Gå til innhold

Bevegelse når barnet ligger i sete-/tverrleie. Vil noen hjelpe å tyde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på ultralyd i uke 29, da lå barnet i seteleie. Jordmor i uke 31, da var det tydelig tverrleie, og så en vekstkontroll i uke 32, da var barnet i hodeleie.
Har mye fostervann og barnet er veldig mobilt, så det klarer å snu seg mye. Jeg hadde mistanke om sete da barnet lå i seteleie og tverrleie, og merket veldig tydelig at det snudde seg et par dager før vekstkontrollen.
Nå er jeg plutselig veldig usikker. Det er veldig mye bevegelse, magen kan bule ut på begge siden samtidig. Er nå i uke 34. Jeg føler jeg har mest baby i et "belte" over magen som går 3 cm over navlen og 5 cm under navlen.
Kjenner mest bevegelse i navleområdet, har en stor kul som beveger seg frem og tilbake rett over navlen. Aller mest baby på høyre side nedenfor navlen. Ingen spark eller bevegelse opp mot ribbeina.

Hva tror vi? Er babyen tilbake i tverrleie eller seteleie? Jeg klarer ikke forstå hvordan babyen ligger nå... 2 uker til neste kontroll, jeg er såååå spent!!

Anonymkode: df653...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro seteleie og at kulen du kjenner ved navlen er hodet. Bevegelsesmønsteret høres ut som når min lå i seteleie, i alle fall. Men hvem vet om babyen har snudd seg igjen innen neste kontroll 😊

Anonymkode: 44433...afd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro seteleie og at kulen du kjenner ved navlen er hodet. Bevegelsesmønsteret høres ut som når min lå i seteleie, i alle fall. Men hvem vet om babyen har snudd seg igjen innen neste kontroll 😊

Anonymkode: 44433...afd

Ja, du sier noe! Denne babyen går det tydeligvis helt rundt for. Forrige gang hadde jeg også mye fostervann, men der lå mini i fast stilling hele veien. Ingen turning, hodet ned og rygget til høyre de siste tre månedene før fødsel. Så dette er så uvant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig selv med å skjønne hvordan baby lå, men etter at det ble konstatert seteleie kjente jeg tydelig den kulen du beskriver, som var hodet. Ganske bevegelig og kunne forandre litt posisjon til en av sidene. 

Anonymkode: c6342...2bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg slet veldig selv med å skjønne hvordan baby lå, men etter at det ble konstatert seteleie kjente jeg tydelig den kulen du beskriver, som var hodet. Ganske bevegelig og kunne forandre litt posisjon til en av sidene. 

Anonymkode: c6342...2bb

Ja... jeg blir mer og mer overbevist om det nå, etter litt googling. Nå har nok babyen sovnet og ligger rolig. Hele øvre del av magen er helt tom for baby. Den kulen ligger nå litt mer på siden, et par cm nedenfor navlen. Misstenker sete/tverr. Mye kan enda skje!

AnonymBruker
Skrevet

Min første lå i seteleie. Da kjente jeg en tydelig kul over navlen, opp mot ribbeina på min høyre side. Mye synlig romstering i magen. Jeg håpte det lengste at kulen var rompa, men det var da hodet. 

Min yngste lå med hodet ned, og da kjente jeg aldri noe kul (hode). Mindre synlig bevegelse utenpå magen. 

Vet ikke om dette var noe hjelp, men det er i hvert fall min erfaring. 

Anonymkode: fe284...a21

AnonymBruker
Skrevet

Min ene lå i seteleie, største forskjellen var at seteleiebabyen sparka meg midt i blæra hele tiden, at hodet til babyen hele tiden krasja i ribbeina mine og at magen aldri "sank" mot slutten-noe som gjorde at det var vanskelig å sitte fordi jeg er så kort i ryggen. 

Anonymkode: 5f49c...20e

AnonymBruker
Skrevet

Min vekslet mellom sete og tverrleie, og høres ganske likt ut som det du beskriver. 

Anonymkode: 770d7...c58

AnonymBruker
Skrevet

Min lå i sete og jeg hadde også den «kulen» over navlen, som da var hodet. Hadde også bevegelser ut mot begge sider av magen. Her lå babyen som en skikkelig klappstol med rumpa ned og føttene i nesehøyde. 

Anonymkode: 7ed53...960

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min lå i sete og jeg hadde også den «kulen» over navlen, som da var hodet. Hadde også bevegelser ut mot begge sider av magen. Her lå babyen som en skikkelig klappstol med rumpa ned og føttene i nesehøyde. 

Anonymkode: 7ed53...960

Ja, min har også ligget sånn. Da min lå i tverrleie så var det også klappstol, med rumpa ned litt til høyre, og føtter og hodet skrått oppover mot venstre. Jordmoren kalte det sete-tverrleie... siden stumpen lå lavere mot bekkenet men ikke ned i bekkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...