Gå til innhold

Kollega som er ufin har klaget til sjefen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og startet i ny jobb i August. Siden da har jeg oppleve at en kollega har vært krass gjentatte ganger, eksempel «burde du ikke kunne dette etter så lang utdanning», eller dersom jeg helt enkelt gir en beskjed kan hun svare surt «dette gidder jeg ikke diskutere nå». Hun tar Også gjerne opp «feil» jeg gjør i plenum og i en nedlatende tone. Dersom jeg eksempel gjør noe på jobb, kan hun gå inn på jobb når det er stengt og fjerne det jeg har gjort. Eksempel jeg prøvde å organisere og rydde, og hun ryddet alt tilbake slik det var før dagen etter. 

Har tatt dette opp med sjefen min for noen måneder siden, men kom ikke noe lengre med det bortsett fra at sjefen skjønte hvem jeg snakket om uten at jeg nevnte navn. Dette sa hun var pga andre også har opplevd hun som krass. 

Nå, den siste måneden er jeg delvis sykemeldt pga alvorlig depresjon. På toppen av dette har jeg måttet forholde meg til hun, noe som har resultert i at jeg har vært krass tilbake da jeg ikke har energi til å være grei lengre mtp at jeg er utslitt av andre grunner. Har fått hele situasjonen med hun oppi halsen. 

Dette har hun tydeligvis merket, for idag fikk jeg beskjed om at hun og sjefen kaller inn til møte da kollegaen opplever meg som krass. Hva bør jeg gjøre her? Kollegaen min sier ofte indirekte på jobb at det er viktig for hun at man tåler tilbakemelding og kritikk. Jeg svarer flere ganger tilbake at det er jeg helt enig i men det er også viktig å ordlegge seg på en OK måte. Hun sier det er vanskelig for hun å skulle «dulle» med voksne mennesker. Dette skjønner jeg jo, men hun er direkte krass og frekk i lengre tid

Anonymkode: c652b...b3d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at jeg ikke har vært stygg på noen måte, men svart i samme tonefall som hun ofte snakker til meg 

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg sagt akkurat de på møtet. Se på det som En gylden mulighet til å få skværet opp. 

Anonymkode: 9f7ba...f08

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Da du klagde skjedde ingenting, når hun klager på det samme så blir det møte? Er hun mer inne med ledelsen?

Hørtes forresten kjent ut, begynner navnet på hennes på C?

Anonymkode: 9a859...63d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Fysj og fy. Dette minner om min tidligere kollega. Ikke la deg pille på nesen. Har dessverre ingen råd. Jeg kom ingen vei med min kollega...

Anonymkode: caaf9...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da du klagde skjedde ingenting, når hun klager på det samme så blir det møte? Er hun mer inne med ledelsen?

Hørtes forresten kjent ut, begynner navnet på hennes på C?

Anonymkode: 9a859...63d

8 bokstaver?

Anonymkode: caaf9...797

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gru deg til møtet.. men fortell at hun har holdt på slik med deg over tid, og du har prøvd snakke med sjefen om dette, men ingen bedring.. 

du liker ikke å bli snakket til på denne måten, og når ingenting endrer seg tar du samme tone tilbake i håp om endring.. 

for ei megge 

Anonymkode: 0f09c...601

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta med noen på møte?

Det mest betenkelige her er at når du varsler skjer det nada, når hun varsler blir det møte med sjefen. 

Vær saklig og ryddig. Ikke kom med "du"-beskyldninger, men "jeg opplever". Legg vekt på at du ønsker et godt arbeidsmiljø og å utføre arbeidet bra og effektivt. Be om et skriftlig referat fra møtet!

Anonymkode: 60397...446

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Alt over, pluss at jeg ville ha begynt å søke på andre jobber. Jeg vet det er vanskelig å finne ny jobb for tida, men jeg tror du bør komme deg vekk. Så søk på det som måtte dukke opp av aktuelle jobber.

Anonymkode: 2f713...5c8

• Liker 7
Skrevet

Først og fremst hadde jeg skrevet ned ALT jeg hadde av tilfeller der hun har vært ufin. Skriv ned alle gangene det har skjedd og gjerne dokumentert det med når tid det ble sagt/gjort. Jeg ville også forklart henne at hun blir opplevd som krass av både deg og andre. Her bør sjefen si seg enig. Det er flere som anser henne som et problem, og om hun ikke får tilbakemelding på det så vil ingenting endre seg. For å få til en løsning så må sjefen være mer deltakende her. Han har fått innspill ifra andre om at hun er ufin, og det er hans ansvar å løse dette. Spill ballen mer over på ham. 

Jeg ville også ha sagt at det er bemerkelsesverdig at hun sier ifra til sjefen, bare fordi hun får igjen med samme mynt. Hun synes kanskje ikke det er så hyggelig å bli pratet til på den måten? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar og råd! Jeg skal ha med meg sjefen på møtet også, og jeg har jo på en måte litt «backup» i at jeg har tatt dette opp med hun for tre måneder siden. Sjefen er veldig snill, men veldig dårlig på å løse konflikter og tviler på hun kommer til å si at kollegaen min kan oppleves krass, slik som hun sa. 

Har skrevet ned ulike situasjoner hvor jeg har reagert, og forklart sjefen min at dette har pågått lenge og siden jeg er sykemeldt har jeg ikke hatt energi til å være grei tilbake lengre. Syns nesten det er morsomt at hun ikke tåler å bli svart tilbake, når hun selv er slik hun er.

Jeg er spent på hvordan møtet blir, og kjenner jeg gruer meg. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode svar og råd! Jeg skal ha med meg sjefen på møtet også, og jeg har jo på en måte litt «backup» i at jeg har tatt dette opp med hun for tre måneder siden. Sjefen er veldig snill, men veldig dårlig på å løse konflikter og tviler på hun kommer til å si at kollegaen min kan oppleves krass, slik som hun sa. 

Har skrevet ned ulike situasjoner hvor jeg har reagert, og forklart sjefen min at dette har pågått lenge og siden jeg er sykemeldt har jeg ikke hatt energi til å være grei tilbake lengre. Syns nesten det er morsomt at hun ikke tåler å bli svart tilbake, når hun selv er slik hun er.

Jeg er spent på hvordan møtet blir, og kjenner jeg gruer meg. 

Ikke gru deg, men gled deg til å legge alt på bordet. Har vært der selv, og forberedte meg med å notere ned alt i forkant slik at alt var dokumentert. Det kan jo ikke bli særlig verre. Du må være bestemt og si at det er flere som har reagert og at ikke du er den eneste. Om hun fnyser av dette og ikke vil tro deg, så sier du at dette kan jo **** (navnet på sjefen din) faktisk også bekrefte. Jeg har også en veik sjef, men det er da det er viktig å være litt bestemt og direkte. Kast ballen over til henne, og ikke sitt som et offer. Si at det må bli en løsning på dette for det tærer på. Spør sjefen hva hun vil foreslå, om det er nødvendig å innkalle ekstern hjelp for slike saker, eller hva hun tenker. Plasser ansvaret over på henne, og vis at du ikke vil gi deg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når er møtet?

Anonymkode: 6c848...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær ærlig å fortell at du føler denne kollegaen har vær nedlatende og direkte frekk i måten h*n har gitt "tilbakemeldinger" til deg som du kaller det. Det er forskjell på å gi konstruktiv kritikk og det å være frekk og nedlatende. Jeg er helt enig i at man ikke skal trenge å "dulle" kolleger, men da må også den konstruktive kritikken bli tatt opp på en grei måte. 

Har to kolleger som er svært lik den du beskriver - bare å stålsett deg, for h*n kommer til å innta offerrolle og benekte at de har vært nedlatende og at situasjonen har vært helt omvendt. Bare stå på ditt, men fortell det på en grei og saklig måte. 

Anonymkode: e26c8...d40

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tips. Hva med å si: jeg forstår godt at du synes det er slitsomt å kommunisere på en brå måte. Hvordan vil du at vi skal kommunisere? 

Ellers vil jeg bare si at om hun er en mellomleder, så kommer hun til å bli strykt med håra fordi det er lederene som de vil beholde da de holder hjulenene i gang. Unge arbeids jern med lite erfaring finnes det mange av...:( 

Anonymkode: 8f256...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tips. Hva med å si: jeg forstår godt at du synes det er slitsomt å kommunisere på en brå måte. Hvordan vil du at vi skal kommunisere? 

Ellers vil jeg bare si at om hun er en mellomleder, så kommer hun til å bli strykt med håra fordi det er lederene som de vil beholde da de holder hjulenene i gang. Unge arbeids jern med lite erfaring finnes det mange av...:( 

Anonymkode: 8f256...edd

Ja det siste der kan jeg også bekrefte. Det er disse som jobber ræva av seg som er viktige å please, slik at de ikke sykemelder seg eller slutter. Veldig få gidder å jobbe 24/7 men det finnes jo dem som ikke har noe særlig annet, så de gjør gjerne det. Bare vær saklig, ha skrevet ned det du har reagert på, og spør sjefen hvordan hun tenker dette kan løses på best mulig måte? 

Anonymkode: 6cf0b...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal være helt ærlig og fortelle hva du opplever. Samtidig kan du beklage deg for at du har vært krass og at dette er noe du vil jobbe med.

Anonymkode: fb978...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du skal være helt ærlig og fortelle hva du opplever. Samtidig kan du beklage deg for at du har vært krass og at dette er noe du vil jobbe med.

Anonymkode: fb978...ef9

Jeg er uenig i en beklagelse. 
Denne "kollegaens" oppførsel gjør TS til en person hun ikke er eller vil være, det er en stor del av problemet. Hun sprer en tone og form som påvirker andre. Vi er en symbiose som kollegaer, påvirker hverandre. Dette har påvirket TS såpass at depresjon har blitt ett problem og TS føler hun må være aggressiv for å ikke bli tråkket på. 
Det at du ikke bare legger deg på rygg er flott! Det bør de sette pris på. For du står opp for din veike sjef, som bør finne en ryggrad, og vet de hvor mange kollegaer som IKKE tør å si noe?

Håper det går bra i møte TS. Du er strålende tøff som møter dette på den måten du gjør. Om de ikke tar dette alvorlig og denne personen endrer sin væremåte, og ledelse bør inn og korrigere kraftig, og følge med nøye. 
De kan la henne herje nå, gjøre seg "uerstattelig" og på slikt vis sende bedriften  inn i en situasjon hvor hun holder bukta og begge endende og de finner at alle rundt, over og under henne, faktisk ikke er så uerstattelige når det blir lettere å ta hatten sin og gå og de hele tiden skal finne nye mennesker som skal innfinne seg med dette. 
Det er ikke gjengs arbeidskultur lengre. Det er ikke bærekraftig og  ikke slik vi aspirerer til å leve ut våre arbeidsliv lengre. Trivsel i jobb er vekst for firma og de vet det. 

Anonymkode: 17770...a19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt møtet nå, noe som bare endte opp i å bli ubehagelig og ekkelt. Hun nekter for ting hun har sagt, og unnlater ting fra situasjoner jeg tok opp. Jeg fortalte at for meg hadde det vært vanskelig å være hyggelig i det siste pga hun hadde vært krass så lenge, og jeg som sagt er sykemeldt. Da fikk jeg til svar at om jeg trodde jeg hadde ting å slite med, skulle jeg visst hva hun sliter med. 

Jeg sa at jeg har selvinnsikt nok til å se at jeg har vært krass tilbake de siste ukene, men dette har pågått fra hennes side siden før jul. Hun evner ikke å se at hun selv behandler meg dårlig, og mener hun ikke er krass. Kjenner det er utrolig vanskelig når hun har så lite selvinnsikt.

Hun snakker ofte om tidlige ansatte som ikke har fått sove etter tilbakemelding fra hun, eller ikke sagt hei til henne etter tilbakemelding. Jeg sier da at kanskje det er måten hun gir tilbakemelding på som er tolket feil, og at både jeg og hun bør gå inni oss selv. Hun begynner da å reise seg og sier hun ikke gidder møte mer for det blir for vanskelig for hun, at hun ikke ville på jobb pga meg (???) og at hun har grått for jeg har hakket på hun. Jeg har ikke hakket, men vært krass siste ukene pga hennes oppførsel. Dette er selvfølgelig barnslig av meg, men jeg fikk tilslutt nok. 

Hun sier også at jeg ikke er engasjert i jobben min pga jeg ikke er aktiv og liker det hun skriver på messengergruppen vår. Hun forventer at jeg svarer i helger på Facebook, og sa hun ser ofte jeg er aktiv uten å svare innpå der. Jeg forklarer at jeg har tatt gruppen på lydløs da det ofte kommer meldinger veldig sent eller tidlig, i helger o.l og jeg syns det er spesielt å skulle kommunisere via jobb på Facebook. Syns også det er ubehagelig at hun følger med på når jeg er aktiv og ikke, og svartmaler meg pga som uentusiastisk pga jeg ikke liker meldingene hennes på Facebook. Gruer meg skikkelig til jobb og føler ikke vi kom noen vei.

Blir veldig glad for råd her. Sjefen var også med på møte som en nøytral part, og følte ikke hun sa så mye

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har hatt møtet nå, noe som bare endte opp i å bli ubehagelig og ekkelt. Hun nekter for ting hun har sagt, og unnlater ting fra situasjoner jeg tok opp. Jeg fortalte at for meg hadde det vært vanskelig å være hyggelig i det siste pga hun hadde vært krass så lenge, og jeg som sagt er sykemeldt. Da fikk jeg til svar at om jeg trodde jeg hadde ting å slite med, skulle jeg visst hva hun sliter med. 

Jeg sa at jeg har selvinnsikt nok til å se at jeg har vært krass tilbake de siste ukene, men dette har pågått fra hennes side siden før jul. Hun evner ikke å se at hun selv behandler meg dårlig, og mener hun ikke er krass. Kjenner det er utrolig vanskelig når hun har så lite selvinnsikt.

Hun snakker ofte om tidlige ansatte som ikke har fått sove etter tilbakemelding fra hun, eller ikke sagt hei til henne etter tilbakemelding. Jeg sier da at kanskje det er måten hun gir tilbakemelding på som er tolket feil, og at både jeg og hun bør gå inni oss selv. Hun begynner da å reise seg og sier hun ikke gidder møte mer for det blir for vanskelig for hun, at hun ikke ville på jobb pga meg (???) og at hun har grått for jeg har hakket på hun. Jeg har ikke hakket, men vært krass siste ukene pga hennes oppførsel. Dette er selvfølgelig barnslig av meg, men jeg fikk tilslutt nok. 

Hun sier også at jeg ikke er engasjert i jobben min pga jeg ikke er aktiv og liker det hun skriver på messengergruppen vår. Hun forventer at jeg svarer i helger på Facebook, og sa hun ser ofte jeg er aktiv uten å svare innpå der. Jeg forklarer at jeg har tatt gruppen på lydløs da det ofte kommer meldinger veldig sent eller tidlig, i helger o.l og jeg syns det er spesielt å skulle kommunisere via jobb på Facebook. Syns også det er ubehagelig at hun følger med på når jeg er aktiv og ikke, og svartmaler meg pga som uentusiastisk pga jeg ikke liker meldingene hennes på Facebook. Gruer meg skikkelig til jobb og føler ikke vi kom noen vei.

Blir veldig glad for råd her. Sjefen var også med på møte som en nøytral part, og følte ikke hun sa så mye

Kommenterte sjefen noe i det hele tatt? 
virker som dere fikk luftet litt begge to. Ofte er det vanskelig å innrømme feil og mangler i slike møter. Men når ting har fått roet seg litt, så vil dere begge tenke litt og møte hverandre på en bedre måte. 
hun har nok sitt å stri med, og jeg skjønner godt frustrasjonen din. Enkelte er bare kjipe fordi de selv sliter. 
når de ikke har selvinnsikt i tillegg er det ikke greit. Synes du var tøff som sto opp for deg selv. Slike møter er ikke noe hyggelig. 
men sjefen burde absolutt sagt litt mere og sagt hva som forventes. 
mat du ikke gidder å bruke fritiden din på jobb/ fb gruppe er helt opp til deg, ingen som kan tvinge deg til det 

Anonymkode: 0f09c...601

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...