Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp bestemt meg for å begynne og studere juss. Dette har vært en drøm jeg har hatt i mange år, også mens jeg tok utdannelsen jeg allerede har. Jobber et sted hvor lover og regler er noe vi ser til hver eneste dag, men jeg kunne tenke meg å jobbe med dette selv. Det gjør jeg ikke i dag. Har allerede en bachelor, men jeg merker jeg har valgt feil og har kommet frem til at jeg skal tørre å satse på drømmen min. Jeg er klar over at det er et knall hardt studie, og det krever mye jobbing. Men dette er noe jeg er veldig motivert for, og jeg kjenner jeg er så lettet over å ha tatt beslutningen. Er selvfølgelig ikke sikkert jeg kommer inn. Jeg holder på å ta opp fag nå for å forbedre snittet mitt litt. Men jeg lurer på om det er noen måte man kan forbedre seg til jussen? Er det bøker som kan være lure å lese på bare for å være litt forberedt? 

Anonymkode: 169de...8b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innføring i juss av Erik Boe er en fin bok, men aner ikke om man kan få noe ut av den før man har begynt på studiet.

Anonymkode: b4079...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar, da skal jeg sjekke den ut 🙂 Har du studert eller studerer juss selv? 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor tenker du å studere? Kommer du til å søke i april for å studere nå til høsten? Går nemlig vg3 nå, og tenker også å studere juss :) 

Anonymkode: 72f12...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde «Fra lov til rett» av Aarli/Mæhle i exfac i begynnelsen av studiet, og synes det var en veldig fin innføring.

Anonymkode: 10be8...382

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med hva hen skriver ovenfor. Boken "Fra lov til rett" av de to nevnte forfatterne er fantastisk bra å starte med. Hvis du skal lese materiell jus vil du formodentlig ikke forstå noe som helst, eller svært lite. Når det gjelder å lese jus, må man lese det med "jus-briller". Hvordan du skal få deg "jus-briller" er nettopp å forstå den grunnleggende juridiske metoden, noe den nevnte boken vil gi deg en god innføring i.

Lykke til!

Anonymkode: 28f73...c75

AnonymBruker
Skrevet

Knophs oversikt over norsk rett er også et godt sted å starte om du vil ha innsikt :) Ellers: du har mer enn nok tid under studiet til å lese juss.

Anonymkode: 10ced...ba0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takker for svar, da skal jeg sjekke den ut 🙂 Har du studert eller studerer juss selv? 🙂 

Ja, var ferdig i 2016. Spennende studie 😊

Anonymkode: b4079...4fa

Skrevet

Jeg utdanner meg både som helsefagarbeider og innen kunstig intelligens programmerer maskinlæring. Lurer på om jeg skal ta jussen også. Er over gjennomsnittet interessert i alt som skjer 😄 Men har familie og det er begrenset hvor mye tid jeg kan bruke på andre interesser for øyeblikket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...