AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Overhørte en samtale hvor en jeg kjenner svarte: "ja jeg har lest den en gang". Det var snakk om bibelen,om vedkommende hadde lest i den. Jeg vet at denne personen kan ikke ha hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene, personen må derfor ha vært ca. 14 år når hun "leste den en gang". Bibelen er ikke en bok man leser fra start til slutt. Tror dere vedkommende prøvde skryte på seg dette? Tror ikke vedkommende har kristne familier heller, så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Jeg tror det er fult mulig at en 14 åring kan ha lest bibelen en gang, jeg tror også det er fult mulig at man kan lese bibelen uten at man er kristen eller kommer fra en kristen familie. Man trenger ikke opplæring i å lese bibelen. det eneste man trenger er å kunne lese. 20
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Overhørte en samtale hvor en jeg kjenner svarte: "ja jeg har lest den en gang". Det var snakk om bibelen,om vedkommende hadde lest i den. Jeg vet at denne personen kan ikke ha hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene, personen må derfor ha vært ca. 14 år når hun "leste den en gang". Bibelen er ikke en bok man leser fra start til slutt. Tror dere vedkommende prøvde skryte på seg dette? Tror ikke vedkommende har kristne familier heller, så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d Man leser bibelen sånn man leser Harry Potter. Begynner på begynnelsen og sørger for potetgull til de artige partiene og husker å ikke lese de partiene der Gud driver og myrder milliarder av folk rett før leggetid. Bibelen finnes på lydbok, Ts. Din kjenning kan ha lest den på bussen, på joggetur eller mens hun gjør manuelt arbeid. Anonymkode: 15490...ae5 8
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Jeg har lest bibelen fra begynnelse til slutt, hva er rart med det? Anonymkode: bd90c...fd8 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Hvordan kan du med sikkerhet vote at personen ikke har lest den de siste 10 årene? Og hvorfor skulle ikke en 14 åring kunne lest den? Hvorfor bryr du deg om det er påskrytt eller sannhet? Anonymkode: 46f22...56d 9
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 Leste den som 19 åring på studiet mitt. Men må innrømme at jeg ikke leste alt. Men har lest mye i den senere, deler av den. (Lærer) ikke så rart! Anonymkode: 2d6ab...8cd
Trolltunge Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Jeg var akkurat så gammel da jeg leste bibelen fra perm til perm, sjokk etter sjokk, ettersom jeg hadde vokst opp i et gladkristent miljø, og hadde en bestemor som stadig leste fra en hyggelig barnebibel. Det er nemlig i den alderen jeg fikk min konfirmasjonsbibel. Da hele var lest, og jeg hadde kikket litt tilbake på de tingene jeg hadde merket med lapper, i håp om at senere innhold skulle oppklare det som feil (ble skuffet der), så trampet jeg opp til min far og sa "Om Gud er en slik drittsekk vil ikke jeg tro på ham lenger." Jeg var absolutt i stand til å lese. Jeg hadde vært en lesehest i mange år allerede. Jeg har lest mye av Koranen også, men ikke absolutt hele. Var egentlig mest nysgjerrig på om den var like fæl som Det gamle testamentet. Bibelen vant på grusomhet av de to. Mennesker slår likevel begge. 9
knulleGuden666 Skrevet 10. mars 2021 #8 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Overhørte en samtale hvor en jeg kjenner svarte: "ja jeg har lest den en gang". Det var snakk om bibelen,om vedkommende hadde lest i den. Jeg vet at denne personen kan ikke ha hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene, personen må derfor ha vært ca. 14 år når hun "leste den en gang". Bibelen er ikke en bok man leser fra start til slutt. Tror dere vedkommende prøvde skryte på seg dette? Tror ikke vedkommende har kristne familier heller, så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d Tror ingen vil skryte på seg at de har lest bibelen, det er da ikke noe tøft ved å lese en sinnsyk bok?? Å lese bibelen er da ikke noen stor sak om man vil, finnes mange andre bøker med vesentlig mer lesestoff enn i den. Selv har jeg lest store deler av det nye testamentet, men svært lite av det gamle. Men skryter jeg av det? Nei, angrer jeg på det? nei, hadde det noe nytte? Nei, har jeg kastet den? Ja 1
Gjest Lawyam Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Overhørte en samtale hvor en jeg kjenner svarte: "ja jeg har lest den en gang". Det var snakk om bibelen,om vedkommende hadde lest i den. Jeg vet at denne personen kan ikke ha hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene, personen må derfor ha vært ca. 14 år når hun "leste den en gang". Bibelen er ikke en bok man leser fra start til slutt. Tror dere vedkommende prøvde skryte på seg dette? Tror ikke vedkommende har kristne familier heller, så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d Noen gjør nok DET. Opplæring i å lese? Alle kan lese når de er 14. Jeg leste den hvertfall tidlig, hadde ikke 'opplæring' jeg heller. Men hva så? Er det 'vårt' problem om vedk.løy eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 Jeg leste det nye testamente da jeg var 14 og de5 gamle da jeg var 17. Ganske kjedelige lesestoff med unntak av deler fra det gamle og jeg satt ikke igjen med noen større forståelse av hvorfor det er en religion eller at noen gidder å analysere eller tolke den. Anonymkode: 8442a...e62
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #11 Skrevet 12. mars 2021 Hvorfor er det så rart at en 14-åring har lest bibelen? Og hvordan kan du vite med sikkerhet at vedkommende ikke har hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene? Ingen er vel kontant opptatt med noe hver eneste dag? Anonymkode: ec4b7...177 4
Fuglen Skrevet 12. mars 2021 #12 Skrevet 12. mars 2021 Jeg leste faktisk Bibelen fra begynnelse til slutt da jeg var 14 😆 Og nei, jeg er ikke kristen, bare nysgjerrig
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #13 Skrevet 12. mars 2021 Jeg spør om andre her, hvordan i det samme som de andre her, hvordan i all verden kan du vite at vedkommende ikke har lest den de siste ti årene? Og selvfølgelig kan en 14-åring lese Bibelen. Jeg leste hele sa jeg var 13 og på nytt da jeg var 20. Jeg har også lest Koranen, diverse hinduistiske skrifter, Mormons bok og en rekke andre religiøse skrifter. Du framstiller det som om å lese Bibelen er en bragd og noe som tar enormt mye tid, men det er det jo ikke. Man trenger faktisk bare å kunne lese. Anonymkode: 76d61...52c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 Mange rare og interessante historier i bibelen, selv om man ikke er kristen. Og som 14 åring hadde jeg mange rare ting for meg, og leste rare bøker. Ser ikke hvorfor ikke en 14 åring ikke kan få det for seg å lese bibelen. Anonymkode: a53ba...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #15 Skrevet 12. mars 2021 Det var vel egentlig akkurat i 14-årsalderen jeg drev og leste litt i bibelen og var med på bønnemøter. Aldri gjort siden.. Anonymkode: 208a6...196 2
lisla Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 On 3/10/2021 at 10:17 PM, AnonymBruker said: Overhørte en samtale hvor en jeg kjenner svarte: "ja jeg har lest den en gang". Det var snakk om bibelen,om vedkommende hadde lest i den. Jeg vet at denne personen kan ikke ha hatt tid til å lese bibelen de siste 10 årene, personen må derfor ha vært ca. 14 år når hun "leste den en gang". Bibelen er ikke en bok man leser fra start til slutt. Tror dere vedkommende prøvde skryte på seg dette? Tror ikke vedkommende har kristne familier heller, så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d Leste store deler av Bibelen da jeg var yngre enn det, da jeg som 7.klassing fikk det for meg at jeg kanskje skulle bli "mer kristen". Bibelen er ikke så tunglest, man trenger da ingen opplæring? For å være en ekspert, eller bruke den til å diskutere bibeltolkninger og teologi etc., ja kanskje. Men man kan bare lese den som hvilken som helst annen bok også. Usikker på hvorfor jeg aldri leste den ferdig, for jeg kom ihvertfall til Nytestamentet. Mulig det kom en ny Harry Potter bok eller noe sånt, eller noe annet som var mer interessant for meg enn kristendommen. Og hvordan vet du at hen ikke kan ha hatt tid? De siste 10 årene? Det virker veldig rart på meg. Ja, Bibelen er lengre enn de fleste bøker folk leser, men ikke verre enn at f. eks hele tidligere nevnte Harry Potter serien er lengre.. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #17 Skrevet 13. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 10.3.2021 den 22.17): , så hun kan ikke ha fått opplæring i hvordan lese i den. Anonymkode: a8939...59d Jeg venter fremdeles på å bli opplyst om hva som er rart ved å lese bibelen fra begynnelse til slutt. Hvordan skal man lese den? (Jeg er oppvokst i et svært kristent miljø, men dette er en lærdom jeg ikke har fått med meg) Og TS, du som er så opptatt av hva din bekjente gjør feil. Les Matt 23, vers 12. Anonymkode: bd90c...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #18 Skrevet 13. mars 2021 Fetteren min leste Bibelen fra A til Å i veldig ung alder. Kan legge til at han er litt spes da. Hehe. Anonymkode: 708eb...107
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #19 Skrevet 13. mars 2021 Det var jo akkurat rundt konfirmasjon alder at vi satte oss ned for å bla i bibelen og en del av oss leste den, det er gode 20 år siden og det hadde jeg nesten glemt. Good times hehe Anonymkode: 7fb88...684 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2021 #20 Skrevet 13. mars 2021 Jeg leste bibelen når jeg var 10 fordi jeg var nysgjerrig. Husker ikke noe av den, men lest den har jeg. Hva så om noen juger om det. Mye rart man kan bry seg om, men noen ting lar man bare fare. Anonymkode: 94f55...c86 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå