AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Jeg har en bachelor fra Universitet, og har dårlige karakterer. Grunnen til det har blitt som det har blitt, er fordi jeg begynte å slite i begynnelsen av studiet. Dette var pga en sinnsyk eks, som gjorde at jeg til slutt fikk sosial angst. Han var kjempe stygg med meg, og politiet ble etter bruddet involvert. Den sosiale angsten førte til at jeg slet med å møte opp på studiene, og karakterene ble dårlig. Eksen min begynte på studiet etter meg, og spredte en del drit om meg til folk på studiet. Dette gjorde det enda verre å møte opp. Jeg er helt fin nå, og har ikke sosial angst lengre. Så er det til problemet.. Jeg søker jobber, og er så virkelig flau over karakterene. Jeg kan ikke gå 3 år på nytt, og jeg har opplevd at arbeidsgiver spør meg om karakterene osv. Jeg aner ikke hva jeg skal svare. Sier selvfølgelig ikke det som egentlig er årsaken til dårlig innsats, men er helt låst på hva jeg skal svare om jeg får spørsmålet. Trenger sårt noen råd til hva jeg kan svare på spørsmål om karakterene. Anonymkode: 70f3f...a8b
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 Kan du definere dårlige karakterer? Snittkarakter på E da eller? Anonymkode: 863a1...c9c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Sier selvfølgelig ikke det som egentlig er årsaken til dårlig innsats, men er helt låst på hva jeg skal svare om jeg får spørsmålet. Hvorfor ikke? Å si at man hadde det tøft på privatfronten i studietiden pga samlivsrelasjoner er en fair grunn det. Men gjør det kort og konkret, og tilføy gjerne at du føler at du sitter igjen med mer kompetanse enn hva eksamenskarakterene sier. Og at du er en mye mer praktisk anlagt person, altså at du er flinkere til å bruke kunnskapen i en arbeidslivssituasjon enn under en eksamensprestasjon. Anonymkode: 863a1...c9c 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan du definere dårlige karakterer? Snittkarakter på E da eller? Anonymkode: 863a1...c9c Jeg har en B, noen C'er, noen D'er og to E'er. Men er flere D'er enn C'er..... Anonymkode: 70f3f...a8b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Du kommer absolutt ikke med hele denne forklaringen. Du sier at du gikk gjennom en veldig vanskelig periode av livet ditt på grunn av familiære årsaker, og at dette dessverre gikk ut over karakterene dine. Men nå er ikke forholdene slik lenger, og du kan vise dem at du er vesentlig bedre arbeidstaker enn karakterene dine kan gi inntrykk av. Anonymkode: e67ba...50e 5
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en B, noen C'er, noen D'er og to E'er. Men er flere D'er enn C'er..... Anonymkode: 70f3f...a8b Det er ikke så krisedårlig, jeg tviler på at arbeidsgiver vil gjøre noe ut av det. Da du sa veldig dårlige tenkte jeg du hadde nesten bare E’er. Anonymkode: e67ba...50e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #7 Skrevet 11. mars 2021 Ville unnskyldt det med eksamensangst Anonymkode: f3247...8f8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Hadde ca. samme karakterer. 10% A og B, 40% C, 40% D, og 10% E. Altså en "solid" C/D. Har aldri fått noen spørsmål om mine karakterer. Til og med på intervju, der de på andre siden av bordet har sittet med karakterutskrift i hånda, og gått over hvert eneste fag. Nå skal det også nevnes at i noen studier, som Jus, Ingeniørstudier, o.l., så er snittkarakteren svak C. Anonymkode: 1381a...399
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #9 Skrevet 11. mars 2021 Vær ærlig om karakterene om du går spørsmål. Mange arbeidsgivere er heller ikke opptatt av karakterer, de er opptatt at HVEM du er og HVA du kan tilføre bedriften. Anonymkode: 88b71...faf
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #10 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville unnskyldt det med eksamensangst Anonymkode: f3247...8f8 Det hadde ikke jeg gjort. Jeg hadde vært ærlig på en ryddig måte. »Jeg ble dessverre i denne perioden utsatt for trakassering av en tidligere partner. Jeg fikk helseutfordringer i forbindelse med det, og det gav utslag på karakterer. Jeg har vurdert å ta opp fag på nytt, men jeg er på et helt annet sted på i livet heldigvis og har vært det lenge. For meg er ønsket å komme i gang med jobb, og denne jobben tenker jeg er blablabla *snakke positivt om dun motivasjon for jobben og hva du mener du kan bidra med*». Du kan forsøke å være såpass ærlig i et intervju, og se om ærlighet fungerer bedre. Noen spør for å se hvordan du svarer. Var det studentfyll, var det helseutfordringer osv. Anonymkode: 34b0e...05b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #11 Skrevet 11. mars 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ville unnskyldt det med eksamensangst Anonymkode: f3247...8f8 Det ville jeg styrt unna, som arbeidsgiver hadde jeg da begynt å lure på hvordan personen vil prestere i andre pressede situasjoner. Man kommer til mangt en eksamenslignende situasjon i arbeidslivet også, når det kommer til stress og press. Spørs helt på yrke og stilling selvfølgelig. Jeg ville sagt at det var en periode hvor jeg slet grunnet forhold på hjemmebane, men at forholdene nå er mye bedre. En del vil tenke at tre år er lenge uten at man klarer å ordne slike forhold, så litt usikker på om det egentlig er så lurt. Jeg ville også vurdert å sagt at jeg hadde dårlig helse, men at den er tipp-topp nå. En del arbeidsgivere bryr seg ikke særlig om karakterer, så jeg ville også bare fortsatt jobbsøkeprosessen. Plutselig kommer du på et intervju hvor karakterer ikke blir nevnt. Anonymkode: e6426...725
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 Jeg ville absolutt styrt unna å legge ut om privatlivet. Det vil gi et dårlig signal og fortvekk oppfattes som litt vel dramatisk, over en for lang periode. Mulig du vil få forståelse hos noen, men du vil også få det motsatte hos andre. Anonymkode: e6426...725 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 Jeg har vært med på intervjurunder og ansettelser på min arbeidsplass. Vi ansatte nylig en ny medarbeider som hadde et enormt høyt fravær på videregående, og dårlige karakterer fra studiet. Men h*n imponerte oss likevel. Kandidaten gav et godt inntrykk under intervjuet, fremstod rolig og selvsikker og snakket godt for seg. Vi spurte om studier og resultater, og h*n var ærlig om at h*n hadde vært igjennom en vanskelig tid, men hadde jobbet seg ut av det. Vi ansatte, og har ikke angret. Vær åpen om de spør, men litt nøktern. Ikke skyld på andre. Selv om du mener at det er noen andre sin skyld at du havnet galt ut, så kan det gi inntrykk av at du er en type som fraskriver deg ansvar og bortforklarer ting. Ta ansvar for hvordan ting har blitt. Forklar at du var gjennom noe vanskelig, men har kommet styrket ut av det. Anonymkode: d060e...c01 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har en B, noen C'er, noen D'er og to E'er. Men er flere D'er enn C'er..... Anonymkode: 70f3f...a8b Kan jo høres ut som du har resultater ganske nært gjennomsnitt, da. Selv har jeg snitt på svak C, og de gangene jeg har fått spørsmål om karakterene mine har jeg fortalt, som ærlig er, at jeg finner eksamenssituasjonen utfordrende. Det å ila fire timer skrible ned all tilgjengelig informasjon om et emne, uten tilgjengelige hjelpemidler, er heldigvis svært langt fra de fleste arbeidssituasjoner. Anonymkode: 1c8ec...756
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 Jeg hadde sagt at jeg jobbet godt med faget men var uheldig på eksamen. Anonymkode: 5dee5...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå