AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Minn sønn år 7 år fikk i dag faktura fra legekontoret den inneholdt et "ekspedisjonsgebyr" på 59kr. Jeg mistenker at dette kan være gebyr for at legen har sendt henvisning til spesialist. Jeg sitter igjen med to spørsmål jeg ikke finner svar på: 1. Må barn under 16 betale for rekvisisjonene selv? 2. Er denne fakturaen gyldig når den kun inneholder teksten "ekspedisjonsgebyr" og ikke spesifiserer hva den gjelder? Og et siste litt pirkete bonus spørsmål: Har de lov å sende faktura til barn? Det er ikke store fakturaen og den blir nok betalt, men jeg har i alle disse årene aldri opplevd at barn skal betale for annet enn materiell hos fastlegen. Anonymkode: e8395...684
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #2 Skrevet 10. mars 2021 I følge fastlegemannen er det helt riktig at barn betaler for henvisninger. Anonymkode: b2163...2fd
Biloba Skrevet 10. mars 2021 #3 Skrevet 10. mars 2021 Helfo dekker legetimen for barn, men mange typer utgifter dekker helfo ikke, f.eks materiell hvis det sys et sår, ekspedisjonsgebyr m.m. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 Helt vanlig, er ikke gratis å gå til legen for barn heller, vi må betale for henvisning/bloprøver/materiell og slikt. Men stusser på at de lager faktura i hans navn, mener jeg fikk en på sms etter timen og da var det på mitt navn.. Anonymkode: d47c9...638 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #5 Skrevet 11. mars 2021 Jeg får fakturaer i barnets navn med "/v *foreldrenes navn*" lagt med. Anonymkode: c7bec...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #6 Skrevet 11. mars 2021 Min sønn har en fortann som ikke vokser ut. Den ligger inne i tannkjøttet/gommen? og har ligget der i flere år. Han er 8 år. Kjeveortoped sier de må sette regulering på tennene ved siden av det tomme hullet der tanna skulle stått, lage en åpning i tannkjøttet og dra tanna i gommen nedover slik at den kommer ut og frem. Prisoverslaget er helt hinsides, og bare det første møtet der vi kun tok røntgen kostet 995 kr. Det er helt utrolig, spør du meg, at dette ikke blir dekt på så små barn. Vel, det blir visstnok kompensert litt for - så røntgenbildet vi tok på 5 minutt kostet kanskje egentlig 3000 kr, men vi var heldige og slapp unna med en egenandel på 1000.... Vi i Norge skryter av helsevesenet. Men akkurat dette gjør de mye bedre i mange andre land. Litt på siden av tema, kanskje, jeg måtte bare blåse ut litt Anonymkode: 3c3e9...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå