Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

som tittelen sier, npr hadde du første kontroll? 

jeg venter barn nr to, 7 uker nå. Husker at med nr 1 sp nektet de på legekontoret meg time til første kontroll og bekreftelse før 12 uker, men jeg vil så gjerne ha kontroll og vite om det er hjerteslag. Har stresset så mye pga karantene og redd for smitte. 

Anonymkode: 232e9...f19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann i uke 6 pga. blødninger. Fikk da TUL. Med andremann i uke 6 pga. hyperemesis.

Dersom du vil se hjerteslag er det bare å booke en TUL privat. :) 

Anonymkode: df918...6db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uke 6. Var enig med lege å gi beskjed så fort jeg kunne mtp endring av noen medisiner. Tok privat ultralyd for å sjekke at alt var som det skulle pluss lengde på svangerskap. 

Anonymkode: 1ce3b...37b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

som tittelen sier, npr hadde du første kontroll? 

jeg venter barn nr to, 7 uker nå. Husker at med nr 1 sp nektet de på legekontoret meg time til første kontroll og bekreftelse før 12 uker, men jeg vil så gjerne ha kontroll og vite om det er hjerteslag. Har stresset så mye pga karantene og redd for smitte. 

Anonymkode: 232e9...f19

Du kan fint ha første svangerskapskontroll hos lege og jordmor nå for å komme i gang og snakke om det du tenker på da. Personlig anbefaler jeg å dra til jordmor på helsestasjonen. Hun kan også hjelpe søke svangerskapspenger om du er bekymret pga stress, smittetrykk eller farlige arbeidsforhold på jobb. Men om du er dårlig og har behov for sykemelding, må du til lege. 

Retningslinjene nå sier at første svangerskapskontroll skal skje mellom uke 6-12, ikke tidligst uke 12 som det var tidligere

Men merk at verken vanlig fastlege eller jordmor kan hjelpe deg med å finne hjertelyd i uke 7, da må du til privat ultralyd hos gynekolog. Det er det mange som drar til for å se at hjertet slår om man er bekymre

Jeg hadde privat ultralyd i uke 7 med første og uke 10 med andre. Jeg har opplevd MA, så er viktig for meg å se at det er liv tidli

Første vanlige svangerskapskontroll hadde jeg i uke 12 med første. Med andre nå tas man inn før, så da var da ca 10 uker på vei på første svangerskapskontroll, men var også hos legen i uke 8 pga mye kvalme og behov for sykemelding. Jeg var så igjen på kontroll hos lege i uke 12 og hos jordmor i uke 16, og deretter hver 4. uke hos jordmor. Det er nok litt ulikt fra sted til sted hvilke tilbud til gravide de har i kommunen, men det er veldig lurt å ta kontakt med helsestasjonen tidlig! 

(Så plutselig det var to tråder, så svarer her også for å samle svar)

! g.t.. tidlig! 

Anonymkode: 3730b...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke høre hjerteslag så tidlig. Da må du gå og ta tidlig ultralyd. Ser ingen grunn til at du skal ha time før uke 12, alt før det er for usikre førstegangsfødende som ikke evner å lese seg opp på ting selv. 

Anonymkode: 24d46...31b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du får ikke høre hjerteslag så tidlig. Da må du gå og ta tidlig ultralyd. Ser ingen grunn til at du skal ha time før uke 12, alt før det er for usikre førstegangsfødende som ikke evner å lese seg opp på ting selv. 

Det der er så unødvendig å si... Nå er det faktisk sånn at gravide SKAL ha tilbud om en tidlig samtale hos jordmor eller fastlege, før uke 12. Det er veldig mye som er aktuelt å ta opp på en tidlig kontroll, helt uavhengig av hvor mange ganger du tidligere har født.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der er så unødvendig å si... Nå er det faktisk sånn at gravide SKAL ha tilbud om en tidlig samtale hos jordmor eller fastlege, før uke 12. Det er veldig mye som er aktuelt å ta opp på en tidlig kontroll, helt uavhengig av hvor mange ganger du tidligere har født.

Ser ingen grunn til å renne ned dørene hos lege eller jordmor. De trenger blodprøver tidlig i svangerskapet, that's it. Ingenting annet som er viktig før etter ordinær ultralyd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig mye som er aktuelt å ta opp på en tidlig kontroll, helt uavhengig av hvor mange ganger du tidligere har født.

Og hva tenker du er aktuelt å ta opp? Med mindre man trenger ekstra oppfølging pga noe medisinsk eller fordi man er litt enkel, er det ingen grunn til å sitte og småprate slik. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ingen grunn til å renne ned dørene hos lege eller jordmor. De trenger blodprøver tidlig i svangerskapet, that's it. Ingenting annet som er viktig før etter ordinær ultralyd. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva tenker du er aktuelt å ta opp? Med mindre man trenger ekstra oppfølging pga noe medisinsk eller fordi man er litt enkel, er det ingen grunn til å sitte og småprate slik. 

Bare fordi du ikke har behov for det, så betyr ikke det at det gjelder alle. Om du leser TS sitt innlegg er hun bekymret. 

Vis litt empati og forståelse for at ikke alle er like kule som deg 😊

Jeg var også litt kul og ovenpå da jeg var yngre og da jeg var gravid med førstemann som var helt uproblematisk, men nå som jeg har opplevd å være gravid med masse plager, og attpåtil i en pandemi mens jeg jobber i et yrke med mange nærkontakter og høyt smittepress og stress, så er jeg litt mer ydmyk :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare fordi du ikke har behov for det, så betyr ikke det at det gjelder alle. Om du leser TS sitt innlegg er hun bekymret. 

Vis litt empati og forståelse for at ikke alle er like kule som deg 😊

Jeg var også litt kul og ovenpå da jeg var yngre og da jeg var gravid med førstemann som var helt uproblematisk, men nå som jeg har opplevd å være gravid med masse plager, og attpåtil i en pandemi mens jeg jobber i et yrke med mange nærkontakter og høyt smittepress og stress, så er jeg litt mer ydmyk :)

Har gått gravid og født midt under en pandemi, og det med høyrisikosvangerskap. Kul er jeg absolutt, men ikke særlig ung. Synes ikke noe om slike persilleblad som må strykes med hårene i første trimester. Så empati og forståelse får du lite av fra meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har gått gravid og født midt under en pandemi, og det med høyrisikosvangerskap. Kul er jeg absolutt, men ikke særlig ung. Synes ikke noe om slike persilleblad som må strykes med hårene i første trimester. Så empati og forståelse får du lite av fra meg. 

Jeg har også gått gravid og født under en pandemi. I første halvdel av svangerskapet var jeg et slikt «persilleblad» da jeg omsider var gravid etter åresvis med prøving og etter å ha mistet på veien. Jeg var hos jordmor i uke 7, og syns det var veldig godt å snakke med noen som tok utgangspunkt i at det ville gå bra. At jeg ikke får empati eller forståelse fra deg er ikke så nøye, men jeg fikk masse av det fra jordmor. Det betydde masse for meg!

Anonymkode: 89850...be0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege i uke 6 og 8 for samtaler og henvisning til fosterdiagnostikk pga alder. Var også på privat UL i uke 9 for å få bekreftelse på graviditeten og antall foster. Første svangerskapskontroll tok jeg i uke 12 hos legen. 

Bestill time til privat UL så får du bekreftelse. 

Anonymkode: 9ab55...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

At du har blitt eldre uten å lære empatinog forståelse er jo ikke noe å skryte over, kanskje :) Men det er håp for deg også.  

Man har det mye bedre hvis man klarer å la være å irritere seg over at andre er annerledes. At noen får tettere oppfølging under graviditeten enn det du hadde behov for påvirker vel ikke deg personlig vel? Kan du ikke være glad på andres vegne for at de får den oppfølgingen de har behov for? Tror verden blir et bedre sted for deg også om du kan glede deg over ting :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du har blitt eldre uten å lære empatinog forståelse er jo ikke noe å skryte over, kanskje :) Men det er håp for deg også.  

Man har det mye bedre hvis man klarer å la være å irritere seg over at andre er annerledes. At noen får tettere oppfølging under graviditeten enn det du hadde behov for påvirker vel ikke deg personlig vel? Kan du ikke være glad på andres vegne for at de får den oppfølgingen de har behov for? Tror verden blir et bedre sted for deg også om du kan glede deg over ting :)

Jeg beklager. Skjønner virkelig ikke hva som går av meg. Smerter og søvnmangel har tydeligvis gjort meg til en dårlig utgave av meg selv, bitter og grinete. Skammer meg. Igjen, jeg beklager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå, og hadde første kontroll hos fastlegen i uke 12. Tok tidlig ultralyd i uke 8 privat, da jeg har mistet før. Pga alder fikk jeg tilbud om fosterdiagnostikk, noe de sendte henvisning om når jeg hadde privat ultralyd. 

Anonymkode: 8a807...bba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Altså.. Nå er det heldigvis sånn at jordmødrene og fastlegene selv siler ut hvem de (ikke) skal prate med, ikke kommentarfeltet på KG. 

Til TS: Det er ingenting i veien for å ta kontakt tidlig, men det er begrenset hva de får hjulpet deg med foreløpig, utover en prat. Vil du se hjertet slå, så bestill time til tidlig ultralyd hos en gynekolog:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I uke 7 eller 8, pga usikkerhet rundt svangerskapslengde. Fastlegen sendte henvisning til ultralyd, så kom jeg tilbake rundt uke 12, tok blodprøver, veide meg og fylte ut helsekort. 

Anonymkode: 75a71...233

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

uke 15 pga korona.

Anonymkode: 48476...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som hører etter hjerteslag med doppler så tidlig, bestill deg en tidlig ultralyd i stedet. Jeg hadde første svangerskapskontroll rundt uke 7, men tok da bare blodprøver og fylte ut helsekort. 

Anonymkode: 76aff...2d5

Skrevet

Har tatt kontakt med jordmor for fikk beskjed å gjøre det tidlig grunnet ventetid. Opplyste om hvor langt jeg er på vei og fikk en time til jeg er i uke 10 😉 Da var det de som bestemte når jeg skulle ha den. Sa bare at jeg planlagte å ta blodprøver hos lege i uke 12, noe de sa jeg måtte siden de ikke hadde muligheten til slikt hos de 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...