Gå til innhold

Jobbintervju, som konsulen, statlig sektor

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_kathrine_*
Skrevet

Jippi!! Jeg ble nylig oppringt og skal på intervjuet om noen dager. Hva kan jeg egentlig forvente, hvilke spørsmål vil de stille og hvor lenge varer det? Lurer også på hvor mange andre kandidater det er vanlig å kalle inn, sånn ca?

Hvilket antrekk bør jeg velge, og hva kan jeg gjøre for å være best mulig forbredt?!

:forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mht antrekk så ville jeg vel unngått dongri? Og pyntet meg litt, men samtidig sånn at jeg følte meg vel.

Har ikke så mange råd til selve forbredelsen, men det går vel mye på hva du kan tilby i jobben, hvordan du er som person og sånn.

Skrevet

Du kan vente deg uforberedte mennesker som er sure fordi de ikke fikk spist lunch, eller fete dvaske kvinner som jobber i staten, som er bitch, overvekitg, treg og kjip firdu hun er misfornøyd og/ eller vil sjefe over andre bare for å demonstrere det.

De stiller standard-spørsmål fra et skjema de har fått fra andre som sier "Slik må dere gjøre det" - også gjør de det :roll: De eier ikke oppfinnsomhet som regel når det er statlig sektor så det beste du kan gjøre er å være kjedelig og grå.

Da slår du sikkert an!

Vis minst mulig smil, energi, og enstusiasme, ellers blir de redde.

Vær helst ikke flinkere enn dem.

Skrevet

Jeg håper gjesten over meg tuller. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i innlegget (men nå er jeg jo i kommunalsektor da).

Det er en myte at kommune- og statsansatte bare driver dank. Faktisk jobber vi svært mye og ofte til lavere lønn enn private (jeg sier ikke dette for å ergre på meg noen privat-ansatte her! Det er ikke meningen å fornærme dere!!) Nettopp fordi offentlig sektor har så dårlig rykte, er det ekstra viktig med serviceinnstilling og kundebehandling.

Det finnes masse intervju-spørsmål-tips rundt omkrint. F.eks. dårlige og gode egenskaper. hva er du best til, hvorfor skal vi ansette deg. Søk litt rundt i forumet så finner du nok noe.

Skrevet

Vel, jeg mente ikke hele offentlig sektor, beklager....jeg siktet mest til SHDIR i Oslo (Sosial- og helsedirektoratet).

På dem kan man trygt putte overfornevnte lite tiltalende innlegg.

Skrevet

Jeg tolker det slik gjest at du ikke fikk jobb i SHDIR. ;)

(Jobber ikke der jeg heller da bare så det er sagt..)

Til trådstarter: unngå dongeri i alle fall.

Når det gjelder forberedelser er det jo varierende, også innen ulike deler av det offentlige, hvordan intervjuer foregår. Men det viktigste er jo å sette seg inn i hva de driver med. Tenke ut noen kloke spørsmål selv også kanskje for å vise initiativ.

Gå gjennom med deg selv de spørsmålene som ofte blir gitt, men ikke slik at det virker som "pugg". Finnes oversikter blant annet på Aetat sine sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...