Gå til innhold

Tips ang Italia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har alltid hatt en drøm om å reise til Italia. Jeg har ikke særlig forhold til familie, kjærlighetslivet er ikke noe å rope hurra for og jeg har vel 1 - 2 personer jeg kaller venner. Resten er bekjente. Dermed blir det tur alene på meg. Jeg orker ikke å prøve mer å få noen med, har prøvd nok. Andre planlegger på sin kant med sine, det er helt greit. 

Jeg er pålagt via jobb å ta koronavaksinen så får den ila uken. Jeg kommer naturligvis ikke til å reise før myndighetene åpner opp for mer fritidsreiser og jeg selv føler det er trygt. 

Tilbake til spørsmålet, til dere som er kjent i Italia; hvilken by bør man besøke første gang man drar dit? 

Anonymkode: fc129...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke påstå å være veldig kjent i Italia. Har vært i Roma (lenge siden) og Milano (anbefaler ikke, synes det er en av de mindre typisk italienske byene, mer kald og "business-aktig", både mennesker og arkitektur) Men jeg kjenner deler av Italia gjennom andre pga personlige forhold. Og har vært en del i bl.a. Puglia (hælen på Italia-kartet) og her finner du "det ekte Italia"! Lecce, Ostuni (arkitektur, kunst, mat), Gargano området og flere av badebyene her nede er nydelige. Men regner med du er på jakt etter en storby og ikke småbyidyll eller "agriturismo" (landsby eller gård)? Og ikke Sardinia eller Sicilia? Avhengig av direktefly?

Napoli er ikke en god førstegangsby i alle fall, mye kriminalitet. Pisa er "underwhelming", sier mange. Lucca, like ved, er veldig fin! Herfra kommer du deg lett til Florence også. Jeg har hørt (av italienere) at Bologna f.eks er veldig bra hvis større by, sammen med nevnte Puglia (hælen) hvis mindre. Dette er ikke de største turistfellene.

Mange italienere mener man bør unngå de store turistsentrene (med timelange køer og høye turistpriser) for å slippe å gå i flokk med amerikanere, kinesere og halve jordkloden forøvrig ;) Kanskje slipper du det nå under pandemien... Byer med veldig mye turisme er bl.a. Roma, Venezia, Florence. Og Vaticanet. Det tar veldig mye bort fra opplevelsen av Italia å havne i "flokk". Magien forsvinner. Unngå også august måned, da har alle italienere ferie og i alle fall strendene er fullstendig overfylte. Napoli har et stort søppelproblem (mafia relatert) og Roma (blant andre) sliter med det samme i mindre grad. Mye tagging og forfall generelt. Enkelte steder er også preget av migrantkrisen. Italia er dessverre ikke like velholdt lenger, sett i forhold til f.eks. Spania. 

Men Italia er Italia ❤️

Andre kan nok svare bedre en meg. Men noe kan jeg kanskje svare på, avhengig av hva du er ute etter. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italia generelt er jo veldig turist infisert, men du sier du er pålagt å reise der nå i koronatiden. Da er det neppe mye turisme. Roma utenfor turistsesong er veldig flott å oppleve, men så spørs det hva som er åpent nå i disse tider. Vatikanet er et must om du liker historie og kunst. Roma i seg selv er et eneste stort kunstmuseum. 

Jeg er selv veldig glad i den nordre delen av Italia. Lake Como med sin flotte natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blålin skrev (På 10.3.2021 den 23.48):

Jeg kan ikke påstå å være veldig kjent i Italia. Har vært i Roma (lenge siden) og Milano (anbefaler ikke, synes det er en av de mindre typisk italienske byene, mer kald og "business-aktig", både mennesker og arkitektur) Men jeg kjenner deler av Italia gjennom andre pga personlige forhold. Og har vært en del i bl.a. Puglia (hælen på Italia-kartet) og her finner du "det ekte Italia"! Lecce, Ostuni (arkitektur, kunst, mat), Gargano området og flere av badebyene her nede er nydelige. Men regner med du er på jakt etter en storby og ikke småbyidyll eller "agriturismo" (landsby eller gård)? Og ikke Sardinia eller Sicilia? Avhengig av direktefly?

Napoli er ikke en god førstegangsby i alle fall, mye kriminalitet. Pisa er "underwhelming", sier mange. Lucca, like ved, er veldig fin! Herfra kommer du deg lett til Florence også. Jeg har hørt (av italienere) at Bologna f.eks er veldig bra hvis større by, sammen med nevnte Puglia (hælen) hvis mindre. Dette er ikke de største turistfellene.

Mange italienere mener man bør unngå de store turistsentrene (med timelange køer og høye turistpriser) for å slippe å gå i flokk med amerikanere, kinesere og halve jordkloden forøvrig ;) Kanskje slipper du det nå under pandemien... Byer med veldig mye turisme er bl.a. Roma, Venezia, Florence. Og Vaticanet. Det tar veldig mye bort fra opplevelsen av Italia å havne i "flokk". Magien forsvinner. Unngå også august måned, da har alle italienere ferie og i alle fall strendene er fullstendig overfylte. Napoli har et stort søppelproblem (mafia relatert) og Roma (blant andre) sliter med det samme i mindre grad. Mye tagging og forfall generelt. Enkelte steder er også preget av migrantkrisen. Italia er dessverre ikke like velholdt lenger, sett i forhold til f.eks. Spania. 

Men Italia er Italia ❤️

Andre kan nok svare bedre en meg. Men noe kan jeg kanskje svare på, avhengig av hva du er ute etter. 

Tusen takk for svar❤ 

Som du sier så ønsker jeg å unngå de største turist fellene og jeg orker ikke en ferie i kø. Har meldt meg inn i en norsk FB gruppe om Italia, kikker mye der også. Ser veldig mange der fremhever nord Italia. 

Er ute etter en by som er passe stor slik at det ikke blir "kjedelig", men samtidig et rolig sted. Målet er å slappe av og få en opplevelse av lokal miljøet. Er ikke interessert i de storbyene hvor man går i kø blant all verdens turister. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiominMio skrev (På 11.3.2021 den 8.51):

Italia generelt er jo veldig turist infisert, men du sier du er pålagt å reise der nå i koronatiden. Da er det neppe mye turisme. Roma utenfor turistsesong er veldig flott å oppleve, men så spørs det hva som er åpent nå i disse tider. Vatikanet er et must om du liker historie og kunst. Roma i seg selv er et eneste stort kunstmuseum. 

Jeg er selv veldig glad i den nordre delen av Italia. Lake Como med sin flotte natur.

Tusen takk for svar❤

Nei, jeg skal ikke reise nå, det er nok en misforståelse. Jeg fikk covid 19 vaksinen (mer eller mindre pålagt å ta via jobb) og håper derfor at det snart åpner seg en mulighet for å reise. Da ønsker jeg å dra til Italia. Jeg har alltid hatt en drøm om å dra dit og nå gidder jeg ikke å vente lenger. Får bare reise alene. Men, jeg reiser ikke før jeg selv føler det er trygt. 

Ser det er mange norske i en norsk FB gruppe om Italia som fremhever den nordlige delen av Italia. Har sett litt på det og tror det er en mulighet å gå videre med❤

Ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har reist mye alene de siste 10 åra. Er singel, introvert og trives i eget selskap, så alene-ferie synes jeg er tipp-topp. Har bl.a. vært i flere byer i Italia, Paris, London, København, Stockholm, Göteborg, New York City, Dubai og Cape Town på solo-tur uten problemer. Har gjerne med meg bok og leser mens jeg spiser på restaurant og har jeg lyst til å snakke med noen er det som regel enkelt å komme i prat med noen om jeg sitter ved en bardisk med et glass vin eller en drink. Har hittil ikke hatt ubehagelige opplevelser, bank i bordet.

Så til Italia. OBS! Beskrivelsene under baserer seg på mine opplevelser og erfaringer før Covid-19 pandemien, altså i normale tider uten reiserestriksjoner og stengte grenser. I skrivende stund er ting veldig annerledes.

Mange steder i Italia veldig turistifisert, noen steder har masseturismen blitt et problem for de lokale, de føler turistene tar overhånd. Turistsesongen varer fra begynnelsen av april og ut oktober. Høysesongen varer fra midten av juni til midten av september. De roligste månedene med lite turisme er de kaldeste, november til mars.

Jeg har vært i Roma et par ganger. Første turen reiste jeg i begynnelsen av september. Været var veldig varierende, hadde et par dager med fint vær, men også en dag med øsende regnvær og en dag med skiftende vær. Det var en del turister i byen og køer for å komme inn i f.eks. Peterskirken, Vatikanmuseene og Colosseum, men ikke så høyt turisttrykk at det var plagsomt.

For et par år siden dro jeg i månedsskiftet juni/juli og det frister ikke til gjentakelse. Været var fantastisk, strålende sol fra skyfri himmel fem dager i strekk, men det var alt for varmt, så varmt at det var slitsomt å gå gatelangs på dagtid. Det var også fryktelig mye turister overalt, spesielt i områdene rundt de store severdighetene.  Det var ekstremt lange køer for å komme inn i severdighetene jeg nevnte lenger opp og utendørsattraksjoner som Trevi-fontenen og Piazza Navona var fylt av grupper av amerikanske og asiatiske turister.  

Venezia er en vakker by, helt unik, men det er en ganske liten by, så når flere cruiseskip ligger til kai samtidig og det er mange tusen turister der på en gang tar turistene overhånd. I følge en bekjent av meg som studerte i Venezia og bodde tre år i byen er mandager den beste dagen å besøke den på, for da er det ingen cruiseskip der. Skipene drar søndag kveld eller mandag morgen og nye kommer sent mandag kveld og tirsdag morgen.

Da jeg besøkte Venezia bodde jeg i Treviso, en hyggelig by som ligger en halvtimes togtur fra Venezia. I Treviso får man oppleve mer ekte Italia, det er få turister der til tross for nærheten til Venezia. Veneto-regionen har variert natur og mye å by på, fra strandliv i Lido de Jesolo via vinranker i åsene rundt Valdobbiadene til å stå på ski i Cortina. 

Italia har forøvrig et godt nettverk av hurtigtog. Hurtigtog fra Roma til Venezia tar ca 4 timer, Roma til Firenze tar ca halvannen time. Ulempen med hurtigtogene er at de går så fort at man ikke får så veldig inntrykk av landskapet utenfor, men det er en kjapp og effektiv måte å reise på.

Anonymkode: 18aa6...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde planlagt tur til Trento og byer rundt i regionen. Er for øyeblikket ikke interessert i badeferie, så ville gjerne prøve ut Nord-Italia. Har vært i Venezia, Milano, Roma, Napoli+Capri, Levanto, Cinque Terre ++. Uansett er det viktigste å dra utenom turistsesongen. Husk at tyskerne har ferie i august så hold deg unna da også. 

Anonymkode: 2130b...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for svar❤ 

Som du sier så ønsker jeg å unngå de største turist fellene og jeg orker ikke en ferie i kø. Har meldt meg inn i en norsk FB gruppe om Italia, kikker mye der også. Ser veldig mange der fremhever nord Italia. 

Er ute etter en by som er passe stor slik at det ikke blir "kjedelig", men samtidig et rolig sted. Målet er å slappe av og få en opplevelse av lokal miljøet. Er ikke interessert i de storbyene hvor man går i kø blant all verdens turister. 

Ts 

Nord-Italia er stort! Her kan du både velge rett og feil, akkurat som i sør. Det forundrer meg ikke at mange anbefaler nord, ganske få (i alle fall nordmenn) har vært mye i Puglia (hælen) i sør. Mindre "turisttrøtthet" her nede, men det er småbyene som er fine i Puglia, ikke de større.

Men du har mange gode valg i nord, altså. Nå som du har presisert litt mer vil jeg anbefale Lucca, Bologna f.eks. Toscana generelt har mye fint. Og hvis i pandemitid, med mindre folk, Florence. Området ved Perugia også fint :) Hvis du drar for langt mor nord/nordvest, synes jeg ofte det blir litt mindre typisk italiensk og noen ganger litt mindre varme blant folk. Men det gjelder særlig Milano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Italia sør for Napoli fremstår som et U- land sammenlignet med nord. Du bør få med deg Venezia og Firenze. Personlig er jeg mer glad i småbyene i Toscana enn storbyene. Gamlebyen i Lucca er en favoritt, det er en by få turister reiser til, da den ligger midt mellom Firenze og Pisa, som "alle" vil se. 

Vær klar over at Venezia er svindyrt, dyrere enn norske priser. 

Anonymkode: d0b74...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Liguria. Der ligger det sjarmerende småbyer på rad og rekke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

For to-tre år siden var jeg å besøkte en venninne i Nord-Italia. Da bodde vi i byen Udine, Palma Nova og var også innom både Trieste og Venezia. Synes det var flott å reise til disse byene, ganske rolig. Venezia var kjempefint, men jeg var nok heldig med tidspunktet da jeg reiste i mars/april, og det ikke var så mye turister på akkurat dette tidspunktet. Den gangen reiste jeg ikke kun for å se Italia, men for å besøke min venninne som er italiensk, og bodd det hele livet, så var ikke bare opptatt av å se. De anbefalte også Verona, som skulle være en fin by ikke så langt unna, men vi fikk ikke tid til å dra dit. Men, det er kort avstander i Italia med tog, så går absolutt an å besøke flere byer på en gang

Anonymkode: 6a80b...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra til cincue terre som er småbyer som ligger ved kysten i nord og står på verdensarvlisten. Ikke bo der men i nærheten. Du kan også dra til Comosjøen og eller Gardasjøen

Jeg ville forsøkt å reise med tog enten nordover kysten mot frankrike, tror den togturen der er helt fantastisk, da kan du stoppe i Monaco. eller tatt tog mot Østerrike over Brennerpasset. Da kan du reise ned til Italia og hjem fra enten Frankrike eller Østterike/Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dratt til Roma. Vet ikke hvorfor du vil besøke andre byer før det, om du har mulighet til Roma 🙂 der har du alt, og er plutselig i andre historiske tider også. Som en skriver over her : hele Roma (nesten da) er et kunstmuseum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gardasjøen, mange små landsbyer i området, fint om du liker å sykle. 

Ellers vil jeg anbefale Verona, få med deg en forestilling i der store amfiteateret der. Og historien om Romeo og Julie, har vært og sett huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale togreise gjennom Italia. Det er helt fantastisk! Ett par dager her og der. Og det er kort tid med tog mellom de fleste byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg likte veldig godt området rett i nærheten av Napoli, bl.a. Sorrento. Og så likte jeg Napoli veldig godt! Vet at mange ikke synes den er noe særlig, men for meg var den magisk, og jeg vil tilbake!

Anonymkode: fd682...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...