Gå til innhold

Hva er greia med strikke-sidene på facebook og de gamle kjerringene som administrerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikking er enormt populært for tiden, unge som gamle forenes gjennom strikkepinner og nøster av spunnet garn fra både lokalt og Danmark. 

Men på facebook er det to store grupper om strikking som administreres av gamle kjerringer som ikke aner hvordan SoMe fungerer og hva de kan bygge opp, og sitter der i surtrusa si på silkeputer og tror de er selveste D. Sonja. 

 

Problemet er vel egentlig gamle kjerringer på facebook, punktum, men akkurat nå er det de på strikkesidene som får meg til å gå fra vettet. 

 

Finns det et fora hvor vi (relativt) unge kan møtes og diskutere hobbyen vår, debattere strikkeoppskrifter og garnprodusenter- og typer og hvordan det brukes, spørre om- og gi råd? Som ikke herjes av førtidspensjonister og uføretrygda kjerringer med litt for lite å ta seg til? 

Anonymkode: 1162d...303

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestemødrene har tatt over Facebook. 

Anonymkode: b3e34...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bestemødrene har tatt over Facebook. 

Anonymkode: b3e34...138

Ja, no joke. Facebook skulle hatt en maks-alder. Pluss flere filter for å filtrere ut kjerringene. 

Anonymkode: 1162d...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig så nedlatende du er da. 

Anonymkode: 3e39e...390

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, no joke. Facebook skulle hatt en maks-alder. Pluss flere filter for å filtrere ut kjerringene. 

Anonymkode: 1162d...303

Hvis jeg skal filtrere ut dem, så blir det ikke mye igjen. 😅 Bestemorbook. 

Men jeg vet dessverre ikke noe annet sted. 

Anonymkode: b3e34...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja disse strikkegruppene. 

Jeg er vel en av disse middelalrende kjerringene du snakker om, men jeg administrerer ikke noen av disse. Ikke er jeg ufør heller. Men jeg vet ikke hva SoMe er :rodme:

Jeg synes det er veldig positivt at det er så mange unge som har kommet til, og jeg blir irritert på disse kjerringene som leiter med lupe etter feil på andres håndarbeid. Jeg mener at man ikke trenger å kommentere på alt, men har man ikke noe positivt å si så får man rett og slett holde kjeft.

Mange av disse kjerringene legger også ut de samme bildene og spørsmålene på samtlige grupper, så man får opp alt dette i de gruppene man er medlem. 

Nå svarte jeg ikke på spørsmålet ditt, men mener at det må være plass for alle i en sånn gruppe. Forresten Petit Knit har jo en gruppe, og jeg vet at mange unge bruker oppskrifter derfra. 

Anonymkode: 1f982...754

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, ja disse strikkegruppene. 

Jeg er vel en av disse middelalrende kjerringene du snakker om, men jeg administrerer ikke noen av disse. Ikke er jeg ufør heller. Men jeg vet ikke hva SoMe er :rodme:

Jeg synes det er veldig positivt at det er så mange unge som har kommet til, og jeg blir irritert på disse kjerringene som leiter med lupe etter feil på andres håndarbeid. Jeg mener at man ikke trenger å kommentere på alt, men har man ikke noe positivt å si så får man rett og slett holde kjeft.

Mange av disse kjerringene legger også ut de samme bildene og spørsmålene på samtlige grupper, så man får opp alt dette i de gruppene man er medlem. 

Nå svarte jeg ikke på spørsmålet ditt, men mener at det må være plass for alle i en sånn gruppe. Forresten Petit Knit har jo en gruppe, og jeg vet at mange unge bruker oppskrifter derfra. 

Anonymkode: 1f982...754

SoMe. Er sosiale medier

 

Mvh gammel kjærring 😉

Anonymkode: 0e832...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

SoMe. Er sosiale medier

 

Mvh gammel kjærring 😉

Anonymkode: 0e832...449

Ok, takk for opplysningen :rodme:

:tekola:

Anonymkode: 1f982...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du gamle damer som meg, som ikke strikker og ikke vet hva SoMe er, skal gjøre da?  Er på FB, men ikke aktiv lenger.  Ble lei av alle trutmunnbildene fra unge venner, og av toppturbildene fra de eldste.  

Tar meg et kampferdrops og logger meg på KG i stedet!  :)    

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uff, ja disse strikkegruppene. 

Jeg er vel en av disse middelalrende kjerringene du snakker om, men jeg administrerer ikke noen av disse. Ikke er jeg ufør heller. Men jeg vet ikke hva SoMe er :rodme:

Jeg synes det er veldig positivt at det er så mange unge som har kommet til, og jeg blir irritert på disse kjerringene som leiter med lupe etter feil på andres håndarbeid. Jeg mener at man ikke trenger å kommentere på alt, men har man ikke noe positivt å si så får man rett og slett holde kjeft.

Mange av disse kjerringene legger også ut de samme bildene og spørsmålene på samtlige grupper, så man får opp alt dette i de gruppene man er medlem. 

Nå svarte jeg ikke på spørsmålet ditt, men mener at det må være plass for alle i en sånn gruppe. Forresten Petit Knit har jo en gruppe, og jeg vet at mange unge bruker oppskrifter derfra. 

Anonymkode: 1f982...754

Innlegget er skrevet i affekt, som jeg regner med de fleste skjønner, så du bør nok ikke føle deg truffet :smilyblomst: 

Å kommentere på feil eller mangler uoppfordret er en uting hva gjelder alt, så disse damene er nok ikke spesielt populære bak skjermen heller! Men men. 

Det er en god ide å søke opp grupper relatert til de aktuelle designerne, der kan man nok lære mye! Men jeg savner likevel en side uten designere og produsenter, hvor terskelen er lav for å spørre om hjelp og å gå gjennom oppskrifter sammen, dele erfaring med de forskjellige designerne - absolutt ikke alle skriver like gode oppskrifter, og som en ung og ikke veldig langtids erfaren strikker er det veldig kjedelig å komme over en oppskrift som betegnes som norsk men man skulle tro var gresk...

 

Anonymkode: 1162d...303

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, selv om jeg vel er kjerring selv. 
Dritt lei av evige diskusjoner om dominant farge, kasting av tråder ol. 
Krydra med bedreviterne som kommenterer nedlatende hvis noen har gjort en tabbe (etter deres mening da). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå inntrykk av at det er lagt ned en del arbeid i å administrere en del sånne sider jeg, da. Eksempelvis Koftegruppa, har jeg inntrykk av at det er nedlagt en god del systematisk arbeid med. Jeg hadde aldri i verden hatt kapasitet til å administrere en diger strikkegruppe, og ikke vet jeg hvordan det gjøres heller, og de fleste som har en hobby som strikking, er vel amatører på sosiale medier. 

En del av klientellet innpå gruppene er en annen historie, da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chroma

Har sett at mange påpeker feil hos andre (helt uoppfordret) utifra bilder de legger ut, det er en skikkelig uting! 
Og spør man i en slik gruppe hvor man kan handle garn på nett får man typ 100 svar av typen «du må handle lokalt for å støtte de små butikkene». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innlegget er skrevet i affekt, som jeg regner med de fleste skjønner, så du bør nok ikke føle deg truffet :smilyblomst: 

Å kommentere på feil eller mangler uoppfordret er en uting hva gjelder alt, så disse damene er nok ikke spesielt populære bak skjermen heller! Men men. 

Det er en god ide å søke opp grupper relatert til de aktuelle designerne, der kan man nok lære mye! Men jeg savner likevel en side uten designere og produsenter, hvor terskelen er lav for å spørre om hjelp og å gå gjennom oppskrifter sammen, dele erfaring med de forskjellige designerne - absolutt ikke alle skriver like gode oppskrifter, og som en ung og ikke veldig langtids erfaren strikker er det veldig kjedelig å komme over en oppskrift som betegnes som norsk men man skulle tro var gresk...

 

Anonymkode: 1162d...303

Jeg tok meg ikke nær av ditt HI :fnise:

På nettsiden til https://www.petiteknit.com/collections/norske-strikkeoppskrifter ligger det mange videoer med hvordan man gjør enkelte teknikker. Jeg har selv strikket en vest derfra og brukt disse videoene. Men det er jo ikke så sosialt da.

Hva med å lage en egen gruppe for dere yngre strikkere? Dere er mange, og dere er flinke. Dere kan helt sikkert hjelpe hverandre, samt inspirere og oppmuntre hverandre. 

Helgeline skrev (1 time siden):

Skjønner hva du mener, selv om jeg vel er kjerring selv. 
Dritt lei av evige diskusjoner om dominant farge, kasting av tråder ol. 
Krydra med bedreviterne som kommenterer nedlatende hvis noen har gjort en tabbe (etter deres mening da). 

Omg, det irriterer meg også. Var ei som hadde en tråd her om dagen om akkurat dette. Hun startet tråden sin med noe ala "Hei alle flinke strikkere", også kom tiraden om at hun la merke til at mange slurvet med den dominante tråden. Ei som svarte i tråden, skreiv at hun angret på at hun hadde lagt ut bilde av genseren sin tidligere siden den ikke var perfekt. Det er jo ille synes jeg, at folk blir skremt bort fra å legge ut bilder. 

Zienna skrev (2 timer siden):

Hva mener du gamle damer som meg, som ikke strikker og ikke vet hva SoMe er, skal gjøre da?  Er på FB, men ikke aktiv lenger.  Ble lei av alle trutmunnbildene fra unge venner, og av toppturbildene fra de eldste.  

Tar meg et kampferdrops og logger meg på KG i stedet!  :)  

Jeg synes det var verre når middelaldrende damer la ut trutemunn bilde. Men det har blitt mye mindre av det nå. Er bare noen få som fortsatt syns de er fine med det. 

Anonymkode: 1f982...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har meldt meg både inn og ut av mange strikkegrupper, og min erfaring er at jo mindre og mer spesifikk gruppen er, jo bedre. F.eks er jeg med i en gruppe for restegarnstrikk, en for bytte og salg av garn, en for salg av ferdige produkter (som er helt meningsløst, fordi den tiltrekker seg kun selgere og ingen kjøpere), grupper for spesifikke design (eks Villmarksgensere), og grupper for designere.

Jeg liker å strikke, men jeg er ikke fullt så interessert i å bli spammet ned av bilder av hva bestemor har strikket til "Lille prinsessa", eller vottepar nr 500 i det samme mønsteret.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Strikking er enormt populært for tiden, unge som gamle forenes gjennom strikkepinner og nøster av spunnet garn fra både lokalt og Danmark. 

Men på facebook er det to store grupper om strikking som administreres av gamle kjerringer som ikke aner hvordan SoMe fungerer og hva de kan bygge opp, og sitter der i surtrusa si på silkeputer og tror de er selveste D. Sonja. 

 

Problemet er vel egentlig gamle kjerringer på facebook, punktum, men akkurat nå er det de på strikkesidene som får meg til å gå fra vettet. 

 

Finns det et fora hvor vi (relativt) unge kan møtes og diskutere hobbyen vår, debattere strikkeoppskrifter og garnprodusenter- og typer og hvordan det brukes, spørre om- og gi råd? Som ikke herjes av førtidspensjonister og uføretrygda kjerringer med litt for lite å ta seg til? 

Anonymkode: 1162d...303

hva er det de gamle damene gjør på fb som provoserer deg? Har ikke opplevd annet enn at de er hyggelige på fb. Eneste som irriterer meg, er de som legger it skrytebilde av hva de har strikkey men de vil ikke dele oppskrift, for den er hemmelig. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (10 timer siden):

Jeg har nå inntrykk av at det er lagt ned en del arbeid i å administrere en del sånne sider jeg, da. Eksempelvis Koftegruppa, har jeg inntrykk av at det er nedlagt en god del systematisk arbeid med. Jeg hadde aldri i verden hatt kapasitet til å administrere en diger strikkegruppe, og ikke vet jeg hvordan det gjøres heller, og de fleste som har en hobby som strikking, er vel amatører på sosiale medier. 

En del av klientellet innpå gruppene er en annen historie, da. 

Gruppene med spesifikke temaer kan jeg tro admin legger litt tid i, men de generelle strikkegruppene - not so much. For eksempel er det to grupper som heter Strikkesida - den ene heter også "for alle", begge har rundt 130 000 medlemmer. Admin kunne gjort mye med disse gruppene med det grunnlaget, men de er der bare for å være admin. Alt annet enn skrytebilder av genser nr en million og vottepar titusen og eldgamle hentes ett-oppskrifter i heldige, sterke farger blir slettet. Seriøst - det er så vidt lov til å spørre om noe. Noen som har et nøste av dette som jeg mangler? Nope. Erfaring med denne strikkedesigneren? Nope. Deling av andre sider? Nope. Og alt slettes uten forvarsel eller informasjon i det hele tatt. Jeg er med i mange andre grupper, og blant annet en driftes svært godt og profesjonelt - og tonen er fantastisk der inne. Ingen sure miner, ingen kjipe påpekinger uoppfordret og så videre. Den handler naturligvis ikke om strikking. Hvis admin kommer over en tråd som ser ut til å gå skjeivt så stenger de kommentarfeltet, og skriver først en kommentar om hvorfor. Det kalles for respekt for sine medlemmer. 

 

Maleficenta skrev (3 timer siden):

hva er det de gamle damene gjør på fb som provoserer deg? Har ikke opplevd annet enn at de er hyggelige på fb. Eneste som irriterer meg, er de som legger it skrytebilde av hva de har strikkey men de vil ikke dele oppskrift, for den er hemmelig. 

Da har du ikke sett godt etter. Gamle kjerringer er seriøst fullstendig uten evne til å oppføre seg på nett, om det er facebookgrupper eller kommentarfeltene til store aviser og så videre. Det er ingen godt skjult hemmelighet, altså. 

Anonymkode: 1162d...303

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gruppene med spesifikke temaer kan jeg tro admin legger litt tid i, men de generelle strikkegruppene - not so much. For eksempel er det to grupper som heter Strikkesida - den ene heter også "for alle", begge har rundt 130 000 medlemmer. Admin kunne gjort mye med disse gruppene med det grunnlaget, men de er der bare for å være admin. Alt annet enn skrytebilder av genser nr en million og vottepar titusen og eldgamle hentes ett-oppskrifter i heldige, sterke farger blir slettet. Seriøst - det er så vidt lov til å spørre om noe. Noen som har et nøste av dette som jeg mangler? Nope. Erfaring med denne strikkedesigneren? Nope. Deling av andre sider? Nope. Og alt slettes uten forvarsel eller informasjon i det hele tatt. Jeg er med i mange andre grupper, og blant annet en driftes svært godt og profesjonelt - og tonen er fantastisk der inne. Ingen sure miner, ingen kjipe påpekinger uoppfordret og så videre. Den handler naturligvis ikke om strikking. Hvis admin kommer over en tråd som ser ut til å gå skjeivt så stenger de kommentarfeltet, og skriver først en kommentar om hvorfor. Det kalles for respekt for sine medlemmer. 

 

Da har du ikke sett godt etter. Gamle kjerringer er seriøst fullstendig uten evne til å oppføre seg på nett, om det er facebookgrupper eller kommentarfeltene til store aviser og så videre. Det er ingen godt skjult hemmelighet, altså. 

Anonymkode: 1162d...303

mulig det. leser ikke då nøye på kommentarfeltet på strikkesidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...