødvendig og slemt. Anonymkode: 11ef0...a25 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #19 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan tenkes at det er en diagnose som kommer da, foreldrene er oppegående og den ene er lærer,men foreldrene er vel blond på eget barn. Anonymkode: dfbb8...ae5 Seriøst? Hvor ser du dette barnet? Er du sikker på at du har det hele bildet? Jeg har et barn på 2,5 som snakker nesten rent. Venninnen min har et barn på samme alder som bare sier 10 ord men språkforståelsen er stor. (Tospråklig barn, siden det er en sidediskusjon her) Begge deler er normalt. Hvis noe derimot ikke er normalt for dette barnet blir det plukket opp i barnehagen/av foreldre/på fireårskontroll. Anonymkode: dbc4e...ee0 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 Vet ikke om det er så normalt, men tenker du må ta opp dette med noen? Min ettåring (14 mnd) snakker masse, sier ord til ting og lader lyder av forskjellige dyr. Samtidig forstår han alt jeg sier, sier jeg vi skal bade løper han på badet og drar fram badebaljen og alt annet jeg sier forstår han. Er noe mat godt sier han "god"! Han vinker og sier hade når noen skal gå, henter skoene sine og sier "ko" og ja. Mye mer, hadde måttet skrive mye mer om jeg skulle beskrive alt han sier og kan. Må påpeke at andre på hans alder kan mindre ord og forstår mindre også, og det er ikke unormalt det! Anonymkode: 1b8b7...367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå