AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #1 Skrevet 10. mars 2021 Hei! Jeg har et relativt lavt boliglån (ca 1 mill) og leiligheten min er verdt ca 3,5 mill. Jeg bor alene, men mine foreldre er - på papiret- medlåntakere. Tiltross for at opprinnelig lånebeløp var 1,4 og kjøpesum var 2,4 så har banken tinglyst pant på 2,4 mill. I tillegg har jeg - på grunn av at jeg ett år "glemte" og avsette moms - et forbrukslån på ca 120 000 gjenstående. Jeg betaler ned dette så fort jeg kan. Jeg vet at det er ganske idiotisk og betale 15% rente på forbrukslånet og at jeg med letthet(?) kunne fått dette refinansiert i boliglånet, men da vil mine medlåntagere få vite om det og måtte godkjenne det. Det ønsker jeg ikke av flere grunner. Så ettersom banken "kun" har pant i 2,4 mill av leiligheten og det er hvertfall en mill opp til ca. markedsverdi - vil jeg - alene - kunne få ett NYTT lån (for og løse inn forbrukslånet) med sikkerhet i "resten" av leiligheten? Takker for svar! Anonymkode: 718b7...f27
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #2 Skrevet 11. mars 2021 Hvorfor er dine foreldre fortsatt medlåntakere når det er så lite lån i forhold til verdi? Anonymkode: f6c2d...2d6 1
ekkoet Skrevet 11. mars 2021 #3 Skrevet 11. mars 2021 At foreldrene dine er medlånetakere, hva betr det i denne sammenheng? Står huset bare på deg eller på dem og? Hvordan er det med inntektene dine, vil banken tillate at du tar over hele lånet, har du stabil inntekt? Det ville jo være et påskudd at du refinansierer for å få ned belåningsgraden og at du i den sammenheng tilbyr dine foreldre å bli slettet fra lånet. Om du samtidig går for et rammelån og setter rammen litt høyere (feks 1,7) så har du jo mulighet til å hente ut det du trenger til å dekke forbrukslånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå