AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 som tittelen sier, npr hadde du første kontroll? jeg venter barn nr to, 7 uker nå. Husker at med nr 1 sp nektet de på legekontoret meg time til første kontroll og bekreftelse før 12 uker, men jeg vil så gjerne ha kontroll og vite om det er hjerteslag. Har stresset så mye pga karantene og redd for smitte. Anonymkode: 0bbb8...954
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: som tittelen sier, npr hadde du første kontroll? jeg venter barn nr to, 7 uker nå. Husker at med nr 1 sp nektet de på legekontoret meg time til første kontroll og bekreftelse før 12 uker, men jeg vil så gjerne ha kontroll og vite om det er hjerteslag. Har stresset så mye pga karantene og redd for smitte. Anonymkode: 0bbb8...954 Du kan fint ha første svangerskapskontroll hos lege og jordmor nå for å komme i gang og snakke om det du tenker på da. Personlig anbefaler jeg å dra til jordmor på helsestasjonen. Hun kan også hjelpe søke svangerskapspenger om du er bekymret pga stress, smittetrykk eller farlige arbeidsforhold på jobb. Men om du er dårlig og har behov for sykemelding, må du til lege. Retningslinjene nå sier at første svangerskapskontroll skal skje mellom uke 6-12, ikke tidligst uke 12 som det var tidligere. Men merk at verken vanlig fastlege eller jordmor kan hjelpe deg med å finne hjertelyd i uke 7, da må du til privat ultralyd hos gynekolog. Det er det mange som drar til for å se at hjertet slår om man er bekymret. Jeg hadde privat ultralyd i uke 7 med første og uke 10 med andre. Jeg har opplevd MA, så er viktig for meg å se at det er liv tidlig. Første vanlige svangerskapskontroll hadde jeg i uke 12 med første. Med andre nå tas man inn før, så da var da ca 10 uker på vei på første svangerskapskontroll, men var også hos legen i uke 8 pga mye kvalme og behov for sykemelding. Jeg var så igjen på kontroll hos lege i uke 12 og hos jordmor i uke 16, og deretter hver 4. uke hos jordmor. Det er nok litt ulikt fra sted til sted hvilke tilbud til gravide de har i kommunen, men det er veldig lurt å ta kontakt med helsestasjonen tidlig! Anonymkode: 845ad...1b6
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du kan fint ha første svangerskapskontroll hos lege og jordmor nå for å komme i gang og snakke om det du tenker på da. Personlig anbefaler jeg å dra til jordmor på helsestasjonen. Hun kan også hjelpe søke svangerskapspenger om du er bekymret pga stress, smittetrykk eller farlige arbeidsforhold på jobb. Men om du er dårlig og har behov for sykemelding, må du til lege. Retningslinjene nå sier at første svangerskapskontroll skal skje mellom uke 6-12, ikke tidligst uke 12 som det var tidligere. Men merk at verken vanlig fastlege eller jordmor kan hjelpe deg med å finne hjertelyd i uke 7, da må du til privat ultralyd hos gynekolog. Det er det mange som drar til for å se at hjertet slår om man er bekymret. Jeg hadde privat ultralyd i uke 7 med første og uke 10 med andre. Jeg har opplevd MA, så er viktig for meg å se at det er liv tidlig. Første vanlige svangerskapskontroll hadde jeg i uke 12 med første. Med andre nå tas man inn før, så da var da ca 10 uker på vei på første svangerskapskontroll, men var også hos legen i uke 8 pga mye kvalme og behov for sykemelding. Jeg var så igjen på kontroll hos lege i uke 12 og hos jordmor i uke 16, og deretter hver 4. uke hos jordmor. Det er nok litt ulikt fra sted til sted hvilke tilbud til gravide de har i kommunen, men det er veldig lurt å ta kontakt med helsestasjonen tidlig! Anonymkode: 845ad...1b6 Hvorfor i all verden hadde du så mange kontroller som andregangsfødende? Snakk om å oppta plass. Hadde jo holdt i massevis med kontroll i uke 10, OUL i uke 18 og deretter kontroll i uke 24. Anonymkode: 24ae9...38e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor i all verden hadde du så mange kontroller som andregangsfødende? Snakk om å oppta plass. Hadde jo holdt i massevis med kontroll i uke 10, OUL i uke 18 og deretter kontroll i uke 24. Anonymkode: 24ae9...38e For at sugamaga kjerringer som deg skal ha noe å spørre om vel ♥️ Du kan jo lese det jeg skriver. Jeg hadde behov for sykemelding og da er selvfølgelig legen pliktig å følge meg opp. Dette var helt opp til legen, jeg bare møtte opp på de timene han satte opp God kapasitet hos legen min, så det er ikke noe problem. Og kontrollene hos jordmor følger bare planen helsestasjonenen har for oppfølging av gravide Som jeg også skrev, dette er ulikt fra sted til sted. Med førstemann i en annen kommune hadde jeg første kontroll i uke 12 og andre kontroll i uke 24, så dette varierer Jeg er glad for at jeg blir godt fulgt opp jeg, jeg tror jeg hadde følt meg tryggere i første svangerskap om oppfølgingen hadde vært like tett da. Anonymkode: 845ad...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor i all verden hadde du så mange kontroller som andregangsfødende? Snakk om å oppta plass. Hadde jo holdt i massevis med kontroll i uke 10, OUL i uke 18 og deretter kontroll i uke 24. Anonymkode: 24ae9...38e Hun skriver jo det RETT under! Jeg var også på kontroller hver fjerde uke pga. hyperemesis. Anonymkode: 1fae0...79c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå