Gå til innhold

5 kvm ''vei'' i hagen som er så gjørmete i våt vær - hva kan vi gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ca 5 kvm lang gangvei i hagen fram til en ekstra terrassedør med 3 trappetrinn. Denne gangveien blir så gjørmete og det er så mye vann som samles der, nå som det er minusgrader blir det rene skøytebanen.

Hva kan vi gjøre der som er enkelt og rimelig for å ha et bedre underlag? Jeg har vurdert asfalt og fliser, men det er akkurat 5m lang stripe som er ca 1m i bredde. Hva er mest robust, tåler norsk vinter, er rimelig og ikke krever masse forarbeid for å få til? Jeg kommer til å finne firma å gjøre jobben, men da må jeg vite hva jeg vil ha ... Hva vil jeg ha? 

Det er uaktuelt med terrasse for det er ikke plass. Det er en sti mellom huset og busker og det er knapt 1m i bredde. 

Anonymkode: c00c0...4e7

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Belegningsstein tror jeg at jeg ville gått for.  Pass på å gjøre grunnarbeidet godt før stein blir lagt.

AnonymBruker
Skrevet

Duk og grus? 

Anonymkode: 2bbbd...354

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må til med dreneringsarbeid i stien uansett.  Vannet må ledes vekk et sted. Ellers vil alt dere legger oppå der igjen flyte ut og også bli flyttet av frosten, og dere må begynne på nytt igjen.

Grav en dyp grøft på ca 50 cm og fyll med duk i bunn, store grove stener og deretter finere grus, og det må tettpakkes, deretter fin sand også er grunnlaget lagt for store heller. Eller betong med heller øverst.

Utvider dere bredden kan dere og få til en hellelagt uteplass.

Anonymkode: d4c23...945

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere må til med dreneringsarbeid i stien uansett.  Vannet må ledes vekk et sted. Ellers vil alt dere legger oppå der igjen flyte ut og også bli flyttet av frosten, og dere må begynne på nytt igjen.

Grav en dyp grøft på ca 50 cm og fyll med duk i bunn, store grove stener og deretter finere grus, og det må tettpakkes, deretter fin sand også er grunnlaget lagt for store heller. Eller betong med heller øverst.

Utvider dere bredden kan dere og få til en hellelagt uteplass.

Anonymkode: d4c23...945

Takk for detaljert svar. Vi må kanskje til slutt gjøre det på denne måten. Men det er ikke plass til å utvide. På den ene siden er det busker og nabogrensen og på den andre siden er det huset. Det er bare ca 1m bredde igjen. Vi kan utvide med en halvmeter hvis vi fjerner buskene, men de er naturlig grense mot nabo og da må vi eventuelt sette opp gjerde, så flere utgifter. Alt jeg vil er at det ikke samles vann der som fryser til isbane og at det ikke blir så jævla gjørmete når det regner. Du har nok rett angående dreneringen. 

Anonymkode: c00c0...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Fiks dreneringen, legg skikkelig stein evt grus

Anonymkode: d4215...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få firma til å se hvor det er best å legge drenering. Hull med duk, drensrør og pukk. Ikke finn på å legge sand under belegningsstein, med mindre du er veldig glad i maur. 

Anonymkode: 7d2dc...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...